تبیان، دستیار زندگی
فرهاد فخرالدینی:"تجویدی"بخشی از فرهنگ ایران و ایرانی است حمایت از آثار ی با موضوع سال پیامبرعظیم الشان اسلام فرهاد فخرالدینی رهبراركستر موسیقی ملی ایران در مراسم بزرگداشت استاد فقید علی تجویدی گفت‌: تجویدی بخشی از فرهنگ ایر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجویدی ! خداحافظ


فرهاد فخرالدینی:"تجویدی"بخشی از فرهنگ ایران و ایرانی است

حمایت از آثار ی با موضوع سال پیامبرعظیم الشان اسلام

فرهاد فخرالدینی رهبراركستر موسیقی ملی ایران در مراسم بزرگداشت استاد فقید علی تجویدی گفت‌: تجویدی بخشی از فرهنگ ایران و ایرانی است كه حق بزرگی برمردم دارد.

فخرالدینی كه روز سه شنبه درحضور هنرمندان موسیقی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران سخن می گفت‌،در ادامه‌افزود :مردم ایران سال‌های سال هنرنمایی این هنرمند بزرگ را در هر حالت شنیده و یا زمزمه كرده و از هنر ناب ایرانی این هنرمند بهره ‌برده و خواهند برد .

فخرالدینی درادامه گفت :"هویت" مهمترین ویژگی برجسته استاد تجویدی است و صدای ویلن استاد تجویدی هم هویت ایران و هم هویت شخص تجویدی را در خود دارد.

همایون خرم نیز در این مراسم گفت: تجویدی استاد بود و آن آتشی كه به قول "حافظ" هرگز نمی‌میرد، در دل او جای داشت.

همایون خرم درادامه گفت: تجویدی هنرمندی است كه توانست فرهنگ ایرانی را لباسی نو بپوشاند در شرایط بیماری اركستر گلها و اركستر ملی ایران را راه اندازی كند.

وی ادامه داد: استاد تجویدی با دو بال عشق و موهبت‌الهی توانست در آسمان هنر ایران پرواز كند.

به گفته خرم برجسته‌ترین ویژگی روحی تجویدی ، رشد معنوی وی بود.او در اواخرعمر، به هیچ عنوان به مادیات دنیوی علاقه ای نداشت،چون از زندگی معنوی خود راضی بود.

در این مراسم، اركستر ملی به رهبری "فرهاد فخرالدینی" وچند تن هنرمندان موسیقی ایران به اجرای برنامه پرداختند.

همچنین دراین مراسم عنوان شد به مناسبت سال پیامبرعظیم الشان اسلام ،دفتر موسیقی وزارت ارشاد از تمامی آثاری كه به این موضوع بپردازد حمایت می كند.

علی تجویدی ، استاد و آهنگساز و نوازنده نامی ویلن که چند سالی به دلیل بیماری در منزل بستری بود، بامداد چهارشنبه 24 اسفند ر تهران درگذشت. بسیاری وی را همردیف ابوالحسن صبا و علی اکبر شیدا و عارف قزوینی ارزیابی کرده اند.

تصنیف ها و ترانه های علی تجویدی حاصل همکاری وی با شاعران و ترانه سرایانی چون رهی معیری، معینی کرمانشاهی، نواب صفا ، بیژن ترقی است.

او در سالهای اخیر بسیار کم کارشده بود؛ کاری مشترک با علی اصغر شاه زیدی و نیز تصنیفی که با صدای محمدرضا شجریان به مناسبت آغاز به کار ارکستر ملی اجرا شد از جمله فعالیتهای اخیرش بود.

تجویدی در طول عمر هنری خود با هنرمندانی مانند :

"غلامحسین بنان"، "حسین قوامی"، "محمودمحمودی خوانساری"، "حسین خواجه‌امیری"(ایرج)، "جلیل شهناز"، "فرهنگ شریف"،"حبیب الله بدیعی" و "پرویزیاحقی" همكاری داشته است.

سال گذشته محمد رضا شجریان درپیام خود به مناسبت درگذشت استاد تجویدی آورده بود:

«با اندوه بسیار خبر شدم كه استاد علی تجویدی آهنگساز برجسته از میان ما رفت. نسلی كه به پشتكار و عشق بنای فرهنگ و هنر ایران زمین را رفعت و شكوه بخشیدند، یكایك از دست می‌روند. اما به استواری فرهنگی كه چونان حافظ و مولانا و فردوسی را در خود پرورانده باورعمیق دارم .

موسیقی این خطه از فراز و فرود روزگارانی پر بلا گذشته و هیچ‌گاه از تپش و شور و زایندگی باز نمانده تا اكنون كه ما را رسیده است. شادروان استاد علی تجویدی این گوهر دردانه را ارج نهاد و در ماندگاری و كمال آن كوششی ارجمند و سترگ داشت.

ذوق آهنگسازی او اصالت را با نیاز و زبان مردم درآمیخت چنان كه نغمه‌هایش بر سر زبان‌ها افتاد و در پی سال‌ها كه از آفرینش آنها می‌گذرد، هنوز نیز در خلوت و تنهایی خویش زمزمه می‌كنند. دریغا كه هنرمندی اینگونه عاشق سالیانی را منزوی شد. جز دریغ و حسرت و اندوه در از دست رفتن او چه می‌توانم گفت .

كاش اكنون برای وداع آخرین او در جمع مردم بودم . من نیز به عنوان عضوی از جامعه فرهنگی ایران درگذشت این هنرمند ارجمند را به جامعه فرهنگی و مردم ایران تسلیت می‌گویم.»

لینکها:

کاست یاد استاد

آلبوم تصاویر

گفتگو با فرهاد فخرالدینی ( قسمت اول)

مراسم تشییع پیكر استاد علی تجویدی - تالار وحدت

تجلیل از استادان موسیقی ایرانی

دیدار با استاد علی تجویدی