نشست خبری " آتش بس " برگزار شد
میلانی: هیچ آتش بسی به هیچ كس ندادهام، جنگ هنوز ادامه دارد
شایسته: آتش بس، جام جهانی را هم تحت الشعاع قرار می دهد!
تهمینه میلانی كارگردان فیلم «آتش بس» گفت : من با فیلم «آتش بس» هیچ آتش بسی، به هیچ كس ندادهام و جنگ همچنان ادامه دارد، تا زمانی كه مشكلات حل نشده است.
میلانی در پاسخ به سوالی درباره ی نام «آتش بس» و ارتباط آن با مواضع همیشگی فیلمسازی اش گفت:دیدگاههای من به هیچ وجه تغییر نكرده است، من برای مردان جامعه،احترام فراوانی قائل هستم ولی هر زمان كه مشكلات و مسایل جامعه ما تمام شود، من هم «آتش بس» اعلام میكنم.
میلانی معتقد است،شاید برای اولین بار در این فیلم به تفاوت شخصیت مردها و زنها در جامعه ایران پرداختیم، مثلا مردها ساكتند و زنها با حرف زدن خودشان را پیدا میكنند.
میلانی در این نشست گفت: قبل از ساخت هر فیلمی موضوع آن باید برایم جالب باشد. چندی پیش در سفری كه به خارج از كشور داشتم، هنرمندی در خارج كشور، موضوع این فیلم را نه به صورتی كه در فیلم میبینید،با من مطرح كرد و گفت : فكر كنم، این موضوع سوژه خوبی برای زوجهای جوان باشد.
وی ادامه داد: بعدا از طریق همین هنرمند، من با یك خانم ایتالیایی با نام كاپاكیونه آشنا شدم كه كتابی تحت عنوان،«كودك شبهای درون» نوشته بود كه فكر كردم این موضوع برای یك فیلم طنز و در عین حال اثر گذار موضوع جالبی است.
وی ادامه داد: در«آتش بس» موضوع فیلم بود كه به من نشان میداد، قالب فیلم باید چگونه باشد مثل فیلم «دیگه چه خبر؟» كه دربارهی سنت و مدرنیته بود. در زمان ساخت فیلم «دیگه چه خبر؟» فكر كردم كه اگر قالب فیلم طنز نباشد، ممكن است خطرناك باشد و به خیلیها بربخورد.
كارگردان فیلمهای «دو زن» و«زن زیادی» گفت: زوجهایی كه میخواهند ازدواج كنند یا دارند از هم جدا میشوند، باید «آتش بس» را ببینند و حتی معتقدم این فیلم را باید پدرو مادرها ببینند كه عدم توجه به كودك درون چه تاثیری میتواند بر آنها داشته باشد.
وی ادامه داد: در فیلم «آتش بس» بر روی یك تئوری،قصه نوشتم. ما اگر میخواستیم درباره موضوع اصلی فیلم كه موضوع كودك درون هر انسان است ،جدی برخورد كنیم مخاطب چندان از آن استقبال نمیكرد. ما به تماشاگران خود، با خنده و شوخی میگوییم كه برای حل مشكلات خود به مشاور مراجعه كنند.
این كارگردان سینمای ایران در ادامه نشست خبری گفت: با فیلم «آتش بس» میخواهیم به جوانان بگوییم كه اگر نمیخواهند از بزرگترها و پدر و مادر خود مشورت بگیرند،برای حل مشكلات خود به متخصص و مشاور مراجعه كنند. در آتش بس یك موضع بسیارمترقی را با زبان لذت بخش و سرگرم كنندهای مطرح كردهایم.
میلانی گفت: در فیلم «آتش بس»، صرفا قصد خنداندن تماشاگر را نداریم و هدف ما پول درآوردن و بیزینس نیست ،بلكه بالا بردن سطح فكر افراد جامعه است.
این كارگردان به بازی محمدرضا گلزار و مهناز افشار در این فیلم اشاره كرد و افزود: این دو بازیگر، بسیار مناسب نقشهای این فیلم بودند و درعین حال انرژی خوبی برای این فیلم گذاشتند وهم بازیهای خوبی را ارائه كردند.
به گفته میلانی مهمترین موضوعی كه برای بازیگران فیلم «آتش بس» اتفاق افتاد، موضوع تحلیل شخصیت بود، یعنی زندگی این شخصیتها را از زمان كودكی تا سن 35 سالگی كه تماشاگر، آنها را در فیلم نمیبیند، برای بازیگر بازگو كردیم.
وی ضمن اشاره به فیلم «دو زن» گفت: انتخاب نیكی كریمی برای بازی دراین فیلم،از نظر بسیاری سوال برانگیز بود. ولی وقتی كریمی فیلمنامه را خواند شب زنگ زد و گفت من در این فیلم بازی میكنم، چون نقش را دوست داشت. مهناز افشار و محمدرضا گلزار نیز در فیلم «آتش بس» همینگونه نقش را پذیرفتند. به هر حال مهم این است كه بازیگر یك نقش را پذیرفته و آن را باور كند. این دو بازیگر خودشان هم برای ارایه ی یك بازی خوب، تلاش وحشتناكی كردند.
این كارگردان سینمای ایران در ادامه گفت: انتخاب گلزار، نظر نیك بین تهیه كننده فیلم بود و بر خلاف یكسری از جوسازی ها بر علیه او، من از بازی او بسیار راضی هستم.
میلانی در ادامه به تفاوت فیلم «آتش بس» كه یك طنز مدرن است با فیلمهای كمدی سطحی اشاره كرد وگفت: فیلمهای كمدی سطحی از همان اول برای خنداندن ساخته میشوند اما آتش بس فیلمی است كه در آن برای طرح یک مسالهی جدی از قالب طنز استفاده كردیم.
وی ادامه داد: در فیلم «آتش بس» به هیچ وجه نخواستم از كلیشههای رایج سینمای كمدی استفاده كنم . در این فیلم استفاده از شوخیهای سیاسی و كلمات ركیك برای خندان تماشاگر وجود ندارد و اصلا شوخیهای گل درشتی در فیلم نیست.
میلانی درباره استفاده از پوسترهای سه كلهای كه در سر در سینماها رایج شده است، گفت: با توجه به اینكه مردم به صورت گذری و با شتاب از كنار سینماها میگذرند، استفاده از صورتهای درشت بازیگران اصلی كه معرف فیلم هستند اجتناب ناپذیر است و با توجه به امكانات بسیارتبلیغاتی در سینمای دنیا و وجود امكانات محدود در ایران، این روش راحتترین، سادهترین و بهترین روش تبلیغات است.
مصطفی شایسته نیز در پاسخ به همین سوال گفت: استفاده از یك خانم و آقای هنرپیشه در سردرسینماها فی نفسه بد نیست ولی اگر از طراحی و اجرای ساده انگارانه و سهل انگارانه ای برخوردار باشد، نامناسب است.
وی تاكید كرد: اگر در واقع ،از كاری كه به نحو احسن میتواند انجام شود، استفاده نامطلوبی می شود،ما نمیتوانیم اصل كار را نفی كنیم ، در دنیا این موضوع رایج است كه در فیلمهای روز اروپا و آمریكا و سردرها و حتی در پوشش دیویدیها از تصاویر هنرپیشه های مطرح استفاده می شود .
محمد نیك بین تهیه كننده «آتش بس» نیزدرادامه گفت: داستان این فیلم دربارهی زندگی یك زن و شوهر مهندس، در یک خانهی مدرن بود، ولی هیچ كس حاضر نبود ساختمانهای گران قیمت خود را در اختیار گروه فیلمسازی قرار دهد، ما این كار را با اجاره یك ساختمان قدیمی كه در داخل آن دیوارهای داخلی كاذب ایجاد شده بود انجام دادیم.
وی ادامه داد: دراین فیلم سعی كردیم اگر متریالی استفاده میشود به بهترین وجه از آن بهرهببریم وكارهایی دراین فیلم انجام دادیم كه زیاد متداول نیست.
نیك بین همچنین به موضوع دیگری اشاره كرد وگفت:عدم همكاری ارگانها با فیلمسازان باعث شده تا گرایش اكثر فیلمسازان به فیلمسازی در فضاهای داخلی افزایش پیدا كند و این خیلی خطرناك است.
وی ادامه داد: بسیار به موفقیت و فروش این فیلم امیدواریم و با توجه به اینكه این فیلم اگر در تابستان اكران میشد در بهترین حالت فروش هم پس از 7 هفته از اكران سینماها پایین میآمد، به همین خاطر تصمیم گرفتیم اكران این فیلم را اوایل اردیهشت آغاز كنیم، تا اگر كف فروش آن فیلم پایین نیامد، بتوانیم اكران تابستان آن راهم داشته باشیم.
شایسته در ادامه صحبتهای خود به نكتهای مهم اشاره كرد و گفت: با توجه به اینكه ممكن است سوژه فیلم، ابتكارات سازندگان فیلم ،معمولا و به شكل ناخواستهای از سوی برخی عوامل، به فیلمهای دیگر راه پیداكرده و باعث شود ، طراحی ، جنس بازی و ... از بكر و نو بودن خارج شود، به همین دلیل سعی كردیم زمان تولید فیلم با زمان اكران آن فاصله كوتاهی داشته باشد، تا انتقال بخشی از تجربیات ارزشمند گروه فیلمسازی كه توسط برخی عوامل به شكلی سهوی صورت میگیرد، تاثیرات نامطلوب كمتری داشته باشد.
به گزارش ایسنا شایسته در پاسخ به سوالی دربارهی اكران این فیلم همزمان با جام جهانی فوتبال گفت: تجربه سال های اخیر سینمای ایران نشان داده كه زمان اكران درباره فیلمهای خوب، هیچ تاثیری در فروش آنها ندارد.
وی به نمایش فیلم «چهارشنبه سوری» در بهمن و اسفند سال گذشته اشاره كرد وافزود: هیچ فیلمی درتاریخ سینمای ایران به اندازه فیلم «چهارشنبه سوری» نتوانسته است در دو ماه بسیار نامناسب برای اكران فیلم، نزدیك به چهار صد میلیون تومان بفروشد و این موضوع ثابت كرد كه برخی از باورهای قدیمی، درباره تاثیر زمان اكران فیلمهای بر فروش فیلم، دیگر چندان درست نیست.
شایسته به ماههای محرم ، صفرو رمضان ومناسبت های ویژه ای چون انتخابات ، جام جهانی و جام ملتها و گرما و سرمای بیش از حد در ایران اشاره كرد و گفت: در طول سال ما با رخدادها و مناسبتهای ویژهای مواجه هستیم كه نمیتوانیم به هر دلیلی، موضوع اكران فیلمها را متوقف كنیم، در حالیكه این مناسبت ها درباره فروش فیلمهای خوب هیچ تاثیری ندارد.
وی با توجه به ویژگیهای فیلم «آتش بس» در ادامه تصریح كرد:اگراین فیلم حتی همزمان جام جهانی اكران میشد، این جام جهانی بود كه تحت الشعاع «آتش بس» قرارمیگرفت و من همچنان مطمئن هستم كه بازی های جام جهانی تحت الشعاع اكران فیلم «آتش بس» قرار خواهد گرفت.
شایسته درادامه گفت: با توجه به موقعیت و محتوای فیلم آتش بس ما از تبلیغات متفاوتی برای این فیلم استفاده میكنیم، البته درعین حال معتقدیم در مورد این فیلم یا فیلمهای مشابه دیگر این مردم هستند كه خودشان،برای فیلم مشتری جلب میكنند.
لینکها: