تبیان، دستیار زندگی

رنگ ها

آشنایی با مولکول رنگ و دلیل ایجاد رنگ، آشنایی با طبقه بندی رنگ ها و مفهوم رنگ و رنگ دانه، کاربرد رنگ در عکاسی، شناسایی مواد شیمیایی، آتش بازی و... ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنگ ها

رنگ ها

نوع پروژه : عملی تحقیقاتی

درجه سختی:  ساده

زمینه: شیمی

مقطع تحصیلی: راهنمایی

تعداد جلسات: 1

 

شرح یک جمله ای:

آشنایی با مولکول رنگ و دلیل ایجاد رنگ، آشنایی با طبقه بندی رنگ ها و مفهوم رنگ و رنگ دانه، کاربرد رنگ در عکاسی، شناسایی مواد شیمیایی، آتش بازی و...

 

خلاصه پروژه:

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که رنگ های مختلف میوه ها از کجا آمده اند؟ این همه گل های رنگارنگ چگونه رنگی شده اند؟ یکی از عوامل اصلی پدید آمدن این رنگ ها، دسته ای از مولکولها می باشند که به آنتو سیانین ها معروف می باشند. ساده ترین مولکول این دسته سیانیدین است که ساختار آن به شکل زیر می باشد.

رنگ ها

این مولکول در سیب به وفور یافت می شود و با کمی تغییر در ساختار مولکولی، در کلم قرمز نیز موجود می باشد. رنگ توت فرنگی نیز به دلیل وجود این مولکول و یک مولکول دیگر با ساختار مشابه می باشد.

در شکل فوق اگر به جای OH قرمز رنگ اتم هیدروژن قرار گیرد، مولکول پلارگونیدین (Pelargonidin) به وجود خواهد آمد که شبیه سیانیدین بوده و در توت فرنگی نیز به وفور وجود دارد.اگر دوست دارید در مورد مفهوم رنگ ها و طبقه بندی و کاربرد آن ها بدانید پس حتماً این پژوژه را انجام دهید.

رنگ ها

مهارت های آموزش داده شده در این پروژه:

- چه چیز باعث رنگ می شود؟

- رنگ و رنگ رزی

- رنگ در عکاسی

- رنگ ابزاری برای تشخیص

-  طبقه بندی رنگ ها

- آشنایی با مفهوم رنگ و رنگ شناسی

 

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
رنگ ها، جلسه اول


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم : نسرین صادقی