تبیان، دستیار زندگی
آموزش وبلاگ نویسی با بیانی ساده و روان برای علاقه مندان وبلاگ نویسی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش تصویری تبلاگ نویسی – جلسه سوم
آموزش تصویری تبلاگ نویسی

با قسمت سوم آموزش وبلاگ نویسی در خدمت شما هستیم. امیدوارم از دو قسمت قبل استفاده ی کامل را برده باشید.

دوستان اگر اشکالی یا سوالی دارید در قسمت نظرات بپرسید.

آموزش تصویری تبلاگ نویسیدسته ها:

یکی از امکانات خوب تبلاگ این است که میتوان مطالب وبلاگ را دسته بندی کرد.  برای مثال میتوان شعر و داستان و مقاله را از هم جدا کرد و هر کدام را در دسته ای جداگانه قرار داد.

آموزش تصویری تبلاگ نویسی

در قسمت عنوان- عنوان دسته را مینویسید (مثلا شعر) و در قسمت توضیحات میتوانید توضیح مختصری در مورد محتویات مطالبی که در این دسته قرار است جای گیرند بنویسید.

در زمان ارسال مطلب به راحتی میتوانید دسته ی مورد نظر را برای مطلب از دسته های پیشین انتخاب و یا دسته ای اضافه کنید. برای اضافه کردن دسته جدید کافیست عنوان مورد نظر را  در کادر مربوطه بنویسید.

در وبلاگ مادران مذهبی مطالب بر اساس نویسنده آنها دسته بندی شده است.

که میتوان هر بار که کاربر مطلبی مینویسد یکی را به عنوان دسته ی مطلب خود انتخاب کند و اگر دسته ی جدیدی می خواست اضافه کند در کادر دسته های آن را مینویسد.

آموزش تصویری تبلاگ نویسیایجاد جعبه لینک:

لینک هایی که در وبلاگ قرار میدهید میتواند اعم از لینک دوستان و لینک های مفید و لینک های مورد علاقه باشد. شما می توانید برای هر دسته از لینک های جعبه لینک جداگانه داشته باشید.

آموزش تصویری تبلاگ نویسی

برای این کار از منوی سمت راست صفحه ی مدیریت تبلاگتان روی ایجاد جعبه لینک کلیک کنید.

در قسمت عنوان  میتوانید عنوان متناسب با جعبه لینک را بنویسید مثلا لینک دوستان. در قسمت لینک ها – عنوان و لینک وبلاگ یا سابت دوستانتان را وارد کنید . و در آخر ذخیره را بزنید. اگر همه ی لینک های مورد نظر را وارد کردید ارسال را بزنید تا جعبه لینک در وبلاگتان  به نمایش در آید.

آموزش تصویری تبلاگ نویسی

مثلا در وبلاگ مادران مذهبی فقط یک جعبه لینک داریم به نام مادران مذهبی که لینک وبلاگ های مادران مذهبی را وارد کرده اند.

آموزش تصویری تبلاگ نویسیلیست نویسندگان:

اگر میخواهید وبلاگتان چند نویسنده داشته باشند و چند نفر در وبلاگ مطلب بگذارند از منوی سمت راست  لیست نویسندگان را باز کنید.

آموزش تصویری تبلاگ نویسی

در کادر نام کاربری حتما باید شناسه  کاربری تبیانی شخص را وارد کنید. و با انتخاب هر کدام از گزینه های ذیل آن میتوانید دسترسی مورد نظر را به نویسنده مورد نظر در وبلاگ بدهید.

در آخر هم ثبت اطلاعات را بزنید.

در پایین صفحه ی مدیریت نویسندگان میتوانید نویسندگان را حذف کنید و یا سطح دسترسی آنها را  ویرایش کنید.

آموزش تصویری تبلاگ نویسیانتخاب قالب وبلاگ:
خوب دوستان عزیزم بعد از همه ی این آموزش ها و مراحل میرسیم به ظاهر وبلاگ که برای جذب مخاطب بسیا بسیار اهمیت دارد. البته قالب وبلاگ نباید انواع و اقسام کد ها را در قالب وبلاگ اضافه کرد تا وبلاگ سنگین شود و سرعت بالا آمدن وبلاگ پایین بیاید چون در این صورت شما بسیاری از خوانندگان وبلاگیتان را از دست میدهید.

در هر صورت رنگ و ظاهری که متناسب با نوع مطلب وبلاگتان می باشد مهم است.

برای انتخاب قالب مورد نظر در منوی سمت راست انتخاب قالب جدید را بزنید تا بتوانید از لیست قالبی های تبیان یک قالب متناسب با مطالبتان انتخاب کنید.

آموزش تصویری تبلاگ نویسی

میتوانید با استفاده از دکمه ی پیش نمایش قالب را به طور کامل مشاهده کنید و یا با زدن دکمه ی انتخاب قالب قالب مورد نظر را انتخاب کنید.

البته شاید چند قالب را بپسندید و بخواهید  در مواقع مختلف از آنها استفاده کنید. بنابراین میتوانید انتقال به لیست سفارشی را بزنید.

آموزش تصویری تبلاگ نویسیقالب های سفارشی:

آموزش تصویری تبلاگ نویسی

میتوانید از منوی سمت راست روی قالب های سفارشی  کلیک کنید تا قالب های سفارشیتان را ببینید.

گاهی شاید یک قالب را میخواهید برای تاریخ معینی مثلا روز تولدتان و یا عید نوروز و یا مناسبت های مذهبی مثل میلاد ائمه یا ماه محرم انتخاب کنید. میتوانید دکمه ی انتخاب قالب زمان دار را بزنید .

آموزش تصویری تبلاگ نویسی

تاریخ مورد نظر را انتخاب میکنید و دکمه ی ذخیره را میزنید تا در تاریخ مورد نظر قالب وبلاگ شما به قالب مورد نظر تغییر کند.

در مورد ایجاد قالب جدید باید آموزشی جداگانه داشته باشیم.

آموزش تصویری تبلاگ نویسیکد های اختصاصی کاربر: 

از منوی سمت راست کد های اختصاصی کاربر را انتخاب کنید.

میتوانید کد های جاوا مثل پیغام ورود و خروج و موسیقی وبلاگ و ساعت وآمار روزانه و .. را در کادر "اسکریپتها و کدهای اختصاصی کاربر برای درج در وبلاگ" قرار دهید تا وبلاگ زیباتری داشته باشید. در مورد کد های جاوا بعدا صحبت میکنیم.

آموزش تصویری تبلاگ نویسی

اگر نمایش باکس آمار را انتخاب کنید آمار وبلاگ- در وبلاگتان به نمایش در می آید.

در آخر ویرایش تنظیمات را بزنید.

آموزش تصویری تبلاگ نویسیدانلود نسخه ی پشتیبان:

یکی از امکانات بسیار بسیار ضروری که سامانه ی وبلاگ تبیان دارا می باشد  و در کمتر سیستم وبلاگی ای این امکان را دیدم همین دانلود نسخه ی پشتیبان است.

برای یک وبلاگ نویس پشتیبان گیری از مطالبش بسیار اهمیت دارد چه بسا کاربران زیادی که از وبلاگ خود نسخه ی پشتیبان نگرفته بودند و با فیلتر شدن سیستم وبلاگشان یا حذف شدن آن امکان دسترسی  به مطالب را از دست دادند.

برای این کار مهم که همگی همین حالا با من انجام دهید باید از منوی سمت راست دانلود نسخه پشتیبان را بزنید و روی دکمه ی ایجاد نسخه پشتیبان کلیک کنید تا فرایند پشتیبان گیری پس از چند لحظه آغاز شود.

آموزش تصویری تبلاگ نویسی
آموزش تصویری تبلاگ نویسی
آموزش تصویری تبلاگ نویسی
آموزش تصویری تبلاگ نویسی
البته باید در پنجره باز شده تایید را بزنید.

این آموزش ادامه دارد.

انشاء الله در جلسه آینده ویرایش قالب و استفاده از کدهای جاوا را آموزش خواهیم داد.

جلسه اول آموزش تصویری تبلاگ نویسی
جلسه دوم آموزش تصویری تبلاگ نویسی


باشگاه کاربران تبیان - فاطمه مرادی نسب