تبیان، دستیار زندگی
فراغت در لغت به معناى آسایش، آرامش و استراحت است و آزاد بودن از كار روزانه و هرگونه فرصت و مجال دیگر نیز معنى مى دهد. در حقیقت فراغت اغلب در برابر اشتغالات و درگیرى هاى روزمره كه نوعا سبب خستگى مى شود به كار مى رود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوقات طلایى فراغت نوجوانان و جوانان

اوقات طلایى فراغت نوجوانان و جوانان

پر كردن بهینه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان از شمار مسایل مهم این قشر آینده ساز و ارزشمند است.

فراغت در لغت به معناى آسایش، آرامش و استراحت است و آزاد بودن از كار روزانه و هرگونه فرصت و مجال دیگر نیز معنى مى دهد. در حقیقت فراغت اغلب در برابر اشتغالات و درگیرى هاى روزمره كه نوعاً سبب خستگى مى شود به كار مى رود. با این تعریف اوقات فراغت مى تواند پربارترین و شوق انگیزترین لحظات و برعكس ملال آورترین و بى بارترین و حتى مفسده انگیزترین دقایق باشد.

چند كاركرد اوقات فراغت :

- اوقات فراغت و تجدید قوا

- اوقات فراغت و خلاقیت

- اصلاح رفتار و تعالى شخصیت انسان

- اوقات فراغت و اشاعه فرهنگ عمومى

زیان هاى عدم برنامه ریزى اوقات فراغت:

ساختار جمعیتى نشان مى دهد كه كشور ما از جوان ترین كشورهاى دنیا است. این موضوع گذشته از مزایا و معایب آن، لزوم برنامه ریزى هاى دقیق و كارشناسانه را براى نسل جوان جامعه خاطر نشان مى كند. آمار جمعیتى كشور نشان مى دهد كه 59 درصد جمعیت زیر 24 سال است، بنابراین قشر عظیم جوان و نوجوان نیازمند عنایت و توجه بیشترى در زمینه برنامه ریزى براى گذراندن اوقات فراغت هستند.

اوقات طلایى فراغت نوجوانان و جوانان

چنان چه مسئولان جامعه و خانواده ها هدایت و راهنمایى نوجوانان و جوانان را در خصوص اوقات فراغتشان برعهده نگیرند، احساسات نوجوانى آنان و یا مروجین بى رحم فرهنگ منجمد غرب راهنماى این نسل ارزشمند و آینده ساز خواهد شد و نه تنها نوجوانان و جوانان نخواهند توانست از اوقات فراغت خود بهره بگیرند بلكه اوقات فراغت آنان با ابتذال پر خواهد شد.

فعالیت هاى گذراندن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان:

- ورزش:

ورزش و بازى از قدیم یكى از شكل هاى مهم گذراندن اوقات فراغت بوده است و بسیارى از دانشمندان گرایش انسان به ورزش و بازى را ناشى از یك نیاز فطرى و غریزى مى دانند.

- هنر و فعالیت هاى مربوط به آن:

خلق و ایجاد اصولا لذت بخش و تحرك كننده ذوق انسان است. لذتى كه از پدید آمدن یك اثر هنرى و یا از تهیه و تكمیل یا تعمیر وسایل مورد نیاز زندگى با كوشش شخص به انسان دست مى دهد در اصل نوعى تغذیه روان و تقویت استعدادهاى نهفته انسانى را به همراه دارد.

- سیر و سیاحت:

سیر و سیاحت یكى از بهترین برنامه هاى اوقات فراغت در سراسر جهان است. مهم ترین فایده مسافرت شناخت ویژگى هاى انسان هاى دیگر شهرها و آشنایى با مذاهب و فرهنگ ها و سنن دیگر شهرهاست.

اوقات طلایى فراغت نوجوانان و جوانان

- مطالعه:

مطالعه كتاب هاى گوناگون در زمینه هاى سیاسى، فرهنگى، رمان، ادبى شعر و … است نكته مهم در مورد مطالعه كتاب هاى متنوع غیر درسى و مطالعه آزاد این است كه فرد از همه كتاب ها از هر فرهنگ و ملت استفاده نماید و خود را مقید به یك نوع كتاب و در یك زمینه خاص نكند.

- شركت در مسابقات و جشنواره ها:

مسابقات چون با تشویق و جایزه مادى و كسب مقام معنوى همراه است بهترین انگیزه براى گذران اوقات فراغت مى تواند باشد. انواع مسابقات عبارتند از:

- مسابقات فرهنگى مذهبى

- مسابقات هنرى

- مسابقات علمى

- مسابقات ورزشى

- مسابقات آموزشى و تربیتى.

- كار:

تشكیل اردوهاى كار در زمینه هاى تولیدى اعم از صنعتى، كشاورزى و خدماتى به طورى كه مقررى مشخصى نیز براى نوجوانان و جوانان در نظر گرفته شود كه این امر نه تنها در پر نمودن بهینه اوقات فراغت آنان مؤثر خواهد بود بلكه باعث رشد اجتماعى آنان نیز مى شود.

- بوستان هاى شهرى:

از آن جا كه بوستان هاى شهرى نیز از اماكن مناسب براى پر نمودن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به شمار مى آیند باید این مكان ها از زمینه هاى گرایش به انحرافات پاكسازى شوند و بدین منظور نیروهاى متعهد آشنا به علوم رفتارى و آگاه به مسایل جوانان و نوجوانان براى اجراى فرضیه امر به معروف و نهى از منكر ضرورى است.

مرکز یادگیری سایت تبیان -تهیه: نوربخش و داودی

تنظیم: مریم فروزان کیا