تبیان، دستیار زندگی
لباس را می‌توان پدیده‌ای فرهنگی و مصداقی از عادات اجتماعی دانست که در قالب کالایی اقتصادی نقشی جدی در هویت اعضای یک جامعه و جریان امور آن ایفا می‌کند. هنگامی که هر وسیله زندگی از حد رفع نیازهای ابتدایی و نخستین خود خارج شود حالت تفنن به خود می‌گیرد و در ط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوش تیپی با لباس تاناکورایی!

تغییر در سلایق خرید پوشاک و رونق بازار لباس‌های دست دوم


لباس را می‌توان پدیده‌ای فرهنگی و مصداقی از عادات اجتماعی دانست که در قالب کالایی اقتصادی نقشی جدی در هویت اعضای یک جامعه و جریان امور آن ایفا می‌کند. هنگامی که هر وسیله زندگی از حد رفع نیازهای ابتدایی و نخستین خود خارج شود حالت تفنن به خود می‌گیرد و در طول زمان از شکل اولیه و صورت ساده خود بیرون آمده و وسیله هنر نمایی و ابزار سلیقه می‌شود

لباس تاناکورایی

انگیزه اصلی پدید آوردن پوشاک و جامه ناشی از نیاز آدمی به محافظت از بدن خود در برابر عوارض طبیعی به ویژه گرما و سرما بوده است. انسان‌های اولیه از برگ درختان و پوست حیوانات به عنوان پوشش برای حفاظت از بدن خود در برابر سرما و گرما استفاده می‌کرده‌اند. هنگامی که هر وسیله زندگی از حد رفع نیازهای ابتدایی و نخستین خود خارج شود حالت تفنن به خود می‌گیرد و در طول زمان از شکل اولیه و صورت ساده خود بیرون آمده و وسیله هنر نمایی و ابزار سلیقه می‌شود. تن پوش آدمیان نیز به مقتضای اقلیم زیستی، درجه تمدن و فرهنگ، عقاید مذهبی و آداب و رسوم دستخوش دگرگونی‌های بی شمار و شگفت انگیزی شده است که عوامل اجتماعی و اقتصادی و ارتباطی به ویژه سلیقه و ابتکار تولید کنندگان و فروشندگان در تکامل و تنوع آن سهم به سزایی داشته است.

اقوام، نسل‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی برای معرفی خود می‌توانند از طراحی لباس به عنوان نماد استفاده کننده و فرهنگ خودشان را ارائه دهند. در واقع کسی که لباس خاصی بر تن دارد ذهنیت‌ها و باورهای قومی و فرهنگی یا تاریخی خود را به صورت فشرده در قالب آن پوشش خاص ابراز می‌کند. در بسیاری از موارد افراد در انتخاب لباس خود بیش از راحتی و توجه به کارکرد اصلی لباس، به موضوعاتی از جمله برازندگی آن یا نظر دیگران اهمیت می‌دهند. مد نیز به عنوان یکی از عواقب رشد صنایع جهانی فرهنگی و بنگاه‌های جهانی تولید پوشاک یکی از عوامل موثر در انتخاب لباس به نظر می‌رسد. یکی از مخاطرات رشد صنایع فرهنگی غرب و به ویژه پدیده جهانی شدن تغییر الگوهای پوشاک در جوامع مختلف است. امروزه در بسیاری از نقاط دنیا می‌توان شاهد رواج شیوه‌های همسان شده و وارداتی لباس و کنار گذاشته شدن انواع پوشش‌های سنتی بود. این موضوع دست کم حاکی از دو بعد فرهنگی و اقتصادی بسیار مهم پوشاک است. رواج شیوه‌های جدید و دائماً متغیر پوشش ابزاری چندمنظوره شده است که از سویی هویت فرهنگی ساکن مناطق و فرهنگ‌های مختلف را با هم شکلی تهدید، و از سوی دیگر آن‌ها را به بازار مصرفی برای تأمین منافع مالی شرکت‌های عظیم تولید پوشاک تبدیل می‌کند.

با آغاز اولین بارندگی و شروع دوران سرما، شهروندان بسیاری سرازیر این فروشگاه‌ها می‌شوند. فروشگاه‌هایی که به طور قطع اجناسشان خارجی است اما همه کهنه و دست دوم هستند. این پوشاک که در قالب کمک‌های بشر دوستانه  کشورهای غربی به مردم کشورهای همسایه ما ارسال می‌شود از مرز عبور می‌کنند و داخل ایران می‌شوند

خوش تیپی با تاناکورا

نمی‌شود از پوشاک گفت و نوشت اما فروشگاه‌های لباس دست دوم یا همان به اصطلاح «تاناکورا» را به حساب نیاورد. فروشگاه‌هایی که نام «تاناکور»ی خود را از سریال «سال‌های دور از خانه» یا همان سریال معروف به «اوشین» یدک می‌کشند. «اوشین» به همراه همسرش «ریوزو»، فروشگاه‌هایی را با نام «تاناکورا» تأسیس کردند و پس از مدتی به علت ورشکستگی چوب حراج به وسایل خود زدند. با آغاز اولین بارندگی و شروع دوران سرما، شهروندان بسیاری سرازیر این فروشگاه‌ها می‌شوند. فروشگاه‌هایی که به طور قطع اجناسشان خارجی است اما همه کهنه و دست دوم هستند. این پوشاک که در قالب کمک‌های بشر دوستانه  کشورهای غربی به مردم کشورهای همسایه ما ارسال می‌شود از مرز عبور می‌کنند و داخل ایران می‌شوند. دارای قیمت شده با چند دست واسطه به فروشگاه‌های پر تعدادشان در سراسر کشور می‌رسند. استفاده از لباس‌های دست دوم موسوم به «تاناکورا» تقریباً 15 سال است که در کشور ما باب شده و هنوز شاهد خرید و فروش این لباس‌ها هستیم و مشتری‌های پر و پا قرص خود را دارند. مشتری‌هایی که نه فقط به خاطر مشکلات اقتصادی به سمت این لباس‌ها کشیده شده‌اند، بلکه عده زیادی از آن‌ها معتقدند به دلیل تنوع و جنس خوب آن‌ها که در مقایسه با قیمتشان واقعاً می‌ارزند اقدام به خرید این لباس‌ها می‌کنند.

لباس تاناکورایی

لباس‌های تاناکورا در بعضی مناطق مرزی به حدی گسترش یافته که بازارچه‌های بزرگی را به خود اختصاص داده و این لباس‌ها بدون هیچ مانعی به راحتی خرید و فروش می‌شوند و با توجه به حجم زیاد آن‌ها و بازارچه‌هایی که برای آن‌ها تشکیل شده نمی‌توان فرض کرد که به صورت غیرقانونی و بدون مجوز وارد کشور می‌شوند. خیابان آذربایجان جزو مکانی‌هایی است که بورس این فروشگاه‌ها به حساب می‌آید. هوا تازه تاریک شده اما انگار برای صاحبان این مغازه‌ها، کار تازه آغاز شده است. در میان لباس‌های زمستانی که بیرون مغازه آویزان کرده‌اند حتی می‌توانید کاپشن‌های نو اما ارزان قیمت داخلی را ببینید که فروشنده قسم می‌خورد ساخت استرالیا است! صاحب  یکی از همین مغازه‌ها عقاید جالبی در خصوص مشتریان و کالاهایش دارد: «از تلویزیون هم آمدند با من حرف زدند اما حرف‌های مرا سانسور کردند اگر شما هر چه من می‌گویم چاپ کنید حاضرم حرف بزنم!»

اما کدام قسمت گفته‌های این فروشنده را می‌شود سانسور کرد. خودش می‌گوید: «شما می‌گویید این لباس‌ها بهداشتی نیست و مریضی پوستی می‌آورد و از این حرف‌های الکی ... اما من 20 تا مشتری دکتر دارم که همه لباس خود خانواده‌شان را از ما می‌خرند. شما این کاپشن‌ها را نگاه کنید. اگر یک خشک‌شویی برود و پشت یک مغازه توی جردن بگذارند مردم برایش سر و دست می‌شکنند...» از سوی دیگر یک متخصص بیماری‌های عفونی در این باره می‌گوید: «شاید لباس‌های تاناکورا بعد از جوشاندن، شستن و اتو کردن مشکل جدی پزشکی نداشته باشد ولی هیچ گاه نمی‌توان توصیه به پوشیدن آن‌ها کرد، زیرا بسیاری از میکروب‌ها حتی بعد از شستن هم از بین نمی‌روند تا زمان زیادی دوام می‌آورند؛ مثلاً قارچ‌ها می‌توانند عامل خطرزایی برای افرادی که از این لباس‌ها استفاده می‌کنند باشند و اگر به بدن افراد منتقل شوند. ابتدا با خارش و مشکلات پوستی و بعد با خطرات جدی عفونی همراه هستند.» میثم میرزا پور ادامه می‌دهد: در واقع نمی‌توان به مصرف کنندگان این لباس‌ها اطمینان داد که پوشیدن تاناکورا تا به حال برایشان مشکلی ایجاد نکرده همیشه همین طور خواهد بود، چون خیلی از ویروس‌های این بیماری‌ها بعد از مدتی طولانی خود را نشان می‌دهند.

لباس تاناکورایی

یکی از فروشندگان تاناکورا در مورد انواع آن توضیح می‌دهد که: لباس‌ها دو دسته‌اند لباس‌هایی مثل کاپشن، کت و شلوار کمتر ممکن است موجب بروز مشکل شوند و لباس‌های زیر چون در تماس مستقیم بدن هستند در انتقال بیماری‌های موثرند. وی اعتقاد دارد که اگر از نظر بهداشتی مشکلی باشد مربوط به گروه دوم لباس‌هاست؛ من و خانواده‌ام که سال‌هاست از این لباس‌ها استفاده می‌کنیم با هیچ مشکل پزشکی مواجه نشده‌ایم.

در عین حال یکی از مصرف کنندگان تاناکورا دلیل خرید خود را مشکل اقتصادی بیان و خاطرنشان می‌کند: من چهار تا بچه دارم که هر کدامشان در سنین مختلف و با سلیقه‌های خاص هستند و برای تأمین نیازشان نمی‌توانم از لباس‌های نو که گرانند و دوام پایینی دارند استفاده کنم؛ ترجیح می‌دهم پول کمتری برای خرید لباس بدهم و نیاز آن‌ها را همان طور که دوست دارند تأمین کنم. او در ادامه می‌گوید: شاید بعضی از مردم که مثل من مشکل اقتصادی دارند به دلیل بوی بد لباس‌های دست دوم از آن‌ها فراری‌اند ولی با چند بار شستن این بو هم از بین می‌رود و لباس‌ها قابل استفاده می‌شود.

همچنین یکی دیگر از متخصصان بیماری‌های عفونی در مورد علائم بیماری‌های عفونی ناشی از استفاده از این لباس‌ها می‌گوید: با توجه به نوع بیماری علائم آن نیز متفاوت است، بعضی از بیماری‌های غیر عفونی به صورت آلرژی، حساسیت پوستی و خارش ظاهر می‌شوند. همچنین ویروس‌هایی به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند و روی آن اثر می‌گذارند و نوع حادتر این بیماری‌ها سیاه زخم است.

دیگر یک متخصص بیماری‌های عفونی در این باره می‌گوید: «شاید لباس‌های تاناکورا بعد از جوشاندن، شستن و اتو کردن مشکل جدی پزشکی نداشته باشد ولی هیچ گاه نمی‌توان توصیه به پوشیدن آن‌ها کرد، زیرا بسیاری از میکروب‌ها حتی بعد از شستن هم از بین نمی‌روند تا زمان زیادی دوام می‌آورند

البته باید توجه کرد که علائم این بیماری‌ها بعد از چند هفته ظاهر می‌شوند با این اوصاف و با در نظر گرفتن همه جوانب باز هم تصمیم گیرنده اصلی در خرید این نوع لباس‌ها از فروشگاه‌های تاناکورا یا همان سمساری عرضه لباس‌هایی که معلوم نیست پیش از این، تن چه کسی رفته است. خود مردم هستند. البته دولت هم می‌تواند با برنامه ریزی دقیق و به طور مستقیم و غیر مستقیم در این مورد ایفای نقش کند. اما اگر شما هم روزی راهتان به یکی از این فروشگاه‌های به اصطلاح «تاناکورا» افتاد یادتان باشد تا جایی که می‌توانید «چانه» بزنید مطمئن باشید ضرر نمی‌کنید. هر چه باشد اجناس این فروشگاه‌ها به هیچ وجه مقطوع نیست.

بخش اجتماعی تبیان


منیع: امیر ارسلان جم- مجله شاهد جوان

لینک‌های مرتبط :

• با این روش‌ها بیشتر پز بدید   

• زنگ‌ها برای ما به صدا در می‌آید