تبیان، دستیار زندگی
برای نخستین بار نشست مشترك سرپرست وزارت ورزش و جوانان با مدیران ورزشی برگزار شد. جلسه‌ای كه فرصتی را برای مدیران فراهم كرد تا دغدغه‌های خود را در فاصله یك سال تا شروع المپیك با مسوول جدید ورزش در میان بگذارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخستین جلسه سرپرست ورزش با مدیران


برای نخستین بار نشست مشترك سرپرست وزارت ورزش و جوانان با مدیران ورزشی برگزار شد. جلسه‌ای كه فرصتی را برای مدیران فراهم كرد تا دغدغه‌های خود را در فاصله یك سال تا شروع المپیك با مسوول جدید ورزش در میان بگذارند.


عباسی

عباسی سرپرست وزارت ورزش و جوانان بعد از ظهر دوشنبه در محل سالن همایش‌های آكادمی المپیك نشست مشتركی با روسا و رییس بانوان فدراسیون‌ها، مدیران كل تربیت بدنی استان‌ها و مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی داشت. در این نشست بهرام افشارزاده ، مرضیه اكبرآبادی، شوقانی ، حمید سجادی، علی فتح الله زاده و حبیب كاشانی حضور داشتند.در این جلسه عباسی بارها اعلام كرد كه مدیران نباید نگران بی پولی در ورزش باشند و باید خود را برای حضور پر قدرت در المپیك آماده كنند.

عباسی:نگران پول نباشید

در این نشست عباسی گفت: راه ‌حل این است كه با همدلی همه ظرفیت‌ها را یك كاسه كنیم. علیرغم هجمه‌های سنگین و موانع استعمار ما توانستیم عزت‌های بزرگی را فراهم كنیم كه تا حدی برای دنیا شگفت آور است.

سرپرست وزارت ورزش جوانان ادامه داد: می‌دانیم كه ممكن است موانعی باشد، ولی به همت تجربه‌های بزرگ می‌توان كارهای بزرگ انجام داد. خمیر مایه مسیر حركت ما قطعا مربیان بزرگ هستند. این مربیان تجربه بزرگی دارند كه با اتكا به آن‌ها می‌توان به موفقیت رسید.

سرپرست وزارت ورزش جوانان با بیان این كه شما باید حاصل تجربیاتان را بگوید تا من بشنوم، یادآور شد: ما باید بنشینیم و شما بگویید و من بشنوم. در بعد همگانی اكنون ما در حد مطلوبی نیستیم. ما با استانداردهای جهانی هم فاصله داریم. فرمایشات مقام معظم رهبری الگویی است كه می‌تواند بسته‌های شوق و تعالی را در جامعه ایجاد كند. ایجاد روحیه ورزش طلبی در بین مردم برای بالا بردنشان جامعه و بهره‌برداری از جامعه جوان و ... باید صورت بگیرد. اگر می‌خواهیم جامعه‌ای ورزش كند، باید قهرمانان ورزشی داشته باشیم. اینجا پای ورزش حرفه‌ای وسط می‌آید، شما قبلا این مسایل را آموخته‌اید. ما در حاشیه كار هستیم و در حد تجربه‌مان كار می‌كنیم. شما متخصصان ورزش هستید.

وی افزود: همه قبول داریم كه راه زیادی را در این چند ساله طی كردیم، ولی كارهای زیادی هم در پیش است. ما باید فضاهای گسترده و ارزان در دسترس برای همه آحاد جامعه به ویژه‌ جوانان داشته باشیم تا از آن‌ها استفاده كنند. ایجاد مواضع و اماكن ورزشی اختصاصی نیاز به زمان دارد. ما باید از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به ویژه‌ آموزش و پرورش ، وزارت علوم و وزارت دفاع و ... استفاده كنیم.

عباسی با بیان این كه طبق قانون لازم بود این وزارتخانه سرپرست داشته باشد، با تشكر از مدیران قبلی سازمان تربیت بدنی تصریح كرد: سعیدلو زحمات زیادی كشید، ولی به دلیل معذوریت‌های قانونی نمی‌شد از امكانات استفاده كرد. اكنون فتح بابی شده تا از امكانات قانونی بهره‌برداری كنیم، ولی چون تا معرفی وزیر صبر كنیم، در طول دو هفته اخیر معادلات ما در زمینه برنامه‌ریزی بوده نه مقوله خبری. ما می‌توانستیم صبر كنیم و بعد از انتخاب وزیر از این فرصت استفاده كنیم. این جلسه، جلسه داخلی سازمانی است و دلیل انگیزه‌ای كه در میان شما وجود دارد این جلسه برگزار شد. نمی‌شود در فاصله 10 روز همه شما را ملاقات كرد، ممكن است جلسه با همه چند ماه طول بكشد.

وی ادامه داد: ما دو زیست هستیم، هم در وزارت تعاون هستیم و هم در وزارت ورزش و جوانان . شما عذر ما را بپذیرید و بگویید تا من بشنوم. شما متخصص هستید و من باید استفاده كنم.

سرپرست وزارت ورزش جوانان خطاب به رسانه‌ها گفت: یكی از چیزهایی كه مورد تاكید بزرگان است این كه وارد حاشیه‌ها نشوید، چون ما را از متن و اصل كار دور می‌كند. ما باید از زمان كم بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم. تا معرفی وزیر حداقل در این فرصت زمانی در خدمت هم هستیم. نباید این زمان از دست برود، من با همه دوستان رفاقت دارم. علی آبادی و سعیدلو دوستان من بودند كه مسئولیت پر خرج و عظیمی را در سازمان تربیت بدنی داشتند. به هر دو نفر ارادات دارم و موضع جدا ندارم و از تجربیاتشان بهره‌مند می‌شوم. ما بین خودمان خیلی دسته بندی‌ها را ریز نكنیم. علی آبادی و سعیدلو ممكن است روش مدیریتی متفاوتی داشته باشند، ولی دوستی‌های زیادی دارند، رفاقت ما بوده و خواهد بود و خواهد ماند. دوستی با آن‌ها جزو افتخارات من است. ما بنای گذاشتن جلسه نداشتیم. بعد از رای اعتماد وزیر جلسه گذاشته می‌شود. این جلسه نیست و كاملا خودمانی است.

وی با بیان این كه ما گاهی نسبت به سرمایه‌های انسانی بی تفاوت هستیم، خاطر نشان كرد: اندیشمندان قبول دارند كه بزرگ‌ترین ثروت، سرمایه انسانی است. پیشكسوتان ظرفیت‌های بزرگی هستند و باید قدرشان را بدانید.

عباسی درباره ساختار وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: جلسه‌ای با دوستان سازمان ملی جوانان داشتم. در وزارت ورزش و جوانان ما دو بال داریم. ساختار باید ابعاد مختلف و مسایل جوانان را چه در بعد ازدواج، اشتغال و ... و چه در بعد تربیت جسمی دیده شود. ما باید از این به بعد با این شرایط همسو شویم. ما با یك رویداد تاریخی مواجه هستیم. از شما می‌خواهم كه برای ساختار جدید پیشنهاداتان را ارائه كنید. ممكن است در همه رشته‌ها نتوانسته باشید، مسیر حقیقی را طی كنید و كاستی‌هایی داشته باشیم. ولی ما باید نظام مدیریت ورزش و جوانان را تدوین كنیم.

وی با اشاره به نزدیك بودن بازی‌های المپیك لندن تاكید كرد: ما در مسیر المپیك هستیم. ورزشكاران باید آماده شوند. موانع مالی وجود داشت، جلسه‌ای را با شوقانی و سجادی داشتم و اعلام كردم كسانی كه نیاز فوری‌تری دارند، زودتر پول بگیرند تا مشكلاتشان برطرف شود. از فردا(امروز) می‌خواهیم به فدراسیون‌ها پول بدهیم، بعد از آن هم باید برنامه‌ریزی كنیم. شما حرف‌های زیادی دارید، ولی فعلا مواردی را به ما اعلام كنید كه تا دو هفته آینده اتفاق می‌افتد. آیین اهدای جوایز قهرمانان سال گذشته به تعویق افتاده است. باید در اولین فرصت این مراسم برگزار شود تا انگیزه‌ها احیا شود و شرایط بهتری ایجاد شود. ما با كمیته المپیك مرزی نداریم، نه تنها با مجموعه داخلی بلكه با خیلی از آحاد جامعه مرز نداریم. ظرفیت‌ها را كنار نگذاریم و از همه استفاده كنیم، اگر با تمام توان استفاده كنیم شاید برخی از فرصت‌هایی كه از دست داده‌ایم را جبران كنیم.

افشارزاده: ما همه سرباز شما هستیم

بهرام افشارزاده در نشست مشترك سرپرست وزارت ورزش و جوانان با مدیران ورزشی گفت: پول تزریق نشود، قطعا در المپیك موفق نخواهیم بود.

دبیر كل كمیته ملی المپیك در این مراسم اظهار كرد: این جلسه برای آقای عباسی بسیار ارزشمند است. من از صمیم قلب از طرف جامعه ورزش به ایشان تبریك عرض می‌كنم و به رایشان آرزوی موفقیت دارم. در محیط ورزش كار كردن بسیار مشكل است. مجهولاتی وجود دارد كه باید آن را با صبر و حوصله حل كند. تا بازی‌های المپیك 389 روز زمان باقی است. ما برنامه، نیروی انسانی، 50 مربی خارجی و ... داریم، ولی اكنون مهم‌ترین مساله ورزش مشكلات مالی كمیته ملی المپیك و فدراسیون‌های ورزشی است.

وی ادامه داد: حاضران در این جلسه سربازان شما هستند. هیچ محیطی پاك‌تر از محیط ورزش نیست. در ورزش سیاست و چند دستگی وجود ندارد و فقط در آن زیبایی حاكم است.

دبیر كل كمیته ملی المپیك با بیان این كه تمنا می‌كنم نسبت به تامین بودجه اقدام كنید، خاطر نشان كرد: مشكلات مالی یكی از معضلات مهم پیش روی ورزش است. به ما گفته‌اند و قول داده‌اند كه بودجه را بدهند اما امروز و فردا می‌كنند و این مساله كار ما را دشوار كرده است. اوج كار ما تا فروردین سال 90 است. اگر پول تزریق نشود، قطعا در المپیك موفق نخواهیم بود.

وی مدیران ورزشی را دارای تجربه سالیانه دانست و یادآور شد: با تزریق بودجه مشكل ورزش حل می‌شود. همه دست شما را می‌فشارند و برای كار بزرگ آماده هستند. همه مدیران ورزشی عاشق كارشان هستند و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

عباسی در واكنش به اظهارات افشارزاده ، سرپرست وزارت ورزش و جوانان تاكید كرد: مسایل مالی را از اكنون حل شده بدانید و وقت خودتان را روی این مساله نگذارید. درباره مساله دوم هم می‌خواهم بگویم كه تحت هیچ شرایط نگویید كه اگر پول نباشد موفق نیستیم. ما حتما موفقیم. چشم آقای افشارزاده عزیز این مشكل را حل می‌كنم.

داورزنی: آقای عباسی، ورزش را متحول كنید

رییس فدراسیون والیبال گفت: فدراسیون‌ها توقع دارند وزارت ورزش و جوانان نگاهی برنامه‌ای داشته باشد و بودجه را بر اساس برنامه تخصیص دهد.

محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال در مراسم مشترك سرپرست وزارت ورزش و جوانان با مدیران ورزشی خطاب به عباسی اظهار كرد: شما دهمین مسئول ورزش هستید كه كارتان را آغاز كردید. من در سمت‌های مختلف با 7 ـ 8 نفر از آن‌ها از نزدیك كار كردم.‌ اگر حرفی می‌زنم آن را با گوشت و پوست آن را لمس كردم. مهم است با تدبیر و مطالعه ساختارهای ورزش را كه دغدغه‌ 30 ساله ما بوده است، را اصلاح كنیم.

وی ادامه داد: همیشه نیت همه مسئولان خیر بوده و زحمت کشیده‌اند، ولی بیایید آسیب شناسی كلی كنیم و اصلاحات را انجام دهیم تا از ظرفیت‌ها درست استفاده شود. كشوری با داشتن یك درصد جمعیت دنیا و 16 درصد منابع كشور حقیری نیست اگر ضعفی است، نیاز به اصلاح داریم. نیروهای انسانی یكی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های ما هستند كه نادیده گرفته می‌شوند. انتظار است در این بازنگری به آن‌ها توجه جدی شود.

داورزنی با بیان این كه بیشتر مسئولان فدراسیون‌های جهانی 65 تا 70 سال سن دارند، خاطر نشان كرد: به متخصصان بیش از 50 سال ما می‌گویند كه بازنشسته هستی و نمی‌توانی كار كنی. متاسفانه در حوزه ورزش در فدراسیون‌ها یك بلاتكلیفی وجود دارد. ما نمی‌دانیم فعالیت‌های بازنشسته شغل است یا نیست. در طول چند دوره گذشته بارها درباره این مساله صحبت شده، ولی هنوز این مشكل پا برجاست.

رییس فدراسیون والیبال با تاكید بر این كه نگاه وزارت باید برنامه‌ای و بودجه‌اش هم بر اساس برنامه باشد، تصریح كرد: در عمل سلیقه‌ای برنامه‌ریزی شده است. وقتی المپیك به المپیك یا بازی‌های آسیایی به بازی‌های آسیایی برنامه‌ریزی می‌شود، این توقع وجود دارد كه موانع را برداریم. هزینه سنگین صرف تدوین نظام جامعه ورزش شد كه اكنون در كتابخانه خاك می‌خورد، اتفاقی كه در ورزش افتاده بخشی نگری است.

وی در پایان ابراز امیدواری كرد كه عباسی دچار روزمرگی نشود و گفت: همین قدر كه به فدراسیون‌ها فرصت دهیم، برنامه‌هایشان را پیاده كنند، كافی است، چالش‌ها را برطرف كنید تا وزارت ورزش با برنامه كارش را دنبال كند.

پولادگر: وضعیت فدراسیون‌ها اسف‌بار است

رییس فدراسیون تكواندو گفت: قهرمانان ما هویت ملی را پر رنگ‌تر می‌کنند.

محمدرضا پولادگر در مراسم مشترك سرپرست وزارت ورزش و جوانان با مدیران ورزشی، اظهار كرد: مدیران حاضر در این مراسم ،‌مدیران زحمت كش ورزش، عصاره‌های ورزش و افرادی مظلوم هستند. ما بارها مظلومیت ورزش را دیدیم. چند روز پیش در مجلس شاهد مظلومیت دیگری برای ورزش بودیم، وقتی برای اولین بار رییس جمهور به یكی از اهالی ورزش كه همه فاكتورهای لازم را داشت، اعتماد كرد ورزش مورد مظلومیت قرار گرفت.

وی ادامه داد: وقتی بحث وزارت ورزش مطرح شد، اولین سوال در ذهن ما این بود كه ورزش چه سنخیتی با جوانان ما دارد، جوانان یكی از مخاطبان ما هستند، دغدغه‌ این است كه بدترین زمان برای تشكیل ورزارت ورزش انتخاب شد، ما در سال قبل از المپیك هستیم، كسانی كه برای المپیك برنامه دارند. امسال به رایشان سال خوشه چینی است، آن وقت ما در چنین شرایط حساسی درگیر مسایل می‌شویم. همه می‌دانیم در این چند ساله فدراسیون‌ها چه وضعیتی داشتند، واقعا تاسف آور است، ما در شرایط بسیار سختی هستیم.

رییس فدراسیون تكواندو ابراز امیدواری كرد كه وزارت ورزش دچار ثبات شود و گفت: ما در شرایطی هستیم كه تا دو هفته هم برای ما زمان بسیار زیادی است، اكنون باید به ساعت و ثانیه تصمیم بگیریم. ویژگی خاص مدیریت در ورزش پاسخگویی به مردم است. در این كشور متر دست نمی‌گیرند كه بگویند فلان مدیر چقدر خوب یا بد كار كرد، در مراسم تودیع آنقدر از مدیر قبلی تعریف می‌كنند كه می‌توان پرسید چرا اگر مدیر خوبی بود عوضش كردید. در ورزش باید به همه مردم با هر سطح فكری پاسخ داد.

پولادگر ادامه داد: این مساله ما را نگران می‌کند. وقتی برخی به خاطر فشارهای مالی تصمیم می‌گیرند كه عرصه را ترك كنند. از ترس پاسخگویی به مردم است. ما هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم كه در المپیك پكن به خاطر نتایج ضعیف ورزش مردم چقدر پژمرده بودند. بازی‌های كه خودش یك كلاس فنی بزرگ است، از تلویویزیون ما پخش نشد، مسئولان صدا و سیما گفتند چون ورزشكاران ایران ناكام هستند، نمی‌خواهیم تصاویر توانمندی ورزشكاران سایر كشورها را نشان دهیم. این مساله باعث افسردگی مردم می‌شود. خیلی از رشته‌ها در این چند ساله به خاطر حمایت‌های قابل توجه دولت تلاش كردند. اگر روند ادامه داشته باشد، در لندن چهره متفاوت از ورزش ایران را خواهیم دید.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم در همین روزها ساعت‌ها فكر كنیم، اگر این لحظات را از دست دهیم ، بعدا نمی‌توانیم جبران كنیم، بیایید لحظات را از دست ندهیم، قهرمان برای نظام ما فرصت هستند، آیا توجه كردید كه چقدر به قهرمانان ارزش می‌دهیم. دولت آذربایجان به قهرمان المپیكش یك میلیون دلار جایزه می‌دهد. ما در باكو میهمان سفیر بودیم، من از ایشان خواستم كه این مسایل را به ریاست جمهوری گزارش دهد تا بدانند برای قهرمانان المپیك چطور ارزش قائل می‌شوند، این كشورها تاریخی ندارند و دارند هویت كسب می‌كنند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا