تبیان، دستیار زندگی
مراسم اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم با حضور رئیس قوه قضائیه و نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه امشب،‌ 13 تیرماه، برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش مراسم اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن

مراسم اختتامیه، مسابقات بین‌المللی قرآن، بیست و هشتمین دوره

مراسم اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم با حضور رئیس قوه قضائیه و نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه امشب،‌ 13 تیرماه، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، این مراسم با حضور آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، آیت الله گركانی، رئیس دیوان عالی كشور، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بختیاری، وزیر دادگستری، جامعه قرآنی كشور، قراء و حفاظ و پژوهشگران قرآنی، خانواده شهدا و جانبازان و دیگر علاقه مندان به برنامه های قرآنی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم عباس هاشمی، قاری برتر این دوره از مسابقات از ایران به تلاوت قرآن پرداخت كه با تشویق حاضران در سالن همراه بود.

در ادامه مجری برنامه به حاضران خوشامد گفت و سپس مرتضی محمدن ‍ ژاد،‌حافظ كل برتر این دوره از رقابت ها به تلاوت قرآن پرداخت.

در ادامه این مراسم محمد احسان السید حسن، ‌داور سوری این دوره از مسابقات به عنوان نماینده هیئت داوران بیانیه این هیئت را قرائت كرد؛

در این بیانیه آمده است:‌ «با عنایت خدای منّان و به بركت قرآن عظیم، بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم به میزبانی جمهوری اسلامی ایران همزمان با عید سعید مبعث پیامبر اكرم (ص) در پایتخت ایران برگزار گردید. هیئت داوران این دوره از مسابقات، مفتخر است كه در این ایام مبارك در محضر قرآن كریم و قرآن دوستان و قاریان و حافظان سراسر جهان اسلام به قضاوت پرداخته است.

بالندگی هنر قرائت قرآن و انس با این كتاب در ایران اسلامی مرهون انقلاب شكوهمند اسلامی و عنایت خاص رهبر فرزانه انقلاب (دام ظله العالی) است كه ما در ایام حضورمان در این سرزمین شاهد شكوفایی قرآن و اقبال مردم و جوانان به قرآن بودیم.

مراسم اختتامیه، مسابقات بین‌المللی قرآن، بیست و هشتمین دوره

ساحت قرآن كریم، به مثابه مائده آسمانی است كه ما و شما را بر آن جمع نموده است؛ ریسمان محكم الهی است كه عامل اتحاد مسلمانان جهان است.

از خدای منان خواهانیم كه به ما توفیق عطا نماید تا با اعتصام به حبل‌الله المتین كه بزرگ‌ترین عامل وحدت میان مسلمانان جهان است در شكوفایی فرهنگ قرآنی و مبارزه با استكبار جهانی كوشا باشیم.

به حمدالله این دوره از مسابقات در مقایسه با دیگر مسابقات جهانی قرآن كه در سایر كشورهای اسلامی برگزار می‌‌شود، چه به لحاظ كیفیت فنی، اعضای هیئت داوران و هیئت نظارت كه از برجسته‌ترین اساتید قرآن جهان اسلام‌اند و چه به لحاظ اجرای ضوابط و آیین‌نامه‌ها حقیقتاً قابل تحسین است.

اجرای زیبا و همكاری دست‌اندركاران مسابقات نیز قابل تقدیر است.

ارتقای كیفیت تلاوت و حفظ شركت كنندگان یكی از ویژگی‌های این دوره از مسابقات است.

در پایان ضمن تقدیم سپاس فراوان به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، از سازمان اوقاف و امور خیریه و همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران كه در برگزاری فاخر این مسابقات تلاش داشته، تشكر می‌نماییم و توفیق روزافزون شما قرآنیان را از قادر منان خواستاریم.

مراسم اختتامیه، مسابقات بین‌المللی قرآن، بیست و هشتمین دوره

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی، ضمن ارائه گزارشی از حضور نمایندگان كشورهای مختلف در این دوره مسابقات، یادآور شد: در بیست و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن، نمایندگان 61 كشور حضور یافتند كه از این بین، 45 حافظ قرآن و 51 قاری قرآن و در مجموع 96 حافظ و قاری در این دوره از مسابقات به رقابت پرداختند.

حجت الاسلام محمدی تاكید كرد: علاوه بر برپایی این مسابقات، برنامه های جنبی همچون بخش مقاله نویسی در چهار رشته شامل علل عقب ماندگی مسلمانان و بیداری اسلامی با محوریت قرآن كریم، ‌كار و تلاش از منظر قرآن كریم، ‌شناخت فتنه از دیدگاه قرآن كریم و انس با قرآن كریم همزمان با مسابقات برگزار شد.

وی ادامه داد: فراخوان ارسال مقالات این بخش از دو ماه پیش اعلام شده بود و 521 مقاله داخلی و خارجی به دبیرخانه این بخش ارسال شده است و صاحبان 15 مقاله برتر به عنوان نفرات برتر شناخته شدند و در مراسم اختتامیه از پنج نفر آنها با اهدای جوایزی تجلیل به عمل می آید.

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان كرد: برپایی دومین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی، از دیگر برنامه های جانبی این دوره از مسابقات قرآن بوده است كه طی آن 25 نفر از بانوان مورد تجلیل قرار گرفتند.

وی همچنین بیان كرد: برپایی همزمان 25 محفل انس با قرآن كریم با حضور قاریان ممتاز و بین المللی در استان تهران و استان البرز،‌ بازدید مهمانان و متسابقان از حسینیه جماران،‌ حرم مطهر امام خمینی(ره)،‌ بازدید از موزه دفاع مقدس،‌ و برگزاری كارگاه های آموزشی برای 1200 نفر از جوانان،‌ از دیگر برنامه های جنبی بیست و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن بود.

مراسم اختتامیه، مسابقات بین‌المللی قرآن، بیست و هشتمین دوره

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان كرد: به بركت رهبری حكیمانه حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری،‌ ایران اسلامی این افتخار را دارد كه در قالب نظام جمهوری اسلامی ایران، در سایه عمل به دستورات و فرامین الهی زندگی می كند و همه اقشار جامعه،‌ از جمله مرد و زن دوش به دوش همدیگر به این كتاب آسمانی تمسك می جویند.

حجت الاسلام محمدی با یادآوری فرازی از وصیتنامه حضرت امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) در وصیتنامه خود فرمودند كه آمریكا با تمام ثروت و اندوخته های خود و با تمام توان و قدرت در برابر جمهوری اسلامی ایران عاجز مانده است و نمی داند به كدام دست آویز تمسك كند و این نیست به جز بركت قرآن كریم.

همچنین آیت‌الله صادق آملی لاریجانی،‌رئیس قوه قضاییه در ادامه مراسم اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در سخنانی اظهار كرد: كسانی كه به چالش‌های زمان تسلط دارند، ‌می دانند جریان های قوی در كشورهای اسلامی با پشتیبانی برخی صاحب نظران غربی به راه افتاده است تا رجوع به قرآن را به عنوان كتاب هدایت و برنامه زندگی زیر سؤال ببرند.

آملی لاریجانی با بیان اینكه در قرآن آمده است كه قرآن،‌ كتاب هدایت است،‌ گفت: در سوره اسراء به این نكته اشاره شده است كه قرآن به چیزی كه اقوم است، یعنی به بهترین شیوه زندگی، راه و برنامه است،‌ هدایت می‌كند.

تنظیم: هومن بهلولی