تبیان، دستیار زندگی
استاد من در عرفیات، حاج شیخ علی اکبر برهان(ره) بودند. عرفیات غیر از اخلاقیات است. ممکن است شخصی استاد اخلاق باشدولی از عرفیات هیچ نفهمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همیشه از یک قصابی گوشت نخرید

آیت الله مجتهدی تهرانی
استاد من در عرفیات، حاج شیخ علی اکبر برهان(ره) بودند. عرفیات غیر از اخلاقیات است. ممکن است شخصی استاد اخلاق باشدولی از عرفیات هیچ نفهمد.

 باید استادی را پیدا کرد که عرفیات را برای انسان بگوید. عرفیات یک سری مسایلی است که شاید خلاف شرع نباشد، ولی خلاف عُرف جامعه است و عوام الناس از انجام آنها، توسط ما روحانیون خوششان نمی آید. ما هم برای اینکه مردم به دین و روحانیت علاقه مند شوند و طرد نشوند باید اینها را مراعات کنیم. حالا چند نمونه از عرفیات را می گوییم:

۱ دقت در معاشرت با مردم:

 روحانی نباید با کسی که به دین و دستورات دین اهمیت نمی دهد معاشرت کند (مگر اینکه قصد راهنمایی او را داشته باشد) و نباید چنین افرادی به منزل او رفت و آمد کنند.

استاد ما آیةالله حاج شیخ علی اکبر برهان(ره) می فرمود: روزی به خانه رفتم و متوجه شدم که عده ای میهمان از طرف آشنایان و فامیل های همسرم، تشریف دارند، و بعضی از آنها بدون رعایت اینکه ما روحانی و آخوند هستیم و مردم از ما بیش از دیگران توقع دارند، با ظاهری شرعی ولی نامتناسب با عرفیات طلبگی ما، حضور داشتند، لذا به اهل بیت گفتم که برای آنها توضیح دهند که متوجه بشوند، و آنها هم الحمدلله متذکر شدند و بعد از این جریان هر وقت به منزل ما می آیند عرفیات را رعایت می کنند.

۲ خرید اجناس:

در خرید کردن برای منزل دقت کن که مورد سؤ تفاهم از سوی مردم واقع نشوی. آیةالله سیدمحمدکاظم یزدی(ره) می فرمود: همیشه از یک قصابی گوشت نخرید، می گویند این آخوندها چقدر گوشت می خورند.

یا مثلاً یک روحانی حتی المقدور سعی کند که کمتر با همسرش در خیابان راه بیفتد و به خرید برود. به مغازه هایی که چیزهای گران قیمت می فروشند نرود؛ مثلاً به بنگاه های ماشین فروشی و فروشگاه های تلویزیون و غیر ذلک.

اگر هم نیازی داشت می تواند محارم خود یا افراد مورد اطمینان و با تجربه را بفرستد. نقل می کنند که یک روحانی با همسرش، وارد فروشگاه لوازم آرایش بانوان شده و پس از انتخاب یکی از اقلام آن، و در خارج از فروشگاه و بدون توجه به اطراف خود، آن را به همسرش نشان می داد که کدامیک بهتر است، در حالی که این عمل می تواند در اذهان مردم نسبت به مقام روحانیت اثر بدی داشته باشد، لذا طلاب محترم باید این گونه امور را رعایت کنند.

۳ به هر مکانی نرود:

 روحانی هر جایی نباید برود، هر جایی نباید بنشیند. مثلاً کنار خیابان روی جدول ننشیند یا در مکان های عمومی و پر رفت و آمد، یا جایی که همه روی زمین نشسته اند، بالای صندلی ننشیند و اگر مجبور بود بنشیند در نشستن هم مراعات کند، مثلاً یک پا را روی پای دیگر نیندازد. و همچنین نباید دست زن و بچه را بگیرد و برود پارک یا شهربازی یا سینما. یا برود ساندویچی و یک ساندویچ بگیرد و پشتش هم نوشابه بخورد. البته این گونه امور حرام نیست ولی بعضی از مردم این اعمال را از ما روحانیون توقع ندارند، لذا ما باید رعایت عرفیات طلبگی را بکنیم.

۴ وضع ظاهری:

روحانی باید از نظر لباس پوشیدن، لباسی ساده و تمیز و در عین حال منظم و مرتب داشته باشد و خدای نکرده لباس هایش چرکین نباشد و بوی عرق ندهد.


منبع : روز نامه قدس

تهیه و تنظیم :گروه حوزه علمیه تبیان