تبیان، دستیار زندگی
یکی از نقش های مهم معلم به عنوان تسهیل گر این است که به تدریج اجازه بدهد دانش آموزان در فرایند یادگیری مسئولیت پذیر شوند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلال در یادگیری

قسمت سوم

به سوی استقلال در یادگیری

یکی از نقش های مهم معلم به عنوان تسهیل گر این است که به تدریج اجازه بدهد دانش آموزان در فرایند یادگیری مسئولیت پذیر شوند. ابتدا فرایند پژوهش در مدرسه و کلاس درس، به وسیله ی معلم هدایت می شود و به تدریج مسئولیت انجام جنبه های گوناگون پژوهش، به دانش آموازن واگذار و منتقل می شود. به طوری که در نهایت، دانش آموز توانایی انجام کامل پژوهش را به دست می آورد.

دانش آموزان می توانند گام به گام برای به عهده گرفتن مراحل انجام پژوهش، مسئولیت پذیر شوند.

همان طور که دانش آموزان در به کارگیری مهارت های فرایند علمی مسلط می شوند، می توانند مسئولیت طراحی، اجرا و ارائه ی گزارش پژوهش مورد نظرشان را به عهده بگیرند. تغییر تدریجی مسئولیت از معلم به دانش آموز، فرایندی پیچیده است و این فرایند باید به طور طبیعی و به دقت اتفاق بیفتد.

به سوی استقلال در یادگیری

در هر لحظه از فرایند یادگیری، معلم انواع رفتارهایی را که دوست دارد دانش آموزان بیاموزند (مانند برقراری ارتباط با یکدیگر در گروه، طرح سؤال استفاده ی درست از مواد و لوازم، خودسنجشی، مهارت های زبانی و ...) الگو سازی می کند. ابتدا معلم به عنوان راهنما عمل می کند تا دانش آموزان توانایی هایشان را برای انجام کارها به طور مستقل، ابراز دارند.

شبیه والدین که مهارت های پیچیده ی زندگی را که هر فرد در طول زندگی به آموزش آن ها نیاز دارد، طرح ریزی می کنند. و به مرور، با توجه به توانایی فرزندشان، مسئولیت انجامش را به او واگذار می کنند. به سوی استقلال در یادگیری

معلم نیز باید مهارت ها و فنون یادگیری مستقل را طرح ریزی کند و مسئولیت انجام آن ها را بر حسب توانایی دانش آموزان، به مرور به آنان واگذارد.

هیچ روش مشخصی برای استفاده از مهارت های فرایندی علمی وجود ندارد. هر مهارتی ویژگی هایی دارد که انجام آن از لحاظ رشدی، با توجه به توانایی دانش آموزان در سطح گوناگون سنی امکان پذیر است.

با تمرین روی این مهارت ها در شرایط کلاس درس، می توان امید به گسترش و تسلط بر آن ها را انتظار داشت.

رشد تکنولوژی آموزشی

مرکز یادگیری سایت تبیان - گرد آوری: شکوفه باصری

تنظیم: مریم فروزان کیا