تبیان، دستیار زندگی
در دروس گذشته روش تحلیل مدارهای متشكل از چند مقاومت سری و موازی را آموختید، اما مدارهای بیشماری وجود دارند كه اتصال مقاومتها در آنها موازی یا سری نیست. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوانین كریشهف

قوانین كریشهف، قانون جریان كریشهف

در دروس گذشته روش تحلیل مدارهای متشكل از چند مقاومت سری و موازی را آموختید، اما مدارهای بی شماری وجود دارند كه اتصال مقاومت ها در آنها موازی یا سری نیست. برای تحلیل این مدارها لازم است از روش های جدیدی استفاده كنیم. یكی از این روش ها استفاده از قوانین كریشهف می‌باشد.

قوانین كریشهف به دو دسته ولتاژ و جریان تقسیم می‌شوند. این دو قانون براساس دانسته‌های قبلی و اصول پایه ای تری قابل تبیین می‌باشند.

قانون جریان كریشهف برگرفته از قانون بقای بار بوده و برای جریان تمام نقاط مدار صادق است. اساس قانون ولتاژ كریشهف، قانون بقای انرژی است. این قانون برای تمام مسیرهای مختلف در مدار قابل استفاده است.

شكل سمت راست، ایده‌ اصلی قانون جریان كریشهف را نمایش می‌دهد. در این شكل محل اتصال چند سیم نمایش داده شده است.

بر اساس اصل بقاء بارهای الكتریكی و از آن جا كه هیچ تجمع باری در محل اتصال سیم‌ها وجود ندارد، بار كلی كه در هر واحد زمان به محلی می‌رسد باید برابر مجموع باری باشد كه در همان واحد زمان از آن محل خارج می‌شود.

به بیان دیگر، مجموع جریان هایی كه به یك مـحـل می‌رسـند برابر است با مجموع جریان هایی كـه از آن خــارج مـی‌شـود (در شكل بالا:VA = 5A + 2A).

قانون جریان كریشهف بدین صورت قابل بیان است:

مجموع جریان هایی كه به یك محل وارد می‌شود برابر مجموع جریان هایی است كه از آن خارج می‌گردد.

تصاویر زیر حالتهای مختلف استفاده از قانون جریان كریشهف را نشان می دهد.

   

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: مریم فروزان کیا