تبیان، دستیار زندگی
پس از آنكه هوگو چاوز در نطقی تلویزیونی به طور رسمی اعلام كرد كه برای مداوا به دلیل وجود تومور سرطانی در كوبا مجبور است مدتی از ونزوئلا دور باشد، شك و تردیدها در مورد آینده رئیس جمهور مردمی ونزوئلا افزایش یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرطان چاوز و آینده ونزوئلا


پس از آنكه هوگو چاوز در نطقی تلویزیونی به طور رسمی اعلام كرد كه برای مداوا به دلیل وجود تومور سرطانی در كوبا مجبور است مدتی از ونزوئلا دور باشد، شك و تردیدها در مورد آینده رئیس جمهور مردمی ونزوئلا افزایش یافته است.


هوگو چاوز

رئیس‌جمهوری ونزوئلا خطاب به مردم كشورش گفت: جراحی من برای برداشتن تومور سرطانی بود و هم‌اكنون من در سلامت كامل جسمانی هستم.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هوگو چاوز رئیس‌جمهوری ونزوئلا، در اولین سخنرانی تلویزیونی خود پس از عمل جراحی در كوبا اظهار كرد: این چالش جدیدی است كه زندگی در برابر من قرار داده است.

هنوز نوع سرطان چاوز مشخص نیست و مقامات هنوز اعلام نكرده‌اند كه وی قرار است تحت چه نوع درمانی قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: این مسأله به علت مراقبت نكردن از خودم به وجود آمد.

با این سخنرانی گمانه‌زنی‌ها در خصوص سلامتی وی و چگونگی كنترل كشور از این پس بار دیگر مطرح شد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا اعلام نكرد كه تا چه زمانی قرار است برای گذراندن دوران نقاهت در كوبا بماند و مشخص نیست كه این سخنرانی تلویزیونی در كجا و چه زمانی ضبط شده است.

البته هوگو چاوز در شهریور سال گذشته سرطان خود را شایعه دانسته بود.رییس جمهور ونزوئلا  آن روزها گفت دشمنانش آرزو دارند او سرطان گرفته و بمیرد اما آن‌ها افراد کثیفی هستند که می‌خواهند او را بکشند.به گزارش رویترز چاوز که بعد از بازگشت از هاوانا در مراسم فارغ‌التحصیلی جمعی از دانشجویان پزشکی حاضر شده بود گفت: افراد کثیفی می‌خواهند مرا بکشند، اکنون آن‌ها این شایعه را درست کرده‌اند که من مبتلا به سرطان هستم و دارم می‌میرم؛ این آن چیزی است که آن‌ها می‌خواهند .

او سپس این شایعات را که او دچار بیماری سرطان شده است؛ به عنوان آرزوی دشمنانش به تمسخر گرفت. تعدادی از رسانه‌های ونزوئلا هفته گذشته اعلام کردند که چاوز 56 ساله احتمالاً به بیماری سرطان نای مبتلا شده است.

در این شرایط حضور چاوز در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012  نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. به نظر می‌رسد كه مخالفان در ونزوئلا نیز برای تثبیت مواضع خود در حال ایجاد تنش در ونزوئلا هستند اما در این راستا مخالفان با یكدیگر متحد نیستند

اما حالا پس از آنكه هوگو چاوز در نطقی تلویزیونی به طور رسمی اعلام كرد كه برای مداوا به دلیل وجود تومور سرطانی در كوبا مجبور است مدتی از ونزوئلا دور باشد، شك و تردیدها در مورد آینده رئیس جمهور مردمی ونزوئلا افزایش یافته است.

به گزارش الف به نقل از روزنامه "ال اُونیورسال" و گلوبال پست، هوگو چاوز در حالی به طور رسمی اعلام كرده كه با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کند كه بسیاری از مردم ونزوئلا نگران شرایط جسمانی رئیس جمهور‌شان هستند و برای بهبودی وی دست به دعا شده‌اند. در این راستا مخالفان از شرایط فعلی در ونزوئلا سوءاستفاده می‌کنند و تلاش دارند به دیگر مقامات دولت چاوز برای انتقال قدرت فشار بیاورند. با توجه به اینكه مشخص نیست چاوز چه زمانی به كشورش باز خواهد گشت، گمانه زنی‌های بسیاری در مورد آینده سیاسی ونزوئلا مطرح شده است. رئیس جمهور ونزوئلا گفته است وظیفه انقلابی خود می‌داند هر چه سریع‌تر بهبود یابد.

برخی بیماری رئیس جمهور ونزوئلا را جدی می‌دانند اما بسیاری از مقامات دولت ونزوئلا اعلام كرده‌اند كه چاوز به زودی به كشور باز خواهد گشت. برخی از مخالفان اعلام کرده‌اند كه چاوز به سرطان پروستات مبتلا شده و دیگر نمی‌تواند ونزوئلا را هدایت كند اما مقامات دولت از بهبودی وضعیت جسمانی چاوز خبر داده‌اند. با این حال آنچه مشخص است ابتلا چاوز به سرطان است و وی برای درمان مجبور است مدتی را در كوبا بگذراند. این در حالی است كه غیبت رئیس جمهور ونزوئلا می‌تواند اوضاع آرام ونزوئلا را متحول كند و شرایط ناآرامی را ایجاد كند.

هوگو چاوز

مخالفان در ونزوئلا اعلام كرده‌اند غیبت چاوز می‌تواند امنیت این كشور را به خطر بیندازد و اینكه وی نمی‌تواند كشور را از خارج اداره كند به همین دلیل خواستار تعیین فردی برای جانشینی رئیس جمهور بیمار ونزوئلا شده‌اند. به دلیل بیماری چاوز، مراسم دویستمین سالگرد استقلال ونزوئلا و همچنین برگزاری یك اجلاس منطقه‌ای در ونزوئلا نیز لغو شد و برخی لغو این مراسم و اجلاس را نشانه‌ای از جدی بودن شرایط جسمانی چاوز توصیف كرده‌اند. "نیكلاس مادورو" وزیر خارجه ونزوئلا اخیراً در اظهارنظرش گفت كه وضعیت جسمانی چاوز رو به بهبود است و وی به زودی به ونزوئلا باز خواهد گشت. احتمالاً غیبت طولانی مدت چاوز می‌تواند تنش‌ها در این كشور را افزایش دهد و این موضوع می‌تواند ونزوئلا را به طور كامل ناآرام كند و درگیری‌هایی را میان حامیان چاوز و حامیان مخالفان ایجاد كند.

"خوان كارلوس زاپاتا" یك تحلیل گر در مورد احتمال طولانی شدن غیبت چاوز در ونزوئلا گفت: حتی اخبار مربوط  به عدم حضور چاوز در ونزوئلا می‌تواند باعث آغاز فعالیت مخالفان برای بدست آوردن قدرت شود. در حال حاضر ارتش نقش مهمی در آینده سیاسی ونزوئلا ایفا می‌کند. برخی از مقامات ارتش در حال حاضر با شك و تردیدهایی در مورد آینده سیاسی این كشور مواجه شده‌اند. "نلسون بوكارانادا" یك روزنامه نگار در ونزوئلا گفت: به نظر می‌رسد كه سرطان به دیگر اعضای بدن چاوز نیز رسیده است و این خطری برای سلامت جسمانی  وی محسوب می‌شود. البته این موضوع از سوی تیم پزشكی وی تایید نشده است.

در این راستا غرب به ویژه آمریکا قصد دارد از فضای ایجاد در ونزوئلا سوءاستفاده کند و سیاستهای موردنظر خود را در این کشور پیاده کند. چاوز پیشتر نیز در مورد طرحهای مخفیانه آمریکا برای به راه انداختن انقلاب در این کشور مطالبی را عنوان کرده بود.

برخی از مخالفان اعلام کرده‌اند كه چاوز به سرطان پروستات مبتلا شده و دیگر نمی‌تواند ونزوئلا را هدایت كند اما مقامات دولت از بهبودی وضعیت جسمانی چاوز خبر داده‌اند

در این شرایط حضور چاوز در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012  نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. به نظر می‌رسد كه مخالفان در ونزوئلا نیز برای تثبیت مواضع خود در حال ایجاد تنش در ونزوئلا هستند اما در این راستا مخالفان با یكدیگر متحد نیستند. اگر مخالفان اقدامی برای بی ثبات كردن ونزوئلا در زمان غیبت چاوز انجام ندهند، احتمالاً در انتخابات سال 2012  در راستای شكست حزب حاكم با قدرت بیشتری گام برمی دارند. "ادگار زامبرانو" یك نماینده مخالف در پارلمان گفت: برخی از مخالفان از این شرایط استفاده می‌کنند تا به نفع شخصی خود برسند تا اهداف اصلی مخالفان. بازگشت چاوز می‌تواند امید به آینده را بار دیگر در ونزوئلا برقرار كند این در حالی است كه چاوز در مورد بازگشت قریب الوقوع اش ابراز خوش بینی كرده است.

مردم ونزوئلا همچنان امیدوارند که رئیس جمهور مردمی‌شان بار دیگر به ونزوئلا بازگردد و این کشور را رو به جلو حرکت دهد. در این راستا بیشتر طبقه ضعیف و متوسط  جامعه  ونزوئلا نگران است چون از زمان به قدرت رسیدن چاوز، شرایط معیشتی آن‌ها بهبود یافته است.

سوال

منابع:عصر ایران،الف، خبرآنلاین

تنظیم کننده/نویسنده:یوسف قاضی زاده