تبیان، دستیار زندگی
در آستانه برگزاری مسابقات مرحله یک هشتم نهایی جام برتر باشگاه های آسیا، سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، (AFC ) به بررسی وضعیت تیم فوتبال پیروزی، در گروهD پرداخته است. در این مقاله آمده است: پیروزی، به عنوان یکی از تیم های ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنفدراسیون فوتبال آسیا:

پیروزی از رکوردی « رشک برانگیز» در آسیا برخوردار است

در آستانه برگزاری مسابقات مرحله یک هشتم نهایی جام برتر باشگاه های آسیا، سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، (AFC ) به بررسی وضعیت تیم فوتبال پیروزی، در گروهD پرداخته است.

در این مقاله آمده است: پیروزی، به عنوان یکی از تیم های ثابت مراحل نهایی رقابت های آسیایی به عنوان تیم اول گروهD در تاشکند حضور خواهد یافت.

این تیم با کسب مقام قهرمانی اولین دوره مسابقات جام برتر باشگاه های ایران در سال گذشته، اینک سخت در تلاش است تا مجدداً این عنوان را کسب کند. پیروزی با کسب عنوان قهرمانی اولین دوره جام برندگان جام آسیا در سال 1990، از رکوردی« رشک برانگیز» برخوردار است.

در ادامه این تحلیل آمده است: در سالهای اخیر، پیروزی چهارعنوان قهرمانی از پنج دوره مسابقات باشگاه های ایران را به دست آورده است ، تا بتواند سهمیه لازم جهت حضور در رقابت های قهرمانی باشگاه های آسیا را به دست بیاورد. این تیم علی رغم رسیدن به مرحله نیمه نهایی مسابقات، از راه یابی به مسابقه نهایی و کسب جام قهرمانی باز مانده است . اینک با برگزاری مسابقات لیگ قهرمانی باشگاه های آسیا، کسب عنوان نخست این جام حتی مهمتر ازقبل می باشد، گرچه دشوارتر نیز هست.

AFC در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از افشین پیروانی، کاپیتان تیم فوتبال پیروزی آورده است: در حال حاضر، هواداران باشگاه از جای خالی عنوان قهرمانی باشگاه های آسیا دربین سایر عناوین کسب شده، گله مند می باشند، ما سخت تلاش خواهیم کرد تا این جام را برای هواداران خود به ارمغان آوریم، گرچه هر سال کسب عنوان قهرمانی سخت تر از سال قبل می باشد.

با همه این اوصاف، کسب این جام برای علی پروین ، اسطوره و سرمربی باشگاه، کشور و فوتبال ایران می تواند شکلی متفاوت داشته باشد.

در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 هنگامی که هنوز هیچ لیگی برگزار نمی شد، پروین بازیکنان را به منزل خود دعوت کرد و آنان را برای انجام مسابقاتی نمایشی تمرین می داد. علاوه بر مربیگری بازیکنان بزرگی چون علی دایی، بازیکن برگزیده آسیا در سال 1999، مهدی مهدوی کیا، ستاره کنونی هامبورگ، علی کریمی، دریبل زن قهارالاهلی امارات، خداداد عزیزی، محمد خاکپور و کریم باقری سربازان کهنه کار جام جهانی 98 فرانسه همگی زمانی در این باشگاه حضور داشته اند، گرچه اینک باقری به پیروزی بازگشته است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا، در ادامه گزارش خود درباره علی پروین، سرمربی تیم فوتبال پیروزی اظهار می دارد: علی پروین یکی ازاسطوره های ایران، عاملی اساسی در حفظ جایگاه تیم پیروزی هنگام شرایط سخت حاکم براین تیم قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

هافبک تهاجمی سابق تیم ملی و پرسپولیس که حدود چهار دهه با « قرمزها» بوده است به همان نسبت در رده ملی نیز قابل تحسین می باشد . به طوری که وی کاپیتان اولین تیم ملی ایران حاضر در مسابقات جام جهانی 1978 آرژانتین بود.

گفتنی است تیم فوتبال پیروزی در سال 1968 با عنوان پرسپولیس تشکیل شد و در سال 1979 به پیروزی تغییر نام یافت. این تیم در سالهای 1937، 1975، 1996، 1997، 1999، 2000، 2002 به عنوان قهرمانی باشگاه های ایران دست یافته است و در سال 1999 نیز به عنوان نخست جام حذفی دست یافت. در سطح مسابقات آسیایی نیز طی سالهای 2001-2000، 2000-1999، 98- 1997، 97- 1996 به مرحله نیمه نهایی مسابقات جام باشگاه های آسیا رسید، ضمن این که درسال 1990 نیز عنوان قهرمانی جام برندگان جام باشگاه های آسیا را کسب کرد.