تبیان، دستیار زندگی
در می‌یابید که در زندگی‌تان، انسان‌هایی هستند که بدون هیچ‌گونه انتظاری، عاشقانه شما را دوست دارند و اینجاست که به خود می قبولانید که با وجود این افراد، هیچ‌گاه تنها نخواهید ماند...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غریبه های همخون

اهمیت رابطه خواهر و برادرها


در می‌یابید که در زندگی‌تان، انسان‌هایی هستند که بدون هیچ‌گونه انتظاری، عاشقانه شما را دوست دارند و اینجاست که به خود می قبولانید که با وجود این افراد، هیچ‌گاه تنها نخواهید ماند...........

با من غریبگی نکن

طولانی‌ترین رابطه میان انسان‌ها رابطه میان خواهران و برادران است. طبق آمارهای موجود بیش از هفتاد و پنج درصد مردم بالای 65 سال دست کم یک خواهر یا برادر دارند و رابطه با آن‌ها نقش مهمی در زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که رابطه میان خواهران و برادران در میان‌سالی استحکام بیشتری یافته و در دوران پیری نیز تداوم می‌یابد.

بعد از اینکه فرزندان خانواده به تدریج استقلال می‌یابند، والدین سالمند از دنیا می‌روند و افراد به طور کلی تنهاتر از قبل می‌شوند افراد به خواهر و برادر خود وابستگی بیشتری پیدا می‌کنند. افرادی که با خواهران و برادران خود رابطه نزدیک‌تری دارند از آرامش بیشتری برخوردارند. زنان در حمایت عاطفی از خواهران و برادران خود نقش موثر تری ایفا می‌کنند و شاید به همین دلیل افرادی که رابطه گرمی با خواهران خود دارند از روحیه بهتری برخوردار هستند. پژوهش‌ها نشان داده علی رغم ارتباط نزدیکی که میان خواهران و برادران وجود دارد، اما هنوز پیوند عاطفی آن‌ها با فرزندان و حتی نوه‌ها قوی‌تر است اما جالب است بدانید که افراد در هنگام بروز مشکل، قبل از مراجعه به فرزندان خود، نخست به خواهران و برادران خود روی می‌آورند.

وقتی کمی مسن‌تر شدید، خواهر و برادرتان از بهترین دوستان شما به شمار می‌روند. آن‌ها را بیشتر در زندگی خود احساس خواهید کرد و پیوند میانتان مستحکم‌تر خواهد شد

لذا با این اوصاف  اگر شما هیچ‌گاه با خواهران و برادرانتان نزدیک و صمیمی نبوده‌اید، هنوز هم فرصت جبران گذشته و بهبود روابط را دارید.

خواهر و برادر، پیوند خاصی با یکدیگر دارند و قادرند وقتی یکی از آن‌ها دچار مشکل شد و به کمک نیاز داشت، مشکل او را شناسایی و درک کنند. در حقیقت، پیوند خاصی که بین خواهر و برادر وجود دارد، نشان‌دهنده پیشرفت روان‌شناختی انسان‌هاست. وقتی که شما بتوانید به خانواده‌تان تکیه کنید و بدانید که مورد حمایت آن‌ها قرار خواهید گرفت، قطعاً شخص شادتری خواهید بود. به این طریق است که اعتماد یک‌نفستان تقویت می‌شود و در می‌یابید که در زندگی‌تان، انسان‌هایی هستند که بدون هیچ‌گونه انتظاری، عاشقانه شما را دوست دارند و اینجاست که به خود می قبولانید که با وجود این افراد، هیچ‌گاه تنها نخواهید ماند.

احترام گذاشتن به یکدیگر یکی از مواردی است که هم شما و هم خواهر و برادرتان باید در تمام طول زندگی رعایت کنند

وقتی کمی مسن‌تر شدید، خواهر و برادرتان از بهترین دوستان شما به شمار می‌روند. آن‌ها را بیشتر در زندگی خود احساس خواهید کرد و پیوند میانتان مستحکم‌تر خواهد شد

وجود خواهر و برادر در کنارتان می‌تواند نعمت بزرگی در حل مشکلات و چالش‌های زندگی شما باشد و چون با خواهر و برادرتان در یک خانه بزرگ شده‌اید، ارزش‌های مشابهی دارید و این بسیار مفید است.

حتی در دوران سالمندی نیز مهم‌ترین منبع عاطفی برای افراد خانواده به شمار می‌رود و از آنجا که عمدتاً اختلاف سنی میان خواهر و برادرها کمتر از والدین با فرزندان است لذا بسیاری از افراد هر چه به دوران سالمندی نزدیک‌تر می‌شوند بیشتر دوست دارند اوقات فراغت خود را در کنار خواهر و برادر خود باشند. شاید علت این ارجحیت این باشد که آنان وجوه تشابه بیشتری با خواهر و برادر خود دارند. رابطه نزدیک با خواهر و برادر به افزایش حس اعتماد به نفس منجر می‌شود و آن‌ها را در مقابل فشارهای روانی مقاوم‌تر می‌کند. بدیهی است که وقتی افراد به خواهر و برادر اعتماد کنند و احساس‌ها و مشکلات عمیق خود را با یکدیگر در میان بگذارند، با بحران‌های زندگی و به خصوص مشکلات سالمندی کنار می‌آیند.

وقتی که با خواهر و برادرتان ارتباط خوبی داشته باشید، متوجه خواهید شد که ارتباط برقرار کردن با آن‌ها نسبت به افراد دیگر بسیار راحت‌تر است.

با من غریبگی نکن

بسیاری از خواهران و برادران تصور می‌کنند که گذراندن اوقاتشان با افراد دیگر بسیار ساده‌تر است و به همین دلیل اکثراً اوقات فراغتشان را با دیگران می‌گذرانند در صورتی که تصور اشتباهی دارند.

اگر علاقه‌مندید که ارتباط بسیار مستحکم و استواری با خواهران و برادرانتان داشته باشید، سعی کنید نکاتی را که در زیر ذکر می‌شود را به خاطر بسپارید و آن‌ها را به کار بندید:

با آن‌ها صحبت کنید: این یکی از ساده‌ترین کارهایی است که شما می‌توانید انجام دهید. به آن‌ها زنگ بزنید و از کارهایی که می‌خواهند انجام دهند، اطلاعات کسب کنید.

 ناهارتان را با آن‌ها میل کنید: این نکته خیلی با اهمیت است که با خواهر و برادرتان باشید و وقتتان را با آن‌ها بگذرانید. حتی‌المقدور ناهار را با آن‌ها میل کنید که این خود یک راه ساده برای با هم بودن و استحکام روابط است.

وجود خواهر و برادر در کنارتان می‌تواند نعمت بزرگی در حل مشکلات و چالش‌های زندگی شما باشد و چون با خواهر و برادرتان در یک خانه بزرگ شده‌اید، ارزش‌های مشابهی دارید و این بسیار مفید است.

با یکدیگر به سفر یا گردش بروید: یک راه عالی برای تقویت روابط بین شما و خواهر و برادرتان این است که به همراه یکدیگر به مسافرت و گردش بروید. لحظات شاد و مهیجی را با هم سپری کنید.

مناعت طبع داشته باشید: به جای اینکه وظایف برادر بزرگ‌تر یا خواهر کوچک‌تر را به آن‌ها گوشزد کنید، بیاموزید که روابط پخته و بزرگ‌تر از سنتان با یکدیگر داشته باشید. احترام گذاشتن به یکدیگر یکی از مواردی است که هم شما و هم خواهر و برادرتان باید در تمام طول زندگی رعایت کنند. هیچ‌گاه احترام قائل شدن برای همدیگر را فراموش نکنید.

علایق مشترک بین خودتان و آن‌ها را کشف کرده و آن‌را تقویت نمایید: ممکن است شما به دلیل تفاوت زیادی که از نظر علایق با خواهر و برادرتان دارید، برای برپایی روابط مستحکم با آن‌ها، مشکلاتی پیش رو داشته باشید. در این مواقع به دنبال نقاط مشترک بین خودتان و آن‌ها باشید.

وجود خواهر و برادر در کنارتان می‌تواند نعمت بزرگی در حل مشکلات و چالش‌های زندگی شما باشد و چون با خواهر و برادرتان در یک خانه بزرگ شده‌اید، ارزش‌های مشابهی دارید و این بسیار مفید است

البته ممکن است شما با خانواده‌تان علایق مشترکی داشته باشید اما این احتمال وجود دارد که اگر علایق شخصی‌تان را با خواهر و برادرتان به مشارکت بگذارید، ارتباط محکم‌تری به وجود بیاید. مثلاً شاید هر دوی شما وقتتان را برای مذهب یا توجه به سیاست صرف کنید. سعی کنید علایق مشترکتان را بیابید و با استفاده از وجود این علایق مشترک، یک رابطه استوار و پابرجا بین خود و خواهر و برادرتان بناسازید.

به خواهر و برادرتان، خالصانه عشق بورزید: به این نکته توجه داشته باشید که خواهر و برادرتان برای همیشه جزئی از زندگی شما خواهند بود. یاد بگیرید که چگونه خواهر و برادرتان را دوست داشته باشید و آن‌ها را با همه نقاط ضعف و قوتشان، بپذیرید. مهم نیست که در گذشته چه رفتارها و برخوردهایی با آن‌ها داشته‌اید، مهم این است که حالا هر کاری را می‌توانید برای ساختن یک ارتباط مستحکم و پابرجا، انجام دهید.

فرآوری : مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:

همشهری آن‌لاین با اضافات و تغییرات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.