تبیان، دستیار زندگی
یکی از ارتباط‌های مهم در خانواده نحوه‌ی ارتباط نوه‌ها با پدر بزرگ و مادر بزرگ است .ارتباطی که در کنار ماهیت زیبای خود می‌تواند برای آموزش برخی از مهارت‌ها به کودک مفید باشد و از طرفی به آرامش و شادابی پدر بزرگ و مادر بزرگ هم کمک کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط  با مغز بادام ها


یکی از ارتباط‌های مهم در خانواده نحوه‌ی ارتباط نوه‌ها با پدر بزرگ و مادر بزرگ است .ارتباطی که در کنار ماهیت زیبای خود می‌تواند برای آموزش برخی از مهارت‌ها به کودک مفید باشد و از طرفی به آرامش و شادابی پدر بزرگ و مادر بزرگ هم کمک کند.

ارتباط نوه‌ها با پدربزرگ و مادربزرگ

ایجاد ارتباط با دیگران یکی از مسائلی است که کودک به مرور زمان بعد از ارتباط پیدا کردن با محیط آن را تجربه می‌کند. اما این رابطه وقتی برای کودک مفید و با معنی هستند کودک اول با شما و سایر افراد خانواده رابطه‌ای مستحکم برقرار کرده باشد. وقتی کودک بداند که شما عشق و محبت خود را به او نثار می‌کنید و بی قید و شرط از او در مقابل غریبه‌ها یا هر تهدیدی حمایت می‌کنید، ارتباط خوبی با دیگران برقرارمی کند و به این تربیت برای ایجاد ارتباط با اجتماعی آماده می‌شود.

اکثر کودکان به عکس‌العمل دیگران حساس هستند و اغلب رفتاری که در پیش می‌گیرند به رفتار شما شباهت دارد. اگر شما به بستگان خود علاقه داشته باشید به احتمال زیاد کودک هم به ان‌ها علاقه نشان  می‌دهد و به همین ترتیب اگر شما از ایشان متنفر باشید، کودک هم آن‌ها را دوست نخواهد داشت.

معمولاً پدربزرگ و مادر بزرگ در زندگی کودک شما از موقعیت خاصی برخوردار هستند.آن‌ها به      نوه‌های خود افتخار می‌کنند و این مسئله را با غرور به دیگران می‌گویند و نسبت به نوه‌ها بسیار مهربان هستند. آن‌ها از این مزیت برخوردار هستند که می‌توانند تجربه خود با فرزندانشان را تکرار کنند.

پدربزرگ و مادربزرگ برای نوه‌ها خیلی کارها انجام می‌دهند  و معمولاً متهم به لوس کردن نوه‌ها می‌شوند، آخر از این کار لذت می‌برند. آن‌ها در رابطه با نوه‌ها هر حقی را برای خود متصور هستند و خیال می‌کنند حق دارند که خواسته‌های نوه‌هایشانم را برآورده کنند.

آن‌ها چهره خندان و آکنده از تحسین نوه هائی که خواسته‌هایشان برآورده شده را دوست می‌دارند. همچنین کودک در این ارتباط به وجود تفاوت‌هایی پی می‌برد که در درکش نسبت به مسائل سنین مختلف تأثیر گذار است. مثلاً وقتی فرزند شما می‌بیند که پدربزرگ نمی‌تواند به راحتی روی چهار دست و پا راه برود و با او بازی کند حیرت می‌کند و با مشاهده این صحنه فرزند شما تفاوت بین افراد پیر و جوان را درک می‌کند و مسائلی که در اثر پیر شدن به وجود می‌آید را می‌شناسد. آموختن این درس‌ها برای کودک بسیار مهم است. متأسفانه در فرهنگ ما کودکان را در کنار هم نگه می‌دارند و از افراد پیر جدا می‌کنند و این سیاست فقط به عدم شناخت ایشان و بی احساس شدن نسبت به پیرها می انجامد.

دیدار پدربزرگ و مادربزرگ به کودک هیجان می‌دهد و اتفاقاً برای پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هیچ چیز دل پذیر تر از دیدن نوه‌هایی که به ایشان علاقه نشان می‌دهند و آن‌ها را دوست می‌دارند، نیست .

دیدار پدربزرگ و مادربزرگ به کودک هیجان می‌دهد و اتفاقاً برای پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هیچ چیز دل پذیر تر از دیدن نوه‌هایی که به ایشان علاقه نشان می‌دهند و آن‌ها را دوست می‌دارند، نیست

با سر زدن به موقع به والدینمان ، و اختصاص زمانی که بتوانند با نوه‌هایشان باشند ، هم فرزندانمان را از نعمت وجود آنان بهره‌امند کرده‌ایم و هم به آن‌ها فرصتی پر از عشق و شادی بخشیده‌ایم. خانواده تنها والدین و فرزندان نیستند ، حضور نسل قبل در خانواده می‌تواند فضای آن‌را دلچسب تر و مفیدتر کند.

فرآوری : نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:کاش والدینم می‌دانستند. دکترلی سالک. ترجمه کامران دبیری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.