تبیان، دستیار زندگی
در حالی دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری کیفرخواست اولیه خود را صادر و در آن، چهار نفر منتسب به عضویت در حزب الله را متهم به ترور کرد که سال‌هاست هیچ نام و نشان و رد پایی از آنان در لبنان مشاهده نشده و گفته می‌شود اصلاً وجود خارجی ندارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متهمان حزب الله در ترور حریری+عکس


در حالی دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری کیفرخواست اولیه خود را صادر و در آن، چهار نفر منتسب به عضویت در حزب الله را متهم به ترور کرد که سال‌هاست هیچ نام و نشان و رد پایی از آنان در لبنان مشاهده نشده و گفته می‌شود اصلاً وجود خارجی ندارند


حریری

به گزارش تبیان به نقل از  مشرق، پس از اعلام کیفرخواست اولیه ترور رفیق حریری که در آن چهار منتسب به عضویت در حزب الله متهم به ترور رفیق حریری شده بودند، "مروان شربل" وزیر کشور لبنان در گفت و گو با رسانه‌ها تأکید کرد که دولت لبنان تمام تلاش خود را برای بازداشت این متهمان به کار خواهد بست.

وی افزود: البته این به معنای دست پر بودن دولت نیست، چون پرونده‌های این چنینی بسیاری در لبنان وجود دارد که سال‌هاست به حال خود رها شده و افراد بسیاری در لبنان وجود دارند که سال‌های سال است نه کسی آن‌ها را دیده و نه خبری از آن‌ها دارد.

شربل با اشاره به اینکه 15 تا 25 هزار پرونده این چنینی در لبنان وجود دارد، گفت: ما بر این گونه متهمان نام "سایه" یا "شبح" را گذاشته‌ایم چون دست یافتن به آن‌ها بسیار سخت و مشکل است و ممکن است آن‌ها اصلاً در لبنان حضور نداشته باشند.

وزیر کشور لبنان با تأکید بر اینکه داستان‌های بسیاری درباره این افراد بر زبان‌ها جاری است، گفت: بسان دادگاه بین‌المللی، دولت لبنان نیز اطلاعی از این افراد در اختیار ندارد، مگر اینکه خود بیایند و خبری از احوال خود بدهند.

وی ادامه داد: بعید به نظر نمی‌رسد که اصلاً این نام‌ها و شخصیت‌ها "خیالی" بوده و اصلاً در جهان واقعیت وجود خارجی نداشته باشند.

در حالی که بسیاری از لبنانی‌ها این کیفرخواست را سیاسی خوانده و تأکید کرده‌اند: دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری می‌بایست کیفرخواستی بنا بر میل و خواست رژیم صهیونیستی و آمریکا ارائه می‌داده تا در آن حزب الله متهم شناخته شود.

آن‌ها تأکید دارند، هدف دادگاه و عدالت بین‌المللی سرکوب مقاومت و برافروختن آتش جنگ شیعه و سنی در لبنان است.

هدف دادگاه و عدالت بین‌المللی سرکوب مقاومت و برافروختن آتش جنگ شیعه و سنی در لبنان است

اما چهار متهم کیفرخواست اولیه ترور رفیق حریری کیستند:

1. سلیم جمیل عیاش: متولد 1963 میلادی است که بر اساس کیفرخواست اولیه متهم به انجام ترور است. گفته شده که وی از کادرهای حزب الله و دارای شناسنامه و تابعیت آمریکایی است اما متولد شهرک "حاروف جنوبی" در استان نبطیه است و شماره پرونده‌اش 197 و منتسب به یکی از خانواده‌های سرشناس شهرک حاروف است.

اما اهالی روستا پس از شنیدن این خبر با تأکید بر سیاسی بودن حکم در گفت و گو با النهار گفتند که هم اکنون بیش از 30 سال است که سلیم عیاش را در منطقه خود ندیده‌اند.

اهالی شهرک حاروق در ادامه افزودند: عیاش با اینکه بستگانی در شهرک دارد اما در طول این 30 سال هرگز به دیدن آن‌ها نیامده است.

آن‌ها گفتند: پس از مهاجرت سلیم به آمریکا خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرده و به او ملحق شدند.

2- مصطفی بدرالدین : متولد سال 1961 میلادی و معروف است که نام‌های مستعار بسیاری دارد که معروف‌ترین آن "الیاس صعب" (ناامیدی سخت است) می‌باشد.

بر اساس کیفرخواست اولیه، وی نیز متهم به برنامه‌ریزی برای اجرای ترور و از اهالی شهر نبطیه است؛ به گفته اهالی نبطیه وی نیز هیچ‌گاه در این شهر زندگی نکرده و حتی خانواده‌اش نیز سال‌ها پیش به منطقه "الغبیری" در بیروت مهاجرت کرده‌اند.

ساکنان نبطیه تأکید کردند: وی را هنگامی که کودکی بیش نبود، دیده‌اند که به شهرک "جبشیت" زادگاه شهید "راغب حرب" و شیخ آزاده "عبد الکریم عبید" رفت و آمد داشت.

اما نزدیکان بدرالدین با تأکید بر اینکه اگر او را ببینند، نمی‌شناسند، افزودند: سال‌های سال است که از وی بی‌خبر هستیم تا اینکه رسانه‌ها اعلام کردند که وی با ترور رفیق حریری در ارتباط و از جمله رهبران حزب الله و داماد سردار شهید "عماد مغنیه" بوده است.

حریری

بر اساس برخی گزارش‌ها گفته می‌شود، وی جانشین شهید عماد مغنیه در فرماندهی نظامی حزب الله بوده و همچنین عضو مجلس جهادی و فرمانده عملیات‌های خارجی حزب الله است.

غیر از آن این گزارش‌ها می‌افزایند: بدرالدین به دلیل انجام هفت عملیات بمب‌گذاری در کویت که منافع و تأسیسات کشورهای غربی را در این کشور هدف قرار داد، به زندان افتاد.

بنا بر ادعای روزنامه الوطن، بمب گذاری‌های بدرالدین، سفارتخانه‌های آمریکا و فرانسه و مجتمع مسکونی آمریکایی‌ها در کویت و برج مراقبت فرودگاه بین‌المللی کویت و یک منطقه صنعتی را در بر می‌گرفت.

اما در سال 1990 میلادی و هم‌زمان با حمله عراق به کویت، بدرالدین  از زندان آزاد شد و گفته می‌شود، وی پس از آزادی از زندان به ایران پناهنده و سپس راهی لبنان شد تا به حزب الله بپیوندد که در آن زمان جوانی 23 ساله بود.

همچنین گفته شده عملیات ربودن هواپیمای کویتی که شهید مغنیه در سال 1988 میلادی انجام داد و آن را بانکوک و سپس مشهد مقدس و پس از آن لارنکا هدایت کرد، با هدف آزادی 17 زندانی مقاومت از جمله بدرالدین صورت گرفته بود.

رسانه‌های صهیونیستی نیز در واکنش به انتشار خبر متهم شدن بدرالدین به دست داشتن در ترور رفیق حریری نوشتند که وی از عماد مغنیه سختگیر است و همین سختگیری موجب نزدیکی آن دو به هم شده بود.

این رسانه‌ها معتقدند: وی پس از آزادی از زندان و رفتن به ایران در آنجا تغییر چهره داده و در طول فعالیت خود در کنار عماد مغنیه هر آنچه خواسته‌اند، کرده‌اند که از آن جمله به نفوذ در برخی از سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی رژیم‌های عربی و خود رژیم صهیونیستی اشاره می‌کنند.

3- حسن عنیسی: متولد 1974 میلادی در شهرک "شحور" از توابع استان صور است و تا پیش از پیوستن به حزب الله، حسابرس بوده و برادری به نام احمد دارد که به همراه فرزند خردسالش در جنگ 2006 میلادی به شهادت رسید.

دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری می‌بایست کیفرخواستی بنا بر میل و خواست رژیم صهیونیستی و آمریکا ارائه می‌داده تا در آن حزب الله متهم شناخته شود

به گفته یکی از نزدیکان وی خانواده‌اش و بویژه دایی‌هایش از خاندان آل درویش هستند که بسیاری از آن‌ها از فرمانده‌هان و رهبران حزب الله هستند.

4- اسد صبرا: متولد 1976 میلادی و متولد شهرک "مجدل سلم" بوده و آن گونه که شایع شده وی از اهالی شهرک "حداثا" نیست، نام پدرش "حسن طعان صبرا" متولد 1938 و مادرش "لیلی صالح" است.

می گویند شغل وی تعویض روغن خودروها و دارای سه برادر به نام‌های نمر و فهد و علی است، این در حالی است که شهردار شهرک مجدل سلم بشدت وجود چنین شخصی را به عنوان یکی از اهالی شهرک خود رد کرده است.

گفته می‌شود وی به همراه حسن العنیسی بنا بر کیفرخواست اولیه دادگاه ترور حریری متهم هستند که "ابو عدس" را مخفی کرده‌اند.

ابو عدس همان کسی است که پس از عملیات ترور رفیق حریری در 14 فوریه 2005 میلادی با شبکه الجزیره تماس و مسؤولیت این ترور را برعهده گرفت.

گزارش تأکید می‌کند که محل زندگی یا اختفای هیچ‌یک از متهمان آشکار نبوده و کسی از آن مطلع نیست.

در عکس استفاده شده در این گزارش که برای نخستین بار از سوی شبکه صهیونیستی ـ سعودی العربیه منتشر شده است، ادعا می‌شود نفر سمت راست، سلیم جمیل العیاش و سمت چپ، مصطفی بدرالدین بصورت سیاه و سفید، دیده می‌شود.

بخش سیاست تبیان


منبع:مشرق