تبیان، دستیار زندگی
صهیونیسم جنبشی سیاسی است که هدف آن جذب یهودیان و فراهم کردن زمینه‌های مهاجرت آنها به فلسطین است تا دولتی یهودی را که بعنوان نماد فرهنگ و دین یهود است، در فلسطین تشکیل دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهداف صهیونیستها در فلسطین


صهیونیسم جنبشی سیاسی است که هدف آن جذب یهودیان و فراهم کردن زمینه‌های مهاجرت آنها به فلسطین است تا دولتی یهودی را که بعنوان نماد فرهنگ و دین یهود است، در فلسطین تشکیل دهد.

اهداف صهیونیستها -فلسطین-صهیونیسم

مشخصه بارز جنبش صهیونیسم نژادپرستی یهودی است. این جنبش در اواسط قرن نوزدهم میلادی توسط "تیودور هرتزل" فعالیت خود را آغاز کرد. اهداف صهیونیسم در تأسیس وطنی ملی برای یهودیان خلاصه می‌شود. آنها در کنفرانس بال در آغاز سال 1897م. فلسطین را به بهانه این که در برهه‌ای از زمان در آن می‌زیسته‌اند، انتخاب کردند.

جنبش صهیونیسم عملاً موفق شد که حکومتی خارجی در قلب سرزمین‌های عربی یعنی در فلسطین تشکیل دهد و بیش‌تر ساکنان این سرزمین را آواره کند. صهیونیست‌ها همچنین موفق شدند، حمایت بیش‌تر اعضای سازمان ملل را کسب کنند و پس از به رسمیت شناختن رژیم خود، بوسیله این کشورها نوعی مشروعیت بین المللی کسب کنند.

پس از فروپاشی خلافت عثمانی و کناره‌گیری ترکیه از جهان عرب و اسلام، فلسطین تحت قیمومت انگلستان درآمد و پس از انتقال مرکز ثقل صهیونیسم جهان به بریتانیا تعدادی از صهیونیست‌ها به مناصب عالی از جمله عضویت در دولت انگلیس و پارلمان این کشور رسیدند و بالفور وزیر خارجه وقت انگلستان با صدور بیانیه معروف خود بخشی از فلسطین را به صهیونیست‌ها بخشید.

این چنین بود که رژیم صهیونیستی در 15 مه 1948 درست زمانی که نیروهای انگلیس فلسطین را ترک کردند، تشکیل شد.

نژادپرستی مشخصه اصلی آموزش در رژیم صهیونیستی

یهودیان معتقدند، همه مردم جهان به آنها ظلم کرده‌اند و به این علت کینه تمام ملت‌ها بویژه اعراب‌ را به دل گرفته‌اند. صهیونیست‌ها بر این باورند که ملت‌های عرب سرزمین آنها را غارت و چپاول کرده‌اند. دکتر مارتا هیلر استاد دانشگاه حیفا درباره باور صهیونیست‌ها می‌گوید:

"حرص و طمع و بلندپروازی خصیصه اصلی اصهیونیست‌هاست، این خوی صهیونیست‌ها را بر آن می‌دارد تا خود را از سایر ملل متمایز سازند".

ویژگی‌های شخصیتی صهیونیست‌ها

ـ تعصب: عامل تعصب ورزی صهیونیست‌ها نشأت گرفته از اندیشه خودبرتر بینی و مبرا دانستن خود از هر گناهی است. تا جایی که آنها نه تنها خود را نابغه می‌پندارند، بلکه معتقدند، امت برگزیده خداوند هستند.

ـ عزلت و انزوا طلبی: همچنین مشخصه دیگر شخصیت صهیونیستی عزلت‌گزینی و انزوا‌طلبی و احساس مظلومیت است. همین امر آنها را واداشت که در قالب نابغه و صاحبان مذاهب و افکار و اختراعات و تکنولوژی به جبران گذشته بپردازند.

جامعه صهیونیستی به شدت از زبان عبری و میراث یهود پاسداری می‌کند. صهیونیست‌ها تأکید زیادی روی یادگیری این زبان حتی قبل از رفتن به مدرسه دارند، بگونه‌ای که کتاب‌های درسی به این زبان نوشته می‌شود و جایگاه مهمی در مدارس و مراکز آموزشی به آن اختصاص داده شده است.

ـ پیمان شکنی: این صفت خصیصه بارز صهیونیست‌هاست. در بیش‌تر کتب آسمانی بویژه قرآن کریم به این نکته اشاره شده و واقعیت‌های موجود نیز بر این گفته تاکید می‌کند. توافقنامه‌های بسیاری با صهیونیست‌ها منعقد شد، اما آنها آن را نقض کردند.

جامعه صهیونیستی در فلسطین اشغالی

ترکیب اجتماعی جامعه صهیونیستی در فلسطین اشغالی آمیخته‌ای از عوامل متناقض است. بگونه‌ای که جامعه صهیونیستی به عدم همگرایی مشهور است.

جامعه رژیم صهیونیستی آمیخته‌ای از بنیانگرایان، فرهنگ‌ها، گرایش‌ها، آداب و رسوم متناقض و مختلف است و این مسأله یک نوع چندگانگی اجتماعی و فرهنگی در درون این جامعه ایجاد کرده است. علاوه بر یهودیان، ساکنان اصلی این سرزمین نیز در جامعه رژیم صهیونیستی حضور دارند که این امر بر پیچیدگی بافت اجتماعی رژیم صهیونیستی افزوده است.

یهودیان رژیم صهیونیستی به دو گروه بزرگ و نزدیک به هم از لحاظ جمعیت و مختلف از نظر جایگاه اجتماعی تقسیم می‌شوند. هر گروه نیز بنا به طبیعت کار و محل مهاجرت (کشور متبوعش) به مجموعه‌های کوچک تقسیم می‌شود.

رویکردهای جامعه صهیونیستی؛ بافت اجتماعی، اهداف و وسایل تحقق بخشیدن به آنها و چگونگی آموزش آنها به کودکان صهیونیست در مراحل مختلف آموزشی را بصورت غیرمستقیم تبیین می‌کند. برای شکافتن بیش‌تر این موضوع باید گفت، جامعه صهیونیستی جامعه‌ای نژادپرست و متشکل از یهویان تندرو کشورهای مختلف جهان است که در فلسطین گرد هم آمده‌اند.

ویژگی های اساسی اقتصاد رژیم صهیونیستی

ـ تنوع و گستردگی علی‌رغم جمعیت اندک

ـ تکیه بر جذب نیروی انسانی و اموال.

رژیم صهیونیستی با تحقق این مهم زرادخانه‌های اتمی خطرناک سلاح‌های نظامی را در اختیار دارد. این پیشرفت نیز به علت توجه جامعه صهیونیستی تکنولوژی پیشرفته و نهادهای علمی حاصل شد. علاوه بر آن میانگین رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سال 1992م. سه برابر رشد اقتصادی مصر بود. علت این تفاوت فاحش نیز به تکیه اقتصاد دولت عبری یه تکنولوژی پیشرفته و عقب ماندگی مصر در این زمینه باز می‌گردد، چرا که اقتصاد مصر بر تکنولوژی ساده استوار است.

اهداف صهیونیستها -فلسطین-صهیونیسم

در واقع پیشرفت اقتصادی رژیم صهیونیستی مرهون کمک‌های مالی پیاپی و وام‌های دریافتی از آمریکاست و خود دولت آمریکا نقش مهمی در این راستا ایفا می‌کند. کمک‌های هنگفت سازمان‌های خصوصی نیز نقش مؤثری در این زمینه داشته‌اند. از سوی دیگر، کمک‌های 52 میلیون دلاری سالیانه آمریکا از سال 1961 تا 1965 در نیمه اول دهه هشتاد به 9/2 میلیارد دلار رسید و این مسأله تأثیر شایان توجهی در شکوفایی اقتصاد این رژیم داشت.

رژیم صهیونیستی این کمک‌ها را ناچیز قلمداد کرده و حتی "آریل شارون" نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در یکی از نشست‌های کابینه خود گفت:" آمریکا 70 میلیارد دلار به علت خدماتی نظامی اسرائیل به نیروهای آمریکایی به ما بدهکار است".

جامعه صهیونیستی بر ضرورت تمسک به سرزمین و محافظت از آن بسیار تأکید دارد. آنها از عرب‌ها به علت فروش زمین‌هایشان بیزارند. البته علت فروش اندک زمین‌ها به یهودیان در فلسطین به سیاست‌های صهیونیستی انگلیس در آن دوره باز می‌گردد.

صهیونیست ها با توسل به اندیشه‌های سرطانی و شیطانی خود درپی استیلا بر اراضی فلسطین بدون خریدن آنها و ارتکاب کشتارهای دسته جمعی برآمدند و به اقدامات وحشیانه و ددمنشانه‌ای علیه فلسطینیان دست زدند و زمین‌هایی که تصرف و مصادره می‌کردند، را نمادی از عقیده دینی خود می‌دانستند.

از اینجاست که مهم‌ترین هدف رژیم صهیونیستی محافظت از زمین‌های اشغال شده و چنگ زدن به آنها و جنگ ‌برای تصرف هر چه بیش‌تر زمین بود.

مشخصه دیگر شخصیت صهیونیستی عزلت‌گزینی و انزوا‌طلبی و احساس مظلومیت است. همین امر آنها را واداشت که در قالب نابغه و صاحبان مذاهب و افکار و اختراعات و تکنولوژی به جبران گذشته بپردازند.

جامعه صهیونیستی به شدت از زبان عبری و میراث یهود پاسداری می‌کند. صهیونیست‌ها تأکید زیادی روی یادگیری این زبان حتی قبل از رفتن به مدرسه دارند، بگونه‌ای که کتاب‌های درسی به این زبان نوشته می‌شود و جایگاه مهمی در مدارس و مراکز آموزشی به آن اختصاص داده شده است.

کودکان صهیونیست در مهد کودک‌ها و در اردوها و دیگر فعالیت‌ها مجبورند که به زبان عبری سخن بگویند تا به سرعت آن را یاد بگیرند. زبان عبری در جامعه صهیونیست تنها زبان دین و وسیله‌ای برای مخاطب قرار دادن و ایجاد ارتباط با دیگران نیست، بلکه عامل ایجاد وحدت و عمق بخشیدن به روابط اجتماعی و حس وطن دوستی در میان صهیونیست‌هاست.

همچنین نهادهای اجتماعی صهیونیست توجه قابل ملاحظه‌ای به گسترش روحیه نظامی‌گری در میان نوجوانان و جوانان دارند. رژیم صهیونیستی از علم بعنوان وسیله‌ای جهت تحقق هدف مهم و اساسی خود در توسعه و پیشرفت توانایی‌های نظامی خود استفاده می‌کند و با تکیه بر این پشتوانه نظامی همیشه خود آماده نبرد نگه‌می‌دارد.

و در این راستا دائماً خود را در زمینه‌های مختلف آماده می‌کند و به ترویج روحیه جنگ آوری و تجاوزگری در میان جوانان مباردرت می‌ورزد و از تمام امکانات برای یکپارچه کردن جامعه اسرائیلی و جلب حمایت آنها از فعالیت‌های نظامی بهره می‌جوید.

درحالی که کشورهای عربی به دنبال راه‌های مختلف برای ایجاد تفرقه در میان ملل عرب و ترویج روحیه نومیدی در میان جوانان و نوجوانان هستند.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان