تبیان، دستیار زندگی
یک مکانیک اتومبیل بدین مسئله بدرستی واقف است که موتور ماشین در حرارت یک گاراژ یا هوای سرد بخوبی کار نمی کند بلکه پس از چند دقیقه حرکت و راندن اتومبیل ،موتور آن بگردش کامل ادامه می دهد و به قول معروف «گرم می شود » گرم کردن بدن قبل از انجام فعالیتهای ورزشی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصول گرم کردن بدن


یک مکانیک اتومبیل بدین مسئله بدرستی واقف است که موتور ماشین در حرارت یک گاراژ یا هوای سرد بخوبی کار نمی کند بلکه پس از چند دقیقه حرکت و راندن اتومبیل ،موتور آن بگردش کامل ادامه می دهد و به قول معروف «گرم می شود » گرم کردن بدن قبل از انجام فعالیتهای ورزشی از زمان قدیم بین ورزشکاران رایج بوده است .

ورزش

اهمیت و ارزش گرم کردن در سالهای اخیر برای مربیان روشن نبوده و مربیان بدون اینکه از اصول فیزیولوژیکی و نحوه گرم کردن کاملاً آگاه باشند ،پایه و اساس کار را صرفاً بر روی یک دسته ورزشهای متداول قرار می دادند که این رویه تدریجاً جنبه عمومی پیدا می نموده است ولی امروزه آگاهی از فیزیولوژی ساختمان ماهیچه ها و کاربرد حرکات کیفی و کمی آن نشانگر این واقعیت است که تا چه اندازه گرم کردن در حسن اجرای مهارتهای ورزشی سهم بسزایی داشته است . اگر چه بعضی از محققان طب ورزشی گرم کردن را بر جنبه های روانی آن متکی دانسته اند و از طرفی افزایش کارایی را عامل بزرگی برای جلوگیری از صدمات یا پاره شدن احتمالی ماهیچه ها قلمداد نموده اند .

بعبارت دیگر منظور اساسی از گرم کردن بیدار ساختی بدن و به کار گرفتن آن برای آهنگی سریع و گردش خون و بالا بردن تعادل عصبی و واکنش های مربوط به بدن به هنگام واکنش های بعدی می باشد .

گرم كردن و آماده سازی بدن:

گرم كردن برای رسیدن به هدف های زیر انجام می شود :

1- آمادگی بدنی   2- پیشگیری از آسیب های ورزش   3- آمادگی ذهنی و روانی

گرم كردن عمومی و گرم كردن اختصاصی

- گرم كردن عمومی : شامل حركاتی است  كه بدن را به طور كلی و عمومی گرم می كند و در كلیه رشته های ورزشی انجام می شود و با فنون و مهارت هایی كه باید در یك  رشته خاص ورزشی انجام شود مستقیما ارتباط ندارد .

 گرم كردن عمومی سه مرحله  دارد :

1- راه رفتن و دو نرم   2- نرمش های عمومی 3- كشش

منظور اساسی از گرم کردن بیدار ساختی بدن و به کار گرفتن آن برای آهنگی سریع و گردش خون و بالا بردن تعادل عصبی و واکنش های مربوط به بدن به هنگام واکنش های بعدی می باشد

- گرم كردن اختصاصی : گرم كردن اختصاصی مرور فن و مهارت هایی است كه ورزشكار در تمرین یا مسابقه باید انجام دهد  برای مثال : در رشته والیبال بازیكنان پس از گرم كردن عمومی . چند حركت پاس پنجه و ساعد  را انجام می دهند یا در بازی بسكتبال بازیكنان چند بار انواع دریبل و پاس و شوت و ریباند و ضد حمله را تمرین می كنند .

اصولی كه در گرم كردن باید رعایت كرد

1-تمرینات گرم كردن باید به تدریج و به آرامی انجام شود .

2- مدت و شدت گرم كردن باید به اندازه ای باشد تا درجه حرارت عضلات و بخش های داخلی بدن را افزایش دهد . اما این به معنی انجام تمرینات طولانی و شدید نیست زیرا خستگی و  كاهش ذخایر انرژی را در پی خواهدداشت .

3-  فاصله زمانی گرم كردن تا آغاز تمرین اصلی یا مسابقه باید كوتاه باشد ، اگر چه ممكن است اثر گرم كردن 45 دقیقه پس از پایان آن باقی بماند اما برای دست یابی به بهترین نتیجه، فاصله پایانی گرم كردن تا آغاز تمرین یا مسابقه نباید از 15 دقیق بیشتر باشد .

4- با گرم کردن زاویه مفاصل را باید بتوانیم به حداکثر انعطاف اش برسانیم .

ورزش

5- شدت گرم كردن به آمادگی فرد بستگی دارد و از 60 تا 80 درصد اكسیژن مصرفی متغیر است .

6-گرم کردن باید طوری باشد تا دستگاه عصبی را برای صدور فرامین در مهارتهای سریع و یا در عکس العمل های مختلف آماده نماید .

مزایای گرم كردن بدن به قرار زیر است:

- افزایش سرعت انقباض و از انقباض خارج گشتن عضلات.

- تسهیل مصرف اكسیژن. زیرا در عضلات گرم شده سرعت آزادسازی اكسیژن از هموگلوبینها افزایش می یابد.

- تسهیل جریانات عصبی و متابولیسم داخل عضلات بدن.

- افزایش جریان خون به عضلات.

- افزایش تدریجی حرارت بدن.

- كاهش آسیب ها و صدمات ورزشی به خاطر افزایش قابلیت ارتجاعی عضلات.

- كاهش گرفتگی عضلات و جلوگیری از افزایش ناگهانی فشار خون و حرارت بدن.

- آماده سازی سیستم عصبی،رباطها،مفاصل،عضلات،سیستم قلبی-عروقی و سیستم عصبی برای انجام فعالیت ورزشی خاص.

گرم كردن اختصاصی مرور فن و مهارت هایی است كه ورزشكار در تمرین یا مسابقه باید انجام دهد  برای مثال : در رشته والیبال بازیكنان پس از گرم كردن عمومی . چند حركت پاس پنجه و ساعد  را انجام می دهند یا در بازی بسكتبال بازیكنان چند بار انواع دریبل و پاس و شوت و ریباند و ضد حمله را تمرین می كنند

- بهبود جریان خون قلب و افزایش انعطاف پذیری عضلات.

- آماده سازی ذهن و روان ورزشكار.

اجزاء تشكیل دهنده مرحله گرم كردن:

- دویدن آهسته به مدت 5 تا 10 دقیقه. هدف آن: افزایش حرارت بدن و عضلات.

- حركات كششی به مدت 10 تا 15 دقیقه. هدف آن: افـزایش دامنه حركت و نرم كردن عضلات.

- تمرینات ویژه ورزش مورد نظر به مدت 10 دقیقه.

فرآوری:طاهره رشیدی

بخش ورزشی تبیان


منابع:1-گروه تربیت بدنی استان/  2-ویستا/  3- همدلی