تبیان، دستیار زندگی
این روزها فصل سفرهای تابستانی داغ شده و شاید شما هم در تدارک یک سفر هوایی باشید. بنابراین بهتر است قبل از سفر توصیه‌های پلیس را درباره سفر با هواپیما بخوانید تا از هر سوء استفاده‌ای در امان باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های پلیس برای مسافرت با هواپیما

توصیه‌های پلیس برای مسافرت با هواپیما


این روزها فصل سفرهای تابستانی داغ شده و شاید شما هم در تدارک یک سفر هوایی باشید. بنابراین بهتر است قبل از سفر توصیه‌های پلیس را درباره سفر با هواپیما بخوانید تا از هر سوء استفاده‌ای در امان باشید.


1- برای تردد در مسیر فرودگاه‌ها از وسایل نقلیه مطمئن استفاده کنید.

2- بلیط، گذرنامه و سایر مدارک شناسایی خود را به افراد ناشناس و غیر مسوول تحویل ندهید.

3- در صورت مشاهده هر حرکت مشکوک در فرودگاه‌ها یا حین پرواز مورد را به مقامات مسئول گزارش دهید.

4- در طول سفر از نشان دادن محتویات کیف به ویژه وجه نقد، زیور آلات و سایر اشیاء قیمتی به افراد ناشناس جدا خودداری کنید.

5- از همراه داشتن اشیاء ممنوعه با خود در مسافرت‌هایی هوایی خودداری کنید.

6- در صورتی که شرایط ویژه‌ای از قبیل بیماری و... دارید مراتب را به مسوولان مربوطه اطلاع دهید و فقط از پلیس، مهماندار و افراد مسوول داخل هواپیما یا فرودگاه کمک بخواهید.

7- هنگام تحویل و دریافت بار وسایل خود دقت کنید تا دچار مشکل و یا درگیر حوادث ناخواسته نشوید.

8- هیچ شیء و وسیله‌ای را حتی برای زمان کوتاه از کسی که او را نمی‌شناسید به امانت نپذیرید یا امانت ندهید.

9- از نشان دادن یا تحویل دادن اسناد و مدارک شناسایی خود به افراد ناشناس خودداری کنید.

10- از پذیرفتن هر گونه مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، عطریات و اسپری‌های خوش بو کننده از افراد ناشناس جدا بپرهیزید.

11- اهداف، انگیزه و مدت اقامت خود را برای افراد ناشناس و بیگانه باز گو نکنید.

12- به تاریخ و زمان پرواز خود مطابق مندرجات بلیط دقت کنید.

13- به توصیه‌ها و هشدارهای پلیس هواپیما، مهمانداران و دیگر افراد مسوول در فرودگاه و داخل هواپیما توجه کنید.

14- پول و اشیاء قیمتی خود را در جای مطمئن نگهداری کنید.

توصیه‌هایی برای یک سفر دلنشین

توصیه‌های پلیس برای مسافرت با هواپیما

به جز این توصیه‌های ایمنی پلیسی چند نکته دیگر را هم باید رعایت کنید تا سفر بهتری داشته باشید.

1) پروازهای یکسره را انتخاب کنید: بیشتر حوادث هوایی در هنگام بلند شدن هواپیما از زمین یا هنگام نشستن آن روی زمین رخ می‌دهند بنابراین در صورتی که پروازهای یکسره را انتخاب کنید، ایمنی بیشتری خواهید داشت.

2) یک هواپیمای بزرگ: سعی کنید هواپیماهایی را برای پرواز انتخاب کنید که بزرگ باشند و حداقل بیش از 30 مسافر صندلی داشته باشند.

در حوادث هوایی شانس زنده ماندن مسافران در هواپیماهای بزرگ بیشتر است.

3) به توصیه‌های پیش از پرواز گوش دهید: شاید به نظر شما صحبت‌های مهمان‌دار و حرکات تکراری او پیش از پرواز، خسته‌کننده باشد ولی به آن توجه کنید چون ممکن در خروج اضطراری در هواپیماهای گوناگون متفاوت باشد. کارت ایمنی پرواز را هم دقیقاً مطالعه کنید.

4) کمربندها را ببندید: تا هنگامی که روی صندلی نشسته‌اید، کمربندهای پرواز را بسته نگه دارید. تلاش کنید هنگامی که روی صندلی هواپیما نشسته‌اید و پرواز ادامه دارد کمربندهای پرواز را بسته نگه دارید. در این صورت اگر هواپیما در یک توربولانس (جریان هوا) اتفاقی افتاد و دچار تکان‌های شدید شد شما پرتاب نخواهید شد و ایمنی بیشتری خواهید داشت.

5) مواد خطرناک را از چمدانتان خارج کنید: یک لیست طولانی از موادی وجود دارد که خطرناکند و شما نباید آن را در کیف دستی یا چمدان خودتان قرار دهید. بنزین و سایر مواد قابل اشتعال، اسید، الکل، مواد خورانده و گازهای سمی را هرگز همراه خود وارد هواپیما نکنید.

6) اسم و آدرستان را روی چمدان‌ها بنویسید: برای اینکه خیالتان از بابت گم‌شدن چمدان‌ها راحت باشد، یک برگه کاغذ کوچک بردارید و اسم، نشانی و تلفن خود را روی آن یادداشت کنید. این برگه را روی چمدانتان نصب کنید. برای اطمینان بیشتر، یک عدد از این نوشته‌ها را نیز درون چمدانتان قرار دهید.

7) مدارکتان را در چمدان نگذارید: مدارک و وسایلی که گران و یا بااهمیت هستند را درون چمدان نگذارید. پول نقد، لپ‌تاپ و مدارک را در کیف دستی‌تان جای دهید و با خود درون هواپیما ببرید. در صورتی که این وسایل مهم را در چمدانتان قرار دهید و به هر دلیلی چمدانتان گم شود، دچار مشکلات جدی خواهید شد.

8) لباس‌های نخی بپوشید: وقتی قصد یک مسافرت هوایی دارید، لباس‌های نخی به تن کنید. این لباس‌ها علاوه بر اینکه شما را خنک نگه می‌دارند، در صورتی که هواپیما دچار آتش‌سوزی شد، از شما حفاظت بیشتری می‌کنند، در حالی که لباس‌های نایلونی، پلی‌استر، هنگامی که در برابر حرارت قرار گیرند، ذوب می‌شوند.

توصیه‌های پلیس برای مسافرت با هواپیما

9) بیماری خود را اطلاع دهید: اگر شما یا فرزندتان به یک بیماری مثل صرع، بیماری قلبی و... مبتلا هستید که ممکن است طی پرواز دچار حملاتی شوید، حتماً پیش از پرواز، مهمانداران را از وضعیت سلامت خودتان آگاه کنید تا آن‌ها آمادگی لازم را برای کمک به شما در شرایط اضطراری داشته باشند.

10) اسباب‌بازی‌های ایمن: اگر کودک شما تمایل دارد اسباب‌بازی‌هایش را همراه بیاورد، اجازه ندهید اسباب‌بازی‌های تیز، سنگین و یا حتی قابل شکستن را با خود به درون کابین هواپیما بیاورد.

اسباب‌بازی‌های الکترونیکی هم می‌توانند با کارکرد سیستم‌های الکترونیکی هواپیما تداخل کنند و خطرآفرین شوند. حتی اگر هم اسباب‌بازی همراه خودتان نبرید، در طول پرواز می‌توانید از مهمانداران خواهش کنید یک اسباب‌بازی برای سرگرم کردن کودکتان در اختیارتان بگذارند.

11) ترس از پرواز: ترس از پرواز یک پدیده پیچیده روانی است که با شنیدن خبرهای ناخوشایند در این زمینه بیشتر تحریک می‌شود. جریان‌های شدید هوا که گاه هواپیما در آن گرفتار می‌شود می‌تواند موجب بروز تکان‌های شدید در هواپیما شود که ترس و اضطراب شما را از پرواز دامن می‌زند. فراموش نکنید این جریان‌های هوا معمولاً نمی‌توانند مشکلی در پرواز هواپیما ایجاد کنند و پس از لحظاتی برطرف می‌شوند. در هنگام پرواز آرامش خودتان را حفظ کنید و به جای فکر کردن به صحنه‌های بد به آرامش فکر کنید. سرگرم کردن خودتان به مطالعه نیز می‌تواند حواس شما را از ترس منحرف کند. اگر هیچ یک از این روش‌ها کارساز نیست با مشورت پزشک یک عدد قرص آرام‌بخش پیش از پرواز میل کنید.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: مهر، سلامت