تبیان، دستیار زندگی
دانش‌آموزان بازمانده از ورود به مدارس سمپاد، با شرایطی به مدارس نمونه دولتی وارد می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سمپاد و دانش آموزان بازمانده


دانش‌آموزان بازمانده از ورود به مدارس سمپاد، با شرایطی به مدارس نمونه دولتی وارد می‌شوند.

سمپاد و دانش آموزان بازمانده

ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به برگزاری همزمان آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) و نمونه دولتی در تیرماه سال آینده اظهار داشت: این آزمون با سؤالات واحد و در یک زمان برگزار می‌شود و به طور کلی، آزمون این دو نوع مدارس یکسان‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه شرط ورود به این دو نوع مدرسه متفاوت است، خاطرنشان کرد: برای ورود به مدارس سمپاد، دانش‌آموز داوطلب باید حداقل معدل 19 را داشته باشد، اما برای ورود به مدارس نمونه دولتی راهنمایی معدل 16 و دبیرستان‌های نمونه دولتی معدل 15 کافی است.

سحرخیز تصریح کرد: به طور طبیعی اگر دانش‌آموزی از عهده پاسخ به سؤالات آزمون برآید، اما حداقل معدل 19 را نداشته باشد، نمی‌تواند وارد مدارس سمپاد شود و وضعیت او برای ورود به مدارس نمونه دولتی بررسی می‌شود؛ همچنین درباره سؤالات آزمون نیز شرایط لازم رعایت خواهد شد که این سؤالات استانداردهای حداقلی را از جهت سختی و آسانی داشته باشد و به صورت فرادانشی و کاربردی طراحی شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: به طور کلی، دانش‌آموزانی که با نمرات بالاتر قبول می‌شوند، به مدارس استعدادهای درخشان هدایت می‌شوند و گروهی دیگر از دانش‌آموزان که احتمالاً معدل بالایی دارند، اما در آزمون نمره قبولی نیاورده‌اند، به مدارس نمونه دولتی وارد می‌شوند.

* شیوه محاسبه نمرات دانش‌آموزان برای ورود به مدارس سمپاد و نمونه دولتی

وی با بیان اینکه سطح سؤالات آزمون بر اساس سطح کیفی مدارس استعدادهای درخشان و نه نمونه دولتی، طراحی می‌شود، عنوان کرد: اگر دانش‌آموزانی برای ورود به مدارس سمپاد نمرات بالا را به دست نیاورند، به ترتیب نمرات فضلی و معدل وارد مدارس نمونه دولتی می‌شوند؛ با این توضیح که برای به دست آوردن نمره نهایی و ورود به مدارس نمونه دولتی، نمره آزمون با معدل دانش‌آموز جمع شده و بر دو تقسیم می‌شود تا مشخص شود که آن دانش‌آموز باید به کدام مدرسه نمونه دولتی هدایت شود.

اگر دانش‌آموزانی برای ورود به مدارس سمپاد نمرات بالا را به دست نیاورند، به ترتیب نمرات فضلی و معدل وارد مدارس نمونه دولتی می‌شوند؛ با این توضیح که برای به دست آوردن نمره نهایی و ورود به مدارس نمونه دولتی، نمره آزمون با معدل دانش‌آموز جمع شده و بر دو تقسیم می‌شود تا مشخص شود که آن دانش‌آموز باید به کدام مدرسه نمونه دولتی هدایت شود.

سحرخیز افزود: برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان، «معدل» شرط ورود است ولی با نتیجه آزمون جمع نمی‌شود؛ در واقع نتیجه آزمون صرفاً براساس نمره‌ای که دانش‌آموز می‌گیرد، اعلام می‌شود اما علاوه بر آن، دانش‌آموز باید معدل 19 را نیز داشته باشد.

* افزایش تعداد مدارس سمپاد و نمونه دولتی در سال 91

وی در ادامه از افزایش تعداد مدارس سمپاد و استعدادهای درخشان در سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: براساس اظهارات رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، در سال 89 در سراسر کشور 279 مدرسه استعدادهای درخشان داشته‌ایم که برای سال تحصیلی آینده به بیش از 400 مدرسه افزایش می‌یابد؛ همچنین در سال 89، 370 دبیرستان نمونه دولتی در کشور فعال بوده است که برای سال تحصیلی آینده به حدود 700 مدرسه افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در رابطه با مدارس راهنمایی نمونه دولتی رشد کمتری خواهیم داشت، اما در بعضی از استان‌ها برای نخستین بار مجوز تأسیس این مدارس را ارائه خواهیم کرد.

بخش اجتماعی تبیان


منبع: فارس