تبیان، دستیار زندگی
اکثر زن و شوهرها در ابتدای زندگی یکدیگر را عاشقانه دوست دارند و از بودن در کنار هم جدا لذت می‌برند اما معمولاً بعد از مدتی نسبت به یکدیگر سرد شده و حتی رغبت بیان یک جمله عاشقانه را نیز پیدا نمی‌کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضای عاشقانه در شب الف


اکثر زن و شوهرها در ابتدای زندگی یکدیگر را عاشقانه دوست دارند و از بودن در کنار هم جدا لذت می‌برند اما معمولاً بعد از مدتی نسبت به یکدیگر سرد شده و حتی رغبت بیان یک جمله عاشقانه را نیز پیدا نمی‌کنند. البته این بدان معنا نیست که دیگر نیازی به محبت و نوازش کلمات محبت آمیز ندارند بلکه تنها رفتار اشتباه و گفتار منفی‌شان موجب ایجاد دلسردی و کدورتی هر چند نا محسوس شده است.

فضای عاشقانه در شب الف

در اثر رفتار و گفتار ناپسند، غروری ایجاد می‌شود که ابراز محبت را دشوار می‌کند. محبت وقتی پنهان شود همچون آتش زیر خاکستر خفه خواهد شد. عشق و محبت مانند چاهی است که هر چه از آن بیشتر آب بکشی جوشش و حیات بیشتری پیدا می‌کند. اگر همسران نتوانند هر از  گاهی محبتشان را نسبت به هم ابراز کنند و لحظات دل نشین عاشقانه بیافرینند به مرور از هم فاصله خواهند گرفت و دیگر نمی‌توانند به این آسانی‌ها به هم محبت کنند. در این دنیای مدرنی که اختلاط‌های زن و مرد هر روز بیشتر می‌شود و فیلم و سریال‌های عاشقانه‌ای که هر روز مهمان خانه‌هاست، روابط عاشقانه زن و شوهرها ضرورت بیشتری پیدا کرده است. هر زنی لازم است از همسرش حرف‌های عاشقانه بشنود و هر مردی لازم است احساس عشق را در کنار همسرش تجربه کند پس باید نگاهمان را به این گونه مسائل عوض کنیم و آن را جدی‌تر و مهم‌تر تلقی نماییم.

اگر روابط ما با همسرمان به گونه‌ای شده است که چنانچه بخواهیم درباره احساسمان با او صحبت کنیم، سخن گفتن برایمان دشوار می‌شود، راه را بد رفته‌ایم باید هر چه سریع‌تر فکر چاره کنیم. البته راهش این نیست که شتاب زده از کلمات عاشقانه استفاده کنیم که اتفاقاً خیلی لوس و کلیشه‌ای جلوه می‌کند و اوضاع را بدتر می‌کند. بلکه باید فضای عاشقانه آفرید. فضای خوب که ایجاد شود سخن خوب از هر کسی برمیاید.

بنابراین اگر می‌خواهید فضای عاشقانه ایجاد کنید و طعم عشق را به کام همسرتان بچشانید لازم است بعضی اقدامات را از قبل انجام دهید و بعضی را در همان وقت به ‌کارگیرید.

راه حل را، تنها در تیپ و سر و وضعتان خلاصه نکنید. هر چند آراستن چهره و داشتن ظاهر مناسب در آفرینش لذت‌های عاطفی موثر است اما مطلب اصلی، رفتار ما و طرز سخن گفتن ماست.

اگر یاد بگیریم شتاب‌زده حرف نزنیم و با وجود هیجانات درونی، کنترل خوبی روی خودمان داشته باشیم و تحت تأثیر احساسات تندی که پیدا می‌کنیم اقدام عجولانه‌ای انجام ندهیم، می‌توانیم به راحتی عشق را بیافرینیم

برای جلوگیری از فعالیت آفت‌های عشق و محبت، و ایجاد یک فضای عاشقانه مثلاً در شب الف لازم است لا اقل از شش ماه جلوتر، هر گونه رفتاری که منجر به بی احترامی و کدورت می‌شود را حذف کرد. بی احترامی حتی به شوخی و از روی عادت هم بسیار مضر است. احترام یک فرمول مخصوص به خود دارد که در هر شرایطی و هر جایی عمل می‌کند. احترام، فرد عامل به احترام را، در نظر دیگران بزرگ و مهم جلوه می‌دهد عشق ورزی به یک شخص مهم و بزرگ بسیار لذت بخش تر از عشق بازی با آدم‌های سبک و جلف است. فحش‌های تفریح مآبانه بعضی همسران به یکدیگر اگر چه لحظاتی موجب خنده و سرگرمی شود و یا احساس صمیمیت کاذبی را ایجاد کند، تجربه عشق را مشکل می‌کند.

زن و شوهرهایی که حرمت هم را شکسته‌اند  نمی‌توانند طرف عشق یکدیگر  واقع شوند و تحت تأثیر جاذبه‌های کلامی هم قرار گیرند. احترام اگر روی جاده خودش باشد هیچ منافاتی با صمیمیت ندارد. صمیمیت، حاصل تواضع است نه بی حرمتی. شاید احترام متکبرانه همان چیزی است که صمیمیت را از بین می‌برد و باعث انزجار دیگران می‌شود.

اما بعضی چیزها هم هست که لازم است آن را در همان شب الف رعایت کرد مثل آراستن چهره و داشتن تیپ مناسب، و یا حداقل زشت جلوه نکردن.

فضای عاشقانه در شب الف

خوب حرف زدن و کلا پرهیز از هر کلامی که تأثیر منفی دارد نیز، قانون مهم دیگر است. می‌توانیم با تعریف خاطرات خوب مشترکمان و یا قدردانی از الطاف همسرمان با ذکر مصادیق جزیی که کاملاً محسوس و ملموس باشد آغاز کنیم. بهتر است حداقل در حد یک جمله هم که شده تعریفی به زبان آوریم تا احساس خوبی که داریم به ذهن و قلب طرفمان منتقل شده و با ما هماهنگ شود. باید توجه داشته باشیم کلاممان تعارف، رسمی و مبهم مثل غریبه‌ها نباشد. از انتقاد و گله و شکایت پرهیز کنیم و حرف‌های همدیگر را باور کنیم یا لا اقل تظاهر به باور داشته باشیم. داشتن لبخند و شادی چهره را همواره رعایت کنیم.

اگر یاد بگیریم شتاب‌زده حرف نزنیم و با وجود هیجانات درونی، کنترل خوبی روی خودمان داشته باشیم و تحت تأثیر احساسات تندی که پیدا می‌کنیم اقدام عجولانه‌ای انجام ندهیم، می‌توانیم به راحتی عشق را بیافرینیم. در روابط زناشویی، عاشقانه‌ترین لحظات از آن کسانی است که با گفتارشان یکدیگر را تحریک کرده و هیجان زده می‌کنند و به وجد می‌آورند. لازم است کمی غیر منتظره و  جسورانه عمل کنیم. شیطنت داشته باشیم و طرفمان را با کلاممان متعجب کنیم. اگر فضای خوبی ایجاد شد با سوء استفاده به جهت گرفتن امتیازی و یا... خرابش نکنیم فقط یادمان باشد می‌خواهیم یک فضای عاشقانه بسازیم. یک مسئله مهم دیگر این است که بدانیم کی باید سکوت کنیم. وقتی تعریفی راجع به خودمان شنیدیم نباید از روی تواضع در مقابل آن مقاومت کنیم یک کلمه تشکر و سکوت کافی است. اگر انتقاد یا کلام منفی شنیدیم فعلاً توضیح ندهیم و مقاومت نکنیم سکوت کنیم و بعد از چند لحظه به فضای قبلی باز گردیم اما اگر دلخوری برایمان ایجاد شود ادامه ماجرا چندان موفقیت آمیز نخواهد بود.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

چرا روابط سرد می شود؟

زندگی زناشویی سعادتمندانه

سبک زناشوئی تان را بشناسید

گفتگوهای عاشقانه اما منطقی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.