تبیان، دستیار زندگی
آیا تاکنون در مورد محاسبات ابری چیزی شنیده اید؟ بسیاری معتقدند آینده اینترنت و فناوریهای مرتبط با اینترنت به محاسبات ابری گره خورده است در ادامه قصد داریم با مثالی به توضیح این مفهوم جدید بپردازیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناخت بهتر محاسبات ابری


آیا تاکنون در مورد محاسبات ابری چیزی شنیده اید؟ بسیاری معتقدند آینده اینترنت و فناوریهای مرتبط با اینترنت به محاسبات ابری گره خورده است در ادامه قصد داریم با مثالی به توضیح این مفهوم جدید بپردازیم.

شناخت بهتر محاسبات ابری

مسلما در دنیای امروز برای استفاده از وسایل الکترونیکی در هر خانه ای یک کارخانه یا ژنراتور برق وجود ندارد! و تنها یک اداره برق یا کارخانه تولیدکننده وجود دارد و فرد در مقابل پرداخت هزینه از مزایای برق تولید شده بهرمند می گردد.

می توان در محاسبات ابری نمونه مشابهی را مشاهده کرد بدین معنا که افراد و شرکتها در ازای نرم افزار، سخت افزار یا شبکه، پولی را نمی پردازند و در قبال محاسبه و سرویس های نرم افزاری، موارد مورد استفاده خود را خریداری و استفاده می کنند. این امر موجب صرفه جویی و استفاده بهتر از IT  می گردد.

در حالت محاسبات ابری یا همان Cloud Computing، اطلاعات به جای استفاده بر روی کامپیوتر فرد، بر روی Cloud به معنای ابر قرار می گیرد. Cloud به معنای مجموعه ای از چند سرور و کامپیوتر است که بواسطه اینترنت به آنها متصل می شوند و نقش میزبان را دارند

به بیانی در آینده، اینترنت به واسطه PC، موبایل، تلویزیون، حتی یخچال و یا هر وسیله الکترونیکی که دارای رابط نرم افزاری است عمل می کند بدی معنا که وسیله مورد نظر قادر به دسترسی و استفاده از خدمات Online اینترنتی خواهد بود و همچنین می تواند از محاسبات ابری به منظور انجام کارهای دیجیتالی استفاده  کند، اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم بدین معناست که شما در آینده نه چندان دور برای استفاده از اینترنت نیاز ندارید که حتما یک کامپیوتر به شکل امروزی داشته باشید.

Cloud computing به شما اجازه می دهد به تمام برنامه های کاربردی و اسناد خود، از هر جایی از دنیا دسترسی پیدا کنید و شما را از گرفتاری های استفاده از کامپیوترهای دسک تاپ رهایی می بخشد و به شما کمک می کند با دیگران همکاری کنید

در حالت محاسبات ابری یا همان Cloud Computing، اطلاعات به جای استفاده بر روی کامپیوتر فرد، بر روی Cloud به معنای ابر قرار می گیرد. Cloud به معنای مجموعه ای از چند سرور و کامپیوتر است که بواسطه اینترنت به آنها متصل می شوند و نقش میزبان را دارند.

محاسبات جادویی یا Magic Computing :

یکی از مواردی که با استفاده از محاسبات ابری طراحی شده محاسبات جادویی یا Magical Computing است، که در حقیقت یک طرح مفهومی است به این معنا که یک سری استانداردهای دستگاه های دیجیتالی موجود در بازار امروز و یا انهایی که پیش بینی می شود که در آینده طراحی شوند را بر پایه محاسبات ابری مطرح نموده است، حال چگونه این اتفاق می افتد؟

شناخت بهتر محاسبات ابری

در محاسبات جادویی شما در ابتدا به وسیله یک وسیله اتوماتیک (مثل ActivatorPC) ابزار الکترونیکی که مدنظر دارید را به صورت مجازی می کشید مثلا شما به صورت مجازی یک موس یا مانیتور و یا کیبورد و یا Joystick طراحی می کنید،

شناخت بهتر محاسبات ابری

آیا کارتن مداد جادو را به خاطر دارید؟ محاسبات جادویی طرحی است که یک مداد جادو را پیاده سازی می کند؟

به این ترتیب درهمان سطح یا مکانی که طرح اولیه را بر روی آن ایجاد کرده اید، به عنوان یک گجت مورد استفاده قرار می گیرد، کمی باورکردنش سخته اما نمونه های اولیه این موضوع در آزمایشگاه اتفاق افتاده است، شکل ها در فهم مطلب کمک می کند می توان این گونه بیان کرد که شما بواسطه این قلم، با تزریق ذرات هوشمند هوا آنها را به یک گجت تبدیل می کنید و به اموری که می خواهید بپردازید.

شناخت بهتر محاسبات ابری

در نگاه اول ممکن است از دید بسیاری استفاده از گجت های مجازی در مقایسه با رابط های نرم افزاری و سخت افزاری که اکنون مورد استفاده قرار می گیرند، دور از ذهن باشد برای خود من کمی غیرقابل باور است که با یک قلم وسیله ای را در هوا بکشم و سپس از آن استفاده کنم

اما با مطالعات تحقیقاتی که پیش آمده مانند Invoked Computing و OmniTouch می توان به صحت این مسئله پی برد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

پروژکتور پوشیدنی OmniTouch:

پروژکتور پوشیدنی OmniTouch قادر است هر سطح مشابه با دست انسان، دیوار و.. را به صورت موقت به یک صفحه لمسی تبدیل کند. این سیستم تلفیقی از یک مینی پروژکتور و دوربینی از نوعKinect  مایکروسافت بوده که صفحه مجازی لمسی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

به منظور استفاده از OmniTouch نیاز به دکمه یا کلیدی نیست و شما هر دکمه یی را که نیاز دارید می توانید آن را رسم کنید.

شناخت بهتر محاسبات ابری

به کمک دوربین مادون قرمز که دارای حساسیت بالا  است، می توان یک نقشه سه بعدی پویا از محیط ایجاد کرده و با استفاده از محاسبات نور بازتاب شده ،سطح جسم های  محرک را نیز  محاسبه کند.

شناخت بهتر محاسبات ابری

در آزمایشگاه Ishikawa-Oku دانشگاه توکیو، سیستمی با عنوانInvoked Computing  ایجاد شد که استفاده از کامپیوترها در هر زمان از روز را ممکن می کند. به این ترتیب که یک موز را به تلفن همراه تبدیل کردند. این امر باعث شد مسئله اتصال کامپیوترها به اجسام غیر کامپیوتری اثبات گردد.

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Cnet,Itech, gizmag