تبیان، دستیار زندگی
اگر انرژی خورشید نبود، آب و هواهای مختلف هم نبود. گرمای خورشید پس از برخورد با زمین، وارد هوا می شود و هوای نزدیک زمین را گرم می کند. هوای گرم به علت سبک بودن بالا می رود. هوای گرم به تدریج که از سطح زمین دور می گردد، سرد می شود و به سمت پایین برمی گردد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرما و انرژی خورشید

گرما و انرژی خورشید

اگر انرژی خورشید نبود، آب و هواهای مختلف هم نبود. گرمای خورشید پس از برخورد با زمین، وارد هوا می شود و هوای نزدیک زمین را گرم می کند. هوای گرم به علت سبک بودن بالا می رود. هوای گرم به تدریج که از سطح زمین دور می گردد، سرد می شود و به سمت پایین برمی گردد. در تمام دنیا هوا به همین صورت جا به جا می شود و باعث تولید باد و تغییرات هوا می شود.

هوای گرم سبک تر است، چون حجم بیش تری دارد. در نتیجه یک مقدار مشخص هوای گرم، نسبت به همان مقدار هوای سرد، جای بیش تری را اشغال می کند. بنابراین، هوای گرم همیشه بالا می رود. روی یک رادیاتور شوفاژ گرم، حباب هوا ایجاد کنید تا ببینید که آن ها همراه هوای گرم بالا می روند.

بالون های هوای گرم

هوای داخل بالون با شعله ی گاز گرم می شود. چون هوای گرم داخل بالون سبک تر از هوای خنک بیرون است، بالون به سمت بالا می رود. هنگامی که هوای داخل آن خنک می شود. سنگین تر می شود و شروع به پایین آمدن می کند.

ساعت آفتابی بسازید

یک ساعت آفتابی بسازید که وقت را به شما نشان دهد. برای این کار، به یک مداد و یک ورق مقوای نازک نیاز دارید.

1- ساعت آفتابی خود را در محلی که از ساختمان ها و درختان فاصله داشته باشد، درست کنید و فراموش نکنید که یک روز آفتابی را برای این کار انتخاب کنید.

2- هر ساعت یک بار، خطی در محلی سایه ی مداد بکشید و در انتهای خط، ساعت را یادداشت کنید.

گرما و انرژی خورشید

ساعت های آفتابی، اولین وسیله ی اندازه گیری زمان بوده اند. ساعت های آفتابی ساده، شبیه به ساعتی که شما ساختید، اولین بار حدود 5000 سال پیش استفاده شده اند.

وقتی که سایه ها برای تمام روز علامت گذاری شدند، می توانید بدون این که به ساعت مچی خود نگاه کنید، با استفاده از ساعت آفتابی، وقت را بخوانید.

ترجمه: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

ستاره ات چه رنگی است

کوه ها آب می روند

در سر شما چه می گذرد؟

چگونه گیاهان از خودشان دفاع می کنند؟

کی میدونه صنایع دستی ایران چیه؟

فصل های سال

آیا کره ی زمین گرد است؟

سفری به بدن انسان

دانستنیهای جهان

مخلوقاتی شگفت انگیز

امروز هوا چطور است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.