تبیان، دستیار زندگی
پس از سخنرانی هفته گذشته بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، به نظر می‌رسد، این کشور در حال برداشتن گام‌های مثبت به سوی پشت سر گذاشتن بحران است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گام سوریه برای حل بحران


پس از سخنرانی هفته گذشته بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، به نظر می‌رسد، این کشور در حال برداشتن گام‌های مثبت به سوی پشت سر گذاشتن بحران است.

تاکید بر حل مسالمت‌آمیز بحران

سوریه - بشار اسد

بسیاری از تحلیلگران و صاحبنظران سیاسی بر این باورند، تصمیم شخصیت‌ها و نخبگان سیاسی مستقل سوری جهت حل مسالمت‌آمیز بحران موفقیتی بزرگ برای بشار اسد است.

این شخصیت‌ها و نخبگان سیاسی مستقل با حضور در همایشی اعلام کردند که خواستار نظامی دموکرات در سوریه هستند و بر خلاف برخی مخالفان سوریه در خارج که خواستار سرنگونی دولت بشار اسد هستند، مخالفان داخلی در همایش خود چنین خواسته‌ای مطرح نکردند.

فعالان سیاسی سوری در این همایش، که هر یک دارای گرایش‌های سیاسی مختلف بودند، در ابتدا با قرائت سرود ملی کشور خود، یک دقیقه به احترام کشته شدگان مردمی و نیروهای ارتش سوریه در درگیری‌های اخیر سکوت کرده و در نشست خود تاکید کردند، بحران سوریه راهکار امنیتی ندارد و باید از راه‌های مسالمت‌آمیز و امن مشکل را حل کرد.

شرکت‌کنندگان در این همایش که در نوع خود در سه ماه اخیر بی‌سابقه بود، خواستار حرکت به سوی تحولی مسالمت‌آمیز و نظامی دموکرات در سوریه شدند.

منذر خدام رئیس همایش مذکور، در سخنان آغازین مراسم اعلام کرد که در مقابل سوریه دو راه وجود دارد؛ یکی مذاکره برای تحول صلح‌آمیز به سوی نظامی دموکرات و دوم حرکت به سوی مقصدی نامعلوم که ویرانی و نابودی برای همه به همراه خواهد داشت.

در حالی که این همایش در داخل سوریه اجازه برگزاری داشت، مخالفان خارجی سوریه مانند حزب ممنوع از فعالیت اخوان المسلمون که از حمایت غرب برخوردار است و بر خلاف مخالفان داخلی، خواستار سرنگونی نظام سوریه است، روز گذشته در استانبول ترکیه دومین همایش خود را برگزار کرد و مدعی شد، نظام سوریه مشروعیت خود را از دست داده است.

«انور البنی» وکیل حقوقی تاکید کرد، از زمان آغاز اعتراضات در سوریه، اولین بار است که شخصیت‌های مستقل گرد هم می‌آیند.

روزنامه الانتقاد لبنان  با درج خبری نوشت که «علی صدر الدین البیانونی» ناظر کل سابق جماعت ممنوع‌الفعالیت اخوان المسلمون سوریه، در گفت‌وگو با کانال دو تلویزیون رژیم صهیونیستی، موجودیت این رژیم را به رسمیت شناخت

البنی افزود، این نشست شاهد حضور یکصد نفر از روشنفکران سوری است و هدف آن یافتن راهبردی برای خروج از بحران کنونی است.

دیدار دو نماینده آمریکایی و انگلیسی با بشار اسد.

همچنین از دیگر تحولات اخیر سوریه با ید از دیدار «دنیس کوسینیچ» نماینده کنگره آمریکا و هیئت همراه وی و «بروکس نیومارک» نماینده انگلیسی از حزب محافظه‌کار با بشار اسد یاد کرد.

این دیدار در سه ماهه اخیر که سوریه دچار ناآرامی شده است و به بهانه آن تحت فشار غربی‌ها قرار دارد در نوع خود بی‌سابقه است.

بشار اسد در این دو دیدار، این دو نماینده آمریکایی و انگلیسی را در جریان اتفاقات، تحولات و اصلاحات فراگیری که دولت وی قصد اجرای آن را دارد، قرار داد و دنیس کوسینیچ و بروکس نیومارک هم هر دو بر امنیت و ثبات سوریه که پایه‌ای اساسی برای ثبات منطقه به شمار می‌رود، تاکید کردند.

- 19 تیرماه؛ آغاز مذاکرات دولت سوریه با مخالفان.

غیر از آن هیئت گفت‌وگوی ملی سوریه که مامور فراهم کردن مقدمات اجرای گفت‌وگوی ملی در سوریه شده است، تاریخ یکشنبه 10 جولای (19 تیر) را تاریخ اجرای مذاکره با جریان‌های سیاسی سوریه از جمله مخالفان اعلام کرد.

سوریه - بشار اسد

هیئت مذکور به ریاست فاروق الشرع معاون بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، امروز نتایج کلی مذاکرات خود با شخصیت‌های سیاسی مخالف و مستقل در داخل سوریه را اعلام و تصریح کرد، از جمله اقدامات اتخاذ شده توسط این هیئت تعیین روز یکشنبه 10 ژوئیه برای دیدار و رایزنی با مخالفان، ارسال دعوتنامه برای همه جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی ملی، طرح موضوع اصلاحات در خصوص قانون اساسی بخصوص ماده هشتم، مطرح کردن طرح‌های قوانینی که برای دیدار و رایزنی 10 ژوئیه تهیه شده است بخصوص قوانین احزاب، انتخابات و رسانه‌ها بوده است.

این هیئت، اقدام سیاسی در ابعاد مختلف را تنها راه حل مسائل و تنها راه باز کردن باب مشارکت مردم در ساخت جامعه دموکرات سوریه اعلام کرد. این اقدام در ادامه اصلاحاتی است که دولت بشار اسد وعده آن را به مردم داده بود.

به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط یکی از سران مخالفان سوریه.

اما از جمله اخبار بسیار جالب و قابل توجه درباره بحران سوریه و اتفاقات جاری آن است که یکی از سران جماعت ممنوع از فعالیت اخوان‌المسلمون سوریه در مصاحبه با کانال دو تلویزیون رژیم صهیونیستی موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت.

روزنامه الانتقاد لبنان  با درج خبری نوشت که «علی صدر الدین البیانونی» ناظر کل سابق جماعت ممنوع‌الفعالیت اخوان المسلمون سوریه، در گفت‌وگو با کانال دو تلویزیون رژیم صهیونیستی، موجودیت این رژیم را به رسمیت شناخت.

اما جماعت مذکور با انتشار بیانیه‌ای این امر را از اساس تکذیب کرد و مدعی شد: نه البیانونی نه هیچ مسئول دیگری از جماعت به هیچ وجه با هیچ طرف اسرائیلی مصاحبه، دیدار یا گفت‌وگو نکرده است.

اما الانتقاد نوشت، کانال دو تلویزیون رژیم صهیونیستی تصاویری پخش کرد که البیانونی در آن در پاسخ به سوال خبرنگار اسرائیلی کاملا واضح و روشن اعلام می‌کند «اسرائیل موجودیت دارد، ولی برخی قطعنامه‌های بین‌المللی از آن می‌خواهد تا مرزهای 1967 عقب‌نشینی کند و ما معتقدیم اگر این قطعنامه‌ها اجرایی شود، منطقه در صلح زندگی خواهد کرد».

بشار اسد در دیدار، این دو نماینده آمریکایی و انگلیسی را در جریان اتفاقات، تحولات و اصلاحات فراگیری که دولت وی قصد اجرای آن را دارد، قرار داد و دنیس کوسینیچ و بروکس نیومارک هم هر دو بر امنیت و ثبات سوریه که پایه‌ای اساسی برای ثبات منطقه به شمار می‌رود، تاکید کردند.

الانتقاد تاکید می‌کند: این سخنان اعتراف صریح یکی دیگر از سران مخالفان نظام سوریه به موجودیت رژیم صهیونیستی است. پیش از این نیز عبدالحلیم خدام معاون حافظ اسد رئیس جمهوری سابق و معاون سابق بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با کانال‌های اسرائیلی مصاحبه کرده بود.

به نوشته الانتقاد، این اولین بار نیست که البیانونی پیام‌های اطمینان‌بخش و روشن برای رژیم صهیونیستی ارسال می‌کند و از قصد گروه خود برای به رسمیت شناختن این رژیم در قالب مرزهای 1967 سخن می‌گوید.

به گفته الانتقاد، البیانونی در سال 2006 نیز اعلام کرده بود که اگر جماعت اخوان المسلمون در سوریه به قدرت برسد با رژیم صهیونیستی مذاکره خواهد کرد.

به هر روی در پایان باید گفت، روند امور در سوریه به گونه‌ای پیش می‌رود که باید در انتظار حل بحران و پایان مسالمت‌آمیز آن باشیم.

قبس  زعفرانی

بخش سیاست تبیان