تبیان، دستیار زندگی
همین ثبت نامی که اکنون در ایران است نزدیکترین راه برای وجوب حج است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرعه کشی برای اعزام حجاج !؟

حج

در سایت تابناک مطلبی به نقل از سایت عصر ایران برای الگو گیری از روش کشور ترکیه در اعزام متقاضیان به حج، درج شده بود که بد نیست نیم نگاهی منتقدانه به آن شده، سپس بهترین راه برای اعزام  متقاضیان حج در کشور ما، مورد بررسی قرار گیرد .

پیشنهاد می شود مجموعه بعثه مقام رهبری در حج و سازمان حج و زیارت ، مناسب است، چند کار را انجام دهند .

الف –  جلوگیری از اعزام حجاجی که بیش از یکبار به حج مشرف شده اند .

ب – در خواست افزایش سهمیه ایران که البته اقدامات سیاسی و رایزنی های لازم را می طلبد .

ج – بررسی استطاعت ثبت نام شدگان و احراز استطاعت بدنی و مالی آنها.

د – اعزام آنانی که مستطیع نیستند به عمره به جای حج ، برای کمتر شدن رغبت به حج واجب.

ه – زیاد کردن سهمیه زائران ایرانی از طریق دریا و  زمین.

و – دریافت مبلغ واقعی هزینه حج هنگام اعزام نه هنگام ثبت نام ، تا رغبت کاذب برای افراد ایجاد نشود و  حقیقی شدن میزان استطاعت مالی برای افراد .

• در ترکیه برای اعزام به حج از قرعه کشی استفاده می‌شود . این تیتر همان مطلبی است که ذکر شد . اما کیفیت اعزام زائر از ترکیه به این شرح است که : در قرعه کشی انجام شده از سیستم ضریب استفاده می‌شود به این شکل که اگر کسی برای اولین بار در قرعه کشی شرکت می کند نام او 1 بار در فهرست قرعه کشی ثبت می شود. نام کسانی که برای سال دوم در قرعه کشی شرکت می کنند، 4 بار در فهرست ثبت می شود. نام کسانی که سال سوم در قرعه کشی حضور می یابند، 9 بار، کسانی که 4 سال مراجعه کرده‌اند 16 بار و نام کسانی که برای پنجمین سال در قرعه کشی شرکت می کنند 25 بار در فهرست قرعه کشی نوشته می شود تا شانس بیشتری نسبت به سایرین برای انتخاب شدن داشته باشند.

ترک ها معتقدند با تکرار قرعه کشی در هر سال،اولاً کسانی که انتخاب نشدند نا امید نشده و حداکثر به انتظار یک سال دیگر خواهد نشست. ثانیاً شانس انتخاب شدن هر کس در هر سال وجود خواهد داشت. ثالثاً ضرورتی برای قرعه کشی جهت افراد مریض و بیمار و فوت شده وجود نخواهد داشت و بجای آنها نام افراد سالم قرعه کشی خواهد شد و از همه مهمتر روحیه افراد و جامعه بدلیل انتخاب فردی مثلاً برای 10 سال بعد متزلزل نخواهد شد. ترک ها این نوع قرعه کشی را به عدالت نزدیک تر می بینند.

باید گفت : کلاً قرعه کشی که در سنت اسلامی نیز به آن برای هر مسئله مشکلی پیشنهاد شده ، روش خوبی است، لیکن با توجه به اینکه استطاعت و اولویت در استطاعت، طبق آیه شریفه "و لله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا" از مقدمات وجوب حج است با این نحوه انتخاب در ترکیه ، مغایرت دارد و در آنجا انتخاب با اولویت اسلامی صورت نمی گیرد و استطاعت دیگر ملاک نیست چون قرعه است و ممکن است با درصد کمی یکی که اصلا مستطیع نیست و در اولویت قرار ندارد حج برود در صورتی که حج در اسلام سفر توریستی و  زیارتی صرف نیست بخش مهمی از واجبات فردی است پس قرعه کشی با این تعریف اصلا کار درستی نیست و همین ثبت نامی که اکنون در ایران است نزدیکترین راه برای وجوب حج است .

ذکر این نکته مناسب است که در رابطه با  اعزام افراد به عمره مفرده که مستحب است و واجب نیست و یا اماکن مقدسه دیگر که صرفاً مستحبی است  ، در صورت درخواست بیش از حد ظرفیت ، قرعه کشی بهترین راه است

اکنون بیش از 2.500.000 نفر در ایران در انتظار حج هستند و  اغلب بر اساس استطاعتی که پیدا کرده اند ، ثبت نام نموده اند و فرض کنیم در هر سال 110.000 نفر از ایران به حج اعزام شوند  و در نظر بگیریم عده ای نیز در اثر موانع طبیعی و  غیره به حج نروند، بسیاری از این تعداد 2.500.000 نفر ، حداقل تا 17 سال دیگر باید در  نوبت حج بمانند ، یعنی اینکه 40 ساله ای که اکنون قبراق است ، ممکن است در سن 57 سالگی حتی استطاعت بدنی هم نداشته باشد .

بنابراین؛ پیشنهاد می شود مجموعه بعثه مقام رهبری در حج و سازمان حج و زیارت ، مناسب است، چند کار را انجام دهند .

الف –  جلوگیری از اعزام حجاجی که بیش از یکبار به حج مشرف شده اند .

ب – در خواست افزایش سهمیه ایران که البته اقدامات سیاسی و رایزنی های لازم را می طلبد .

ج – بررسی استطاعت ثبت نام شدگان و احراز استطاعت بدنی و مالی آنها.

د – اعزام آنانی که مستطیع نیستند به عمره به جای حج ، برای کمتر شدن رغبت به حج واجب.

ه – زیاد کردن سهمیه زائران ایرانی از طریق دریا و  زمین.

و – دریافت مبلغ واقعی هزینه حج هنگام اعزام نه هنگام ثبت نام ، تا رغبت کاذب برای افراد ایجاد نشود و  حقیقی شدن میزان استطاعت مالی برای افراد .

در پایان ذکر این نکته مناسب است که در رابطه با  اعزام افراد به عمره مفرده که مستحب است و واجب نیست و یا اماکن مقدسه دیگر که صرفاً مستحبی است  ، در صورت درخواست بیش از حد ظرفیت ، قرعه کشی بهترین راه است.

بخش دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.