تبیان، دستیار زندگی
ه گذشت؟ " مدتی است برنامه 90 به کارگردانی و مجری گری عادل فردوسی پور مفسر و گزارشگر توانای صدا و سیما پخش می شود و به بیان نکات جالب فوتبال ایران می پردازد و طرفداران بی شماری را تا نیمه شب منتظر برنامه خود نگه می دارد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" در برنامه جذاب 90 چه گذشت؟ "

مدتی است برنامه 90 به کارگردانی و مجری گری عادل فردوسی پور مفسر و گزارشگر توانای صدا و سیما پخش می شود و به بیان نکات جالب فوتبال ایران می پردازد و طرفداران بی شماری را تا نیمه شب منتظر برنامه خود نگه می دارد.

تحلیل فنی، نقد داوری بازیها و اتفاقات مهم روز فوتبال، اخبار و بررسی وضعیت لژیونرهای ایرانی و مصاحبه های تلفنی و میهمانان این برنامه همه و همه بر جذابیت آن افزوده و مجری تحصیلکرده و با دانش آن توانسته برنامه خود را در دل هواداران فوتبال جای دهد که به نظر ما نیمی از آن به سبک و نحوه کاری و فکری فردوسی پور برمی گردد .

برنامه 90 : دوشنبه شب 12/12/81 ساعت شروع 40/11 شب.

مجری: عادل فردوسی پور

توضیحات: به علت عدم برگزاری بازیهای لیگ برتر برنامه 90 به پخش دو بازی از جام حذفی پرداخت.

بازی اول: فجر سپاسی شیراز(1) صنعت نفت آبادان(1)

بازی دوم: ذوب آهن اصفهان (7) پرسپولیس همدان(0)

به علت عدم نیاز به کارشناسی فقط نوذر رودنیل کارشناس داوری به صورت تلفنی صحنه های مشکوک این دو بازی را بررسی و در پایان تائید کرد.

تماس تلفنی با ابراهیم قاسمپور در خصوص وضعیت تیم صنعت نفت صورت گرفت.

در ادامه برنامه اخبار 90 توسط مزدک میرزایی اعلام شد، که می توان از عناوین مهم آن به شرح زیر نام برد:

1- کسب رتبه 41 جهان برای وحید شمسایی بازیکن تیم فوتسال استقلال.

2- تهدید به ترک تیم از سوی بازیکنان صنعت نفت به علت مشکلات مالی باشگاه.

3- برگزاری دیدارامید ایران و امید مالدیو در ورزشگاه نقش جهان اصفهان.

4- مهدی مهدوی کیا به علت درخشش در آلمان به عنوان بهترین بازیکن ماه آسیا اعلام شد.

میهمان ویژه برنامه 90 : فرهاد کاظمی مربی موفق سپاهان.

موضوع مورد بحث: دلایل موفقیت تیم سپاهان در لیگ و ارزیابی از نفرات این تیم.

کاظمی در ابتدا علت موفقیت خود و سپاهان را توکل به خدا دانست و سپس ضمن تشکر از مسئولان ، همکاران و هواداران به روند موفقیت تیم سپاهان پرداخت و گفت: من برای سپاهان چنین وضعیت و شرایطی را پیش بینی نمی کردم و حدس من روی مقام پنجم یا ششم بود، اما هم بچه ها زحمت کشیدند و هم به نظر من تیم های دیگر خوب بازی نکردند کاظمی در خصوص سؤال فردوسی پور مبنی بر اینکه نقش استانکو در تیم فعلی سپاهان را چگونه می بیند ، اظهار داشت: من منکر زحمات استانکو نیستم . او کارنامه و مربیگری خوبی در ایران دارد و در شکوفا کردن جوانانی مثل کریمی ونویدکیا سهم به سزایی داشته است. کاظمی سبک بازی سپاهان را 2-4-4 و گاهی اوقات 2-5-3 عنوان کرد و سبک تدافعی تیمش را دفاع زنجیره ای خواند.

سپس برنامه 90 به پخش گلهای زده شده توسط تیم سپاهان به حریفان لیگ پرداخت و در ادامه بحث، کاظمی وضعیت و شرایط اکثر بازیکنان سپاهان را مختصر توضیح داد و اصغر طالب نسب را پدیده خود معرفی کرد و از او به عنوان ناصر محمد خانی مدرن که هم دریبل می زند و هم می جنگد یاد کرد.

در قسمتی از برنامه، گزارشی از عملکرد لژیونرهای ایرانی در هفته گذشته ارائه شد ، که از نکات مهم آن می توان به پاس گل هاشمیان برای بوخوم ، گلزنی دایی برای الشباب و درخشش کاظمیان ، کریمی ، مجیدی و مهدوی کیا و بازی نکردن رحمان رضایی اشاره کرد .

پس از گزارش لژیونرها، فردوسی پور با طرح سوالی از کاظمی ، مبنی بر اینکه برای تیم ملی مربی خارجی بهتر است یا مربی داخلی اینگونه از فرهاد کاظمی جواب شنید که : به نظر من اگر مربی خارجی با دانشی بالا و سطح عالی برای تیمهای پایه و خوب بیاوریم و در کنار آن یک مربی ایرانی را تلفیق کنیم جواب خوبی می گیریم . من شخصاً در میان مربیان خارجی که به ایران آمده کار ایویچ را هم از نزدیک دیده ام و هم از تمریناتش نکته هایی آموختم که واقعاً عالی بود .

در همین لحظه برنامه 90 تماس تلفنی با محمد مایلی کهن سر مربی جدید تیم امید ایران برقرار کرد که در ادامه بحث جالب و تا حدودی جدی شد .

در ابتدا مایلی کهن گفت : تا آخر هفته همکارانم را به همراه برنامه تیم امید معرفی و اعلام می کنم .

در ادامه برنامه مایلی کهن به گله مندی و انتقاد از فردوسی پور پرداخت و عنوان کرد : شما آقای فردوسی پور عرق ملی ندارید و مربیان ایرانی را در چند برنامه متهم به بی دانشی کرده اید مثلاً الان از آقای کاظمی درباره استانکو سوال می کنید در صورتی که لازم نیست از وی نامبرده شود چرا که آقای کاظمی 14 تا 15 بازیکن را خودشان به سپاهان آورده اند . شما منکر زحمات مربیان ایرانی می شوید . دانش فوتبال فقط از آن خارجی ها نیست مربیان ایرانی هم زحمت می کشند و با علم امروز پیش می روند. مثلاً شخص بنده در تمام کلاسها شرکت کرده ام و مدرک من هم مرتبط با رشته ام می باشد .

سپس مایلی کهن با لحنی تند از فردوسی پور انتقاد کرد و گفت : اصلاً مدرک تحصیلی شما چیست که نظر می دهید ؟ فردوسی پور در جواب گفت : من دارای مدرک کارشناسی ارشد صنایع هستم و فقط قصد نظر سنجی را داشتم و منکر زحمات مربیان ایرانی نیستم، اما نمی توان گفت مربی خارجی خوب، چیزی برای گفتن ندارد و فقط از مربی داخلی دفاع کرد. برای من موفقیت ایران و تیم کشورم مهم است نه ملیت مربی . در پایان، بحث با وساطت کاظمی مبنی بر دفاع فردوسی پور از مربیان داخلی در صحبتهای قبل از برنامه و ابراز علاقه فردوسی پور و مایلی کهن نسبت به یکدیگر تمام شد .

دربخش پایانی برنامه، مجری 90 به رقابتهای آسیایی دو تیم استقلال و پیروزی پرداخت و ضمن آرزوی موفقیت برای این دو نماینده ایرانی به پخش گزارشی از تمرینات این دو تیم و مصاحبه با نفرات و مربیان دو تیم را ارائه داد.

درتمرین استقلال آقایان کخ، خطیبی، عبدالهی ، طباطبایی هر کدام به سؤالات گزارشگر برنامه پاسخ دادند و سپس فتح الله زاده مدیرعامل استقلال در تماس تلفنی وضعیت استقلال را خوب توصیف کرد و شرایط مصدومان ( فاطمی ، نیکبخت و نوازی) رامطلوب خواند و گفت: نوازی گوهر استقلال است و ما سعی می کنیم در صورت عدم نیاز، به او فشار نیاوریم تا کاملاً خوب شود . دیگر اینکه امیدوارم روماریو بازی کند تا ما هم روماریوی ایرانی را درمقابل او بگذاریم . دراین لحظه فردوسی پور پرسید؟ روماریو استقلال کیست؟ که درجواب فتح الله زاده از خطیبی به عنوان روماریوی ایران نام برد(فردوسی پور و فتح الله زاده هر دو خندیدند ) در قسمت دیگر برنامه، بازی پرسپولیس با المریخی سودان نشان داده شد که تیم پرسپولیس با نتیجه 4 بر1 حریف خود را مغلوب کرد گلهای تیم پرسپولیس را رافت ، انتظاری، ابوالقاسم پور، سلیمانی زدند. پس از اتمام بازی علی پروین درمصاحبه ای مفصل با گزارشگر 90 گفت: این بازی از لحاظ روحی و روانی برای ما خیلی خوب بود و ما توانستیم از تمامی نفراتمان استفاده کنیم . ما سعی می کنیم با 4 دفاع خطی درازبکستان بازی کنیم.

علی پروین در خصوص میناوند و کاویانپور گفت: میناوند خوب کار کرد و می تواند ما را در ازبکستان یاری کند. اما وضعیت کاویانپور مشخص نیست.

وی در مورد باقری به خبرنگار 90 گفت: باقری برای ما و تیم ملی زحمت کشیده ما کریم را بخشیدیم و گذشت کردیم . حال اگر با یک جعبه شیرینی بیاید مشکل تمام است البته،اگر نگوید پول نگیرم نمی آیم.

من برای سربلندی و موفقیت پرسپولیس وهواداران هر کاری می کنم. در پایان و آخرین تماس برنامه اکبر غمخوارمدیرعامل پرسپولیس گفت: برای انسجام بیشترهواداران با باشگاه برای اولین بار در ایران این کانون را ثبت کردیم با شعار راهی نو برای پرسپولیس مقتدر.

غمخوار در خصوص باقری اظهار داشت: شرط حضور ایشان عذرخواهی بود که متاسفانه ایشان نیامدند. با کریم در کمیته انضباطی برخورد می کنیم.