تبیان، دستیار زندگی
دومین فرزند حضرت علی(ع) و فاطمه(س) در روز سوم ماه شعبان ،به دنیا آمد. وقتی پیامبر گرامی اسلام (ص ) این خبر را شنیدند،به خانه حضرت علی (ع ) و فاطمه(س) رفتند و فرمودند تا کودک را بیاوردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگانی امام حسین (ع)

زندگانی امام حسین (ع)

دومین فرزند حضرت علی(ع) و فاطمه(س) در روز سوم ماه شعبان ،به دنیا آمد. وقتی پیامبر گرامی اسلام (ص ) این خبر را شنیدند،به خانه حضرت علی (ع ) و فاطمه(س) رفتند و فرمودند تا کودک را بیاوردند. اسما او را در پارچه ای سپید پیچید و پیش رسول اکرم (ص ) برد و ایشان در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه گفتند .

در  روزهای اول تولد با سعادت امام حسین(ع) جبرئیل بر پیامبر نازل شد و گفت : سلام خداوند بر تو باد ای رسول خدا، این نوزاد را به نام پسر کوچک هارون (شبیر) که به عربی (حسین ) خوانده می شود،نام گذاری کن.

امام حسین(ع)،شش سال از عمرش را با پیامبر بزرگوار سپری کرد، و وقتی که رسول خدا (ص ) از دنیا رفت و به مدت سی سال در کنار پدرش،حضرت علی(ع) زندگی کرد .

در چند سالی که حضرت علی (ع)به عنوان  امام مردم حکومت می کرد، حضرت امام حسین (ع ) در راه پیشرفت اهداف اسلامی ، مانند یک سرباز فداکار همچون برادر بزرگوارش امام حسن(ع) می کوشید، و در جنگهای  "جمل "، "صفین " و "نهروان " شرکت و به این ترتیب ، از پدرش امیرالمؤمنین (ع ) و دین خدا حمایت کرد.

پس از شهادت حضرت علی (ع )، به فرموده رسول خدا (ص ) و وصیت امیرالمؤمنین (ع )،امامت و رهبری شیعیان به حسن بن علی (ع )، فرزند بزرگ امیرالمؤمنین (ع) ، منتقل شد و امام حسین (ع ) نیز،همراه ،همکار و همفکر برادرش بود.

چون امام حسن (سلام خدا و فرشتگان خدا بر او باد) از دنیا رحلت کرد، به گفته رسول خدا (ص ) و امیرالمؤمنین (ع ) و وصیت حسن بن علی (ع ) امامت و رهبری شیعیان به امام حسین (ع ) منتقل شد و از طرف خدا مأمور رهبری جامعه گردید.

وقتی یزید پس از معاویه بر تخت حکومت اسلامی تکیه زد و خواست به زور از امام بیعت بگیرد،به همراه یارانش به قیام علیه او پرداختند و در این راه به شهادت رسیدند و خونهایشان شنهای  گرم دشت کربلا را لاله باران کردند.

امام حسین (ع) در مدت 56 سال عمر با برکتشان،به نماز و نیایش با پروردگار و خواندن قرآن و دعا و استغفار علاقه بسیاری داشت و گاهی در شبانه روز صدها رکعت نماز به جا می آورد.

وی بسیار روزه می گرفت،به حج می رفت ،صدقه می داد و همه کارهای پسندیده را انجام می داد.

امروز روز تولد این امام بزرگوار است.

زندگانی امام حسین (ع)

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:موسسه تحقیقاتی ولی عصر

مطالب مرتبط:

زندگی امام موسی بن جعفر ( ع )

روایاتی از حضرت فاطمه (س)

داستان زندگی حضرت زینب (س)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.