تبیان، دستیار زندگی
گفتگوهای ملی بحرین امروز در حالی برگزار می شود که از مجموع 300 کرسی تنها 35 کرسی به اپوزیسیون این کشور اختصاص داده شده و این امر امیدها برای موفقیت چنین گفتگوهایی را از اساس نابود می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگوهای ملی در بحرین؟


گفتگوهای ملی بحرین امروز در حالی برگزار می شود که از مجموع 300 کرسی تنها 35 کرسی به اپوزیسیون این کشور اختصاص داده شده و این امر امیدها برای موفقیت چنین گفتگوهایی را از اساس نابود می کند.


ثورة بحرین

پس از گذشت حدود 5 ماه ازآغاز قیام مردمی بحرین علیه رژیم دیکتاتوری آل خلیفه که با کشتار، بازداشت، شکنجه و انواع محرومیت ها همچون محرومیت از تحصیل و کار همراه بود، گفتگوهای ملی بحرین با هدف پایان بخشیدن به تنش های موجود در کشور از امروز آغاز می شود.

این گفتگوها پس از موافقت جمعیت الوفاق بزرگترین اپوزیسیون شیعه با مشارکت در گفتگوهای ملی و آزادی ده ها زندانی سیاسی آغاز می شود.

این گفتگوها پس از آن آغاز می شود که جمعیت الوفاق بزرگترین اپوزیسیون شیعه و مخالف گفتگوها شب گذشته در مراسمی موافقت خود را با مشارکت در گفتگوهای ملی اعلام کرد. مسئولان رژیم آل خلیفه در راستای جلب نظر مخالفان 100 زندانی سیاسی را نیز آزاد کرده است.

این در حالی است که مخالفان شروط دیگری را نیز در آستانه گفتگوهای ملی مطرح کرده بودند که آزادی تمامی زندانیان سیاسی نه شماری از آنها، توقف محاکمه های نظامی، بازگشت کارمندان اخراجی به محیط کارشان و برچیدن فضای امنیتی در کشور از جمله این شروط به شمار می رود.

مناطق مختلف بحرین شب گذشته پس از موافقت الوفاق با مشارکت در گفتگوهای ملی شاهد تظاهرات مردمی بود. معترضین ضمن مخالفت با موضع اخیر الوفاق علیه رژیم آل خلیفه شعار دادند.

این تظاهرات با دخالت نیروهای امنیتی بحرین و استفاده از گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور به خشونت کشیده شد. در جریان این درگیری شماری زخمی و تعدادی نیز بازداشت شدند.

عدم توازن کرسی های مخالفان و موافقان دولت بحرین در جریان گفتگوهای ملی و انتخاب خلیفه الظهرانی فردی اصولگرا برای اداره این گفتگوها امیدها برای نتیجه بخش بودن گفتگوهای ملی را از اساس نابود می کند

در گفتگوهای ملی بحرین 300 نماینده از انجمن ها و احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و نمایندگان دولت (نمایندگانی که اسامی و سمت رسمی آنها مشخص نیست) و برخی شخصیت های خارجی مقیم بحرین حضور دارند.

این گفتگوها قرار است در 4 محور سیاسی، اقتصادی، حقوقی و اجتماعی و به ریاست "خلیفه الظهرانی" رئیس پارلمان بحرین برگزار شود. ظهرانی در ابتدای نشست چارچوب گفتگوهای ملی و ساز و کار اداره جلسات و مناقشات طرف های گفتگو کننده را ترسیم خواهد کرد.

"عیسی عبدالرحمان" سخنگوی رسمی گفتگوهای ملی بحرین در این رابطه به خبرنگاران گفت: بحث و بررسی ها از روز سه شنبه آغاز خواهد شد و روزهای فرد هر هفته نشست گفتگوهای ملی با مشارکت تمامی طرف ها برگزار خواهد شد.

بحرین

عدم توازن کرسی های مخالفان و موافقان دولت بحرین در جریان گفتگوهای ملی و انتخاب خلیفه الظهرانی فردی اصولگرا برای اداره این گفتگوها امیدها برای نتیجه بخش بودن گفتگوهای ملی را از اساس نابود می کند.

وی افزود: نتایج گفتگوهای ملی از جمله نکات مورد اختلاف طرف ها به رئیس گفتگوهای ملی منتقل خواهد شد و وی نیز آن را در  اختیار "حمد بن عیسی آل خلیفه" پادشاه بحرین قرار خواهد داد تا در صورت نیاز دستورات لازم را صادر کند.

هرچند مخالفان به نوعی موافقت خود را با حضور در گفتگوهای ملی اعلام کرده اند اما اپوزسیون شیعه که تنها 35 کرسی از 300 کرسی گفتگوهای ملی را در اختیار دارد احتمالا نمی تواند خواسته های خود را محقق کند.

اپوزسیون شیعه در عین حال به مقامات آل خلیفه هشدار داده در صورتی که گفتگوها به اصلاحات واقعی منجر نشود از آن عقب نشینی خواهد کرد. مخالفان درباره برافروخته شدن آتش اختلافات طائفه ای در صورت مثمر ثمر نبودن گفتگوهای ملی و عدم اصلاحات سیاسی واقعی هشدار داده است.

عدم توازن کرسی های مخالفان و موافقان دولت در گفتگوهای ملی بحرین و انتخاب خلیفه الظهرانی رئیس پارلمان این کشور برای ریاست گفتگوها که یکی از طرفداران رژیم آل خلیفه به شمار می رود امیدها برای نتیجه بخش بودن مذاکرات گروه های بحرینی و پایان تنش ها در این کشور را از بین می برد.

بخش سیاست تبیان

منبع:مهر