تبیان، دستیار زندگی
: اشتغال مادر در 2 سال نخست زندگی کودک باعث می‌شود «دلبستگی» که برای رشد سلامت روانی بسیار ضروری است، به طور صحیح شکل نگیرد که این امر از علل افسردگی در بزرگ‌سالی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتغال مادران و افسردگی کودکان


اشتغال مادر در 2 سال نخست زندگی کودک باعث می‌شود «دلبستگی» که برای رشد سلامت روانی بسیار ضروری است، به طور صحیح شکل نگیرد که این امر از علل افسردگی در بزرگ‌سالی است.

اشتغال مادران وافسردگی کودکان

یوسف گرجی در خصوص والدینی که کودک خود را زودتر از موعد به مهد کودک می‌سپارند، اظهار داشت: جدایی زودرس کودک از مادر می‌تواند موجب به وجود آمدن اضطراب در کودک شود.

اشتغال مادر در 2 سال نخست زندگی کودک باعث می‌شود «دلبستگی» که برای رشد سلامت روانی کودک بسیار ضروری است، به طور صحیح شکل نگیرد.

این روا نشناس بیان کرد: چنین کودکانی در آینده دچار خطراتی در زندگی می‌شوند، یکی از علل افسردگی در سنین بزرگ‌سالی مربوط به شکل نگرفتن دلبستگی به نحو مناسب در 2 سال نخست زندگی فرد است همچنین یکی از علل نافرمانی، عدم اطاعت و پیروی فرزندان از پدر و مادر به عدم شکل‌گیری دلبستگی سالم در فرد.

قابل دسترس نبودن والدین به معنای این است که وقتی کودک به مادر خود نیاز دارد، دسترسی به موقع به وی نداشته باشد.

گرجی افزود: در بسیاری از تحقیقات، تفاوتی بین فرزندان مادران شاغل و مادران خانه‌دار از لحاظ تحصیلی و رفتاری مشاهده نمی‌کنیم اما به طور کلی عدم دسترس‌پذیری والدین که اشتغال مادر هم جزء آن محسوب می‌شود، یک عامل خطر در زندگی کودک است.

وی در ادامه بیان کرد: قابل دسترس نبودن والدین به معنای این است که وقتی کودک به مادر خود نیاز دارد، دسترسی به موقع به وی نداشته باشد.

این روا نشناس اضافه کرد: تحقیقات نشان می‌دهد در زمانی که مادران شاغل در منزل حضور دارند، اگر رابطه‌شان با دیگر اعضای خانواده از کیفیت بالایی برخوردار باشد، می‌توانند کمبود ناشی از عدم حضور خود در منزل را تا حدودی جبران کنند.

همچنین محمدمهدی لبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» به آسیب‌هایی كه اشتغال زنان بر زندگیشان دارد، اشاره كرد و اظهار داشت: از جمله این آسیب‌‌ها می‌توان به كاهش رسیدگی به فرزندان، كاهش رابطه كودك با مادر و كمرنگ شدن یا از بین رفتن روابط و صمیمیت بین اعضا خانواده اشاره كرد.

قابل دسترس نبودن والدین به معنای این است که وقتی کودک به مادر خود نیاز دارد، دسترسی به موقع به وی نداشته باشد

وی اضافه كرد: ایجاد استقلال مالی زن و كاهش وابستگی به شوهر موجب افزایش طلاق می‌شود در حقیقت می‌توانیم بگوییم پدیده‌ای مثل طلاق متأثر از اشتغال زنان است ضمن اینكه ممكن است روحیه زنان با كار بیرون منزل همخوانی نداشته باشد و موجب ایجاد تبعاتی دیگری در جامعه شود.

این جامعه‌شناس، اشتغال زنان را دارای ابعاد مثبتی نیز دانست و افزود: بُعد مثبت اشتغال زنان این است كه زنی كه خارج از منزل كار می‌كند می‌تواند به درآمد خانواده كمك كند و با كسب تجربه در محیط كاری، تجربه‌های مختلفی را به فرزندان خود انتقال دهد؛ مادر شاغل می‌تواند با توانمندی‌هایی كه به دست می‌آورد فرزندان خود را به صورت مناسب‌تری تربیت كند.

لبیبی گفت: فرآیند جامعه‌پذیری به معنای آموزش نوع زندگی‌كردن، ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی در جامعه برای زندگی موفق است؛ قطعاً مادری كه شاغل است در این زمینه توانایی‌های بیشتری دارد.

وی بیان كرد: زنان نیمی از هر جامعه‌ای را تشكیل می‌دهند، به همین دلیل نمی‌توان عدم حضور زنان در جامعه را عنوان كرد ضمن اینكه برخی از مشاغل موجود در جامعه مشاغل مردانه‌ای نیست بدین معنا كه مردان به دلیل ویژگی خاص جسمی و جنسی تبحر خاصی در آنها ندارند.

اشتغال مادران وافسردگی کودکان

این جامعه‌شناس اضافه كرد: پرستاری از كودك، تدریس به دانش‌آموزان پایه‌های ابتدایی و مشاغلی كه با مسائل روحی افراد مرتبط است، مشاغلی نیستند كه مردان بتوانند در آنها موفقیت زیادی داشته باشند بنابراین اگر بیان كنیم پدیده اشتغال زنان آسیب‌زاست و این گروه را كنار بگذاریم جامعه دچار اختلال شدید می‌شود.

لبیبی با اشاره به اینكه پدیده اشتغال زنان جنبه مثبت و منفی دارد، تأكید كرد: باید سعی كنیم عوارض منفی اشتغال زنان را كاهش دهیم، بسیاری از كشورها، اشتغال تمام‌وقت زنان را به صورت نیمه‌وقت تعریف كردند؛ در این حالت زنان می‌توانند نیمی از وقت خود را به تربیت فرزندان خود برسند اما حقوق كمتری دریافت كنند در این صورت است كه مشكلات زنان شاغل كاهش‌ یافته و مسئله كمبود حضور زنان در كنار خانواده از بین می‌رود.

وی تأكید كرد: مهد‌‌های كودكی كه در كنار محل‌كار مادر ایجاد می‌شود تا مادران بتوانند در آن فضا با فرزندان خود ارتباط داشته باشند، می‌تواند در كاهش تأثیرات منفی اشتغال مادران مؤثر باشد ضمن اینكه خود مادران نیز باید آموزش ببینند تا اهمیت خانواده در مقابل اشتغال كاهش نیابد.

این جامعه‌شناس افزود: اگر قرار است مادر شاغلی، فرزندش را به مهدكودك بفرستد، سپردن كودكان به اقوام یا دیگر اعضای خانواده مانند مادربزرگ بهتر است در حقیقت سپردن فرزند به اقوام در مقایسه با مهد‌های كودك از اولویت برخوردار است.

وی با اشاره به اینكه نظام‌های خویشاوندی بسیار قوی در ایران وجود دارد، عنوان كرد: دوران كودكی سازنده دوران بزرگسالی است بدین معنا كه وقایعی كه در دوران كودكی اتفاق می‌افتد و فرد تجربیاتی را كسب می‌كند، آینده وی را شكل می‌دهد.

لبیبی در خصوص آسیب‌‌های حضور كودك در مهد‌های كودك، ادامه داد: كودكانی كه كمتر در كنار مادر خود هستند در كسب محبت‌ دچار مشكل می‌شوند اما از سوی دیگر ویژگی‌های مثبتی نیز دربردارد یعنی كودكان آموزش می‌بینند چگونه كنار یكدیگر زندگی كنند؛ آموزش استقلال، بازی، برقراری ارتباط با دیگران و انجام كار‌های گروهی از جمله ویژگی‌های مثبت حضور كودك در كودكستان‌هاست.

مهد‌‌های كودكی كه در كنار محل‌كار مادر ایجاد می‌شود تا مادران بتوانند در آن فضا با فرزندان خود ارتباط داشته باشند، می‌تواند در كاهش تأثیرات منفی اشتغال مادران مؤثر باشد ضمن اینكه خود مادران نیز باید آموزش ببینند تا اهمیت خانواده در مقابل اشتغال كاهش نیابد

وی تصریح كرد: البته برخی مواقع مشاهده می‌شود كودكانی كه در مهد‌های كودك بزرگ شدند نسبت به كودكانی كه در این مراكز حضور نداشتند در دوران بزرگسالی از توانمندی‌های بیشتری بهره‌می‌برند و در جامعه افرادی فعال هستند زیرا به خانواده وابسته نیستند.

فرآوری: داوودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : جهان

خبر گزاری فارس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.