تبیان، دستیار زندگی
نحوه برگزاری جشن ازدواج بر حسب اعتقادات و فرهنگهای گوناگون افراد، متفاوت است. اما با همه این تفاوت ها، این مراسم وجه های اشتراکی با هم دارند که گاهی روی یکدیگر تاثیر می گذارند یا از همدیگر تاثیر می پذیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم عروسی با الگوهای اسلامی


نحوه برگزاری جشن ازدواج بر حسب اعتقادات و فرهنگهای گوناگون افراد، متفاوت است. اما با همه این تفاوت ها، این مراسم وجه های اشتراکی با هم دارند که گاهی روی یکدیگر تاثیر می گذارند یا از همدیگر تاثیر می پذیرند. قوانین نانوشته ای مثل تعداد مهمان ها، مدل های متنوع شام عروسی، معروفیت آرایشگاه عروس و...

مراسم عروسی با الگوهای اسلامی

البته درباره برگزاری این مراسم نیز عقاید مختلفی وجود دارد. گروهی از آن حمایت میکنند و معتقدند که زندگی رسمی انسان از زمان ازدواج شروع میشود پس باید برای آغاز آن جشن مفصلی برپا کرد حتی اگر برای برگزاری آن زیر بار قرض بروند هم مهم نیست. گروهی دیگر هم عقیده دارند که رکن اصلی ازدواج زن و مرد هستند و کافیست خطبه عقدی خوانده شود و آنها را به دنبال زندگیشان بفرستند.

طبق دستورات دینی میانهروی و اعتدال در این زمینه بهترین شیوه است. یعنی باید مراسم ازدواجی آبرومند و با تشریفات برگزار شود اما نه در حد افراط یا تفریط. بلکه به طور متعادل و متوسط.

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): فرموده اند: ازدواج را سند دار و علنی کنید و برایش مراسم برگزار کنید. (نهج الفصاحه ، ح 313).

اسلام دین شادی است و یکی از راههای تأمین شادی برگزاری مراسم عروسی دو زوج است که اسلام نیز به شدت بر آن پافشاری میکند. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده: « خداوند خانه ای که در آن عروس و عروسی هست را دوست دارد و خانهای که در آن طلاق رخ می‌دهد را دوست ندارد.» (کافی ج 6 ص54).

اما پرسش اصلی اینجاست که برای مراسم عروسی چه نوع شادی مناسب است؟ و این مراسمها چگونه برگزار شوند که خداوند نیز راضی و خوشحال باشند؟

حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) در ازدواج حضرت علی (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) فرمودند: «شادی کنید؛ اما کاری که مورد رضایت خدا نیست، انجام ندهید.» (مستدرک الوسائل، ج 14، ص 198)

از دید اسلام  شاد بودن یک  سنت حسنه است. اسلام شادی را در صورتی پایدار میداند که مایه مسرت خداوند و بنده او گردد. به نحوی که در روایات آمده، در مجلس عروسی مؤمن، فرشتگان نازل میشوند و رحمت خدا را با خود میآورند .

برگزاری مراسم عروسی در اعیاد مذهبی: بهتر است مجالس عروسى همزمان با مناسبت‏ها و جشن‏هاى مذهبى، مثل میلاد ائمه برگزار شود.  چه زیباست که شادی ما با شادی اهل بیت همراه شود.

 جلوگیری از کارهای حرام: اجتناب از برگزاری و شرکت در مجالس مختلط و پوشیدن لباسهای نامناسب، موسیقی های مبتذل، رقص ، استفاده از نوشیدنى‏هاى حرام که موجب نارضایتی خدا و غم و ناشادی انسانها میشود.

دعوت از افراد هنرمند موجه در مجالس عروسی: یکى از روش‏هایى که بسیار هم موفق بوده، استفاده از هنرمندانى است که به وسیله خواندن اشعار شادى‏بخش و گفتن لطیفه‏هاى مناسب، مجلس را شاد مى‏کنند. همچنین، استفاده از افرادى که کارهاى تردستى و دیدنى انجام مى‏دهند و مى‏توانند مجلس عروسى را با صفا و شاد کنند.

یکی از موارد دیگری که به مجلس شادی میبخشد، پذایریی شایسته و مناسب است. تا جایی که برای خانوادهها امکان پذیر است ـ البته در حد تعادل ـ سعی کنند که پذیرایی خوب و عالی داشته باشند. پذیرایی خوب جانشین  مناسب دیگری براى دوری از ابزارهاى حرام شادى میباشد

 پذیرایی شایسته: یکی از موارد دیگری که به مجلس شادی میبخشد، پذایریی شایسته و مناسب است. تا جایی که برای خانوادهها امکان پذیر است ـ البته در حد تعادل ـ سعی کنند که پذیرایی خوب و عالی داشته باشند. پذیرایی خوب جانشین  مناسب دیگری براى دوری از ابزارهاى حرام شادى میباشد.

جلوگیری از اسراف: از اسراف و تبذیر در مورد غذا، سفره ی عقد و ...پرهیز کنید که سعادتی از آنها حاصل نمیشود.

جلوگیری از ایجاد ترافیک: از به راه انداختن کاروانهایی که عروس را همراهی و گهگاه در خیابانها و معابر عمومی به نیت رقص و پایکوبی سد معبر و ترافیک ایجاد کرده  و به نوعی آرامش دیگران را برهم میزنند، دوری کنید تا مبادا زندگی مشترک و زیبایت با ناراحتی و اذیت دیگران و خدایی ناکرده دعای بد آنها آغاز شود.

انتخاب درست مهمانان: شرکت کنندگان در مجلس جشن، کامل کننده سرور عروسی هستند. اما این شرکت کنندگان باید به گونهای انتخاب شوند که باعث به معصیت کشیده شدن مراسم نشوند.

تشکر و قدردانی از میهمانان: داماد و عروس باید سعی کنند در قسمتی از برنامه وارد بخش میهمانان شده و از آنها به خاطر حضورشان در مجلس تقدیر و تشکر نمایند.

فرآوری: اکرم اشرفی نژاد، مهدی درویشی

بخش کلوب ازدواج تبیان


منابع:

امینی، ابراهیم، آیین همسرداری،. نشر بوستان کتاب قم، چاپ 16 ، قم: 1378 .

مصطفوی، سید جواد، بهشت خانواده، انتشارات هاتف مشهد، چاپ 22، مشهد: سال 1388.

اسلامی نسب، علی، مشاوره ازدواج، موسسه فرهنگی انتشاراتی حیان، چاپ 1، تهران: 1376

مطالب مرتبط:

امشب عروسی داریم

ازدواج منهای رسوم غلط 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.