تبیان، دستیار زندگی
تشکیل سازمان سینمایی پس از نزدیک به یک سال فرازونشیب سرانجام توسط رئیس جمهور ابلاغ شد که این ابلاغ به معنای پایان کار معاونت سینمایی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان معاونت سینمایی


تشکیل سازمان سینمایی پس از نزدیک به یک سال فرازونشیب سرانجام توسط رئیس جمهور ابلاغ شد که این ابلاغ به معنای پایان کار معاونت سینمایی است.


پایان معاونت سینمایی

خبر کوتاه است اما از نظر دامنه تأثیرگذاری بی تردید یکی از بااهمیت ترین اخبار سینمایی سال تا به اینجا محسوب می شود. خبری که می تواند تقطه عطفی در حرکت سینمای ایران در نخستین سال از چهارمین دهه حیات جمهوری اسلامی ایران محسوب شود. این نقطه تحول بی تردید سینمای 90 را در جایگاهی متفاوت از سینمای دهه های 60و 70 و 80 خواهد نشاند؛ حال این تفاوت بعدی مثبت بیابد و یا منفی را باید ماند و در سالهای بعدی به قضاوت نشست.

پربارترین جلسه شورا

خبر ابلاغ تشكیل سازمان سینمایی با امضای رئیس‌جمهور روزگذشته و سس از تشکیل سومین جلسه شورایعالی سینما در رسانه ها مخابره شد. بر اساس این خبر در سومین جلسه شورای‌عالی سینما، تشكیل سازمان سینمایی كشور به تصویب رسید و مقرر شد مصوبه آن طی روزهای آینده با امضای رییس جمهور ابلاغ شود. پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی ریاست جمهوری در این زمینه نوشت: سومین جلسه شورای‌عالی سینما شامگاه سه‌شنبه به ریاست محمود احمدی‌نژاد برگزار شد و پس از بحث و تبادل نظر تشكیل سازمان نظام صنفی سینمایی به تصویب رسید. در این جلسه همچنین مقرر شد مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده فعالیت‌های سینمایی و هنری طبق قوانین سازمان نظام مالیاتی كشور از سوی سینماگران و تهیه‌كنندگان پرداخت شود و در مقابل از محل یارانه‌های اختصاص یافته به حوزه سینما در بودجه سال 90 از ساخت و نمایش آثار هنری حمایت شود.

شورای عالی سینما که طی ماه گذشته برخی سینماگران نسبت به خروجی آن تردیدهایی نشان داده بودند در سومین جلسه با خبرهای داغ پاسخ برخی تردیدها را داد.

صندوق بیمه فرهنگ و هنر

این اما تنها خروجی شورایعالی سینما بود. شورایی که طی ماه گذشته برخی سینماگران نسبت به خروجی آن تردیدهایی نشان داده بودند در سومین جلسه با خبرهای داغ پاسخ برخی تردیدها را داد. براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت تشكیل صندوق بیمه فرهنگ و هنر كه سرمایه اولیه آن قرار است از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تامین شود، از دیگر مصوبات سومین جلسه شورایعالی سینما بود. همچنین اعضا تصویب كردند قوانین حوزه سینما و تئاتر بازنگری شده و با ساماندهی دوباره در قالب یك لایحه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شود. در سومین جلسه شورایعالی سینما، ساخت پردیس سینمایی تهران با هدف احداث كاخ جشنواره‌های سینمایی به تصویب رسید و قرار شد بودجه آن در سال 90 تامین شود. همچنین شورایعالی سینما تصویب كرد كمیسیون تخصصی این شورا آیین‌نامه‌ای تدوین كند تا بر اساس آن 15 درصد ظرفیت صندلی‌های سینماهای نمایش‌دهنده هر فیلم سینمایی با اختصاص یارانه به صورت رایگان در اختیار افراد قرار گیرد. در این جلسه بر اتخاذ تدابیری به منظور گسترده‌تر شدن دایره معافیت‌های گمركی حوزه سینما تاكید شد. تعدادی از اعضای شورایعالی سینما در این جلسه طی سخنانی برخورد احمدی‌نژاد با سینما را برخوردی شریف و ارزشمند توصیف كرده و اظهار داشتند: سعه صدر و دید جامع و جهانی رییس جمهور در مواجهه با حوزه سینما را باید غنیمت شمرد و این زاویه نگاه را به الگویی در برخورد با سینمای كشور تبدیل كرد.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت