تبیان، دستیار زندگی
این کاشی ها، بسیار زیبا و ظریف به رنگ های قهوه ای، فیروزه ای، لاجوردی و سفید به ابعاد هندسی منظم و اشکال شش گوش و هشت گوش ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاشی های نفیس روضه منوره


ازاره دیوارهای حرم مطهر از کف به ارتفاع حدود 2متر، دارای چند قسمت است:

ابتدا دارای حاشیه ای کوتاه از سنگ مرمر سفید به عرض حدود 20 سانتی نتر که بالای آن به ارتفاع 92 سانتی متر با کاشی های قدیمی و ممتاز و نفیس سنجری مربوط به حدود 900 سال قبل معرق کاری شده است.


کاشی های نفیس روضه منوره

این کاشی ها، بسیار زیبا و ظریف به رنگ های قهوه ای، فیروزه ای، لاجوردی و سفید به ابعاد هندسی منظم و اشکال شش گوش و هشت گوش بزرگ  و کوچک و کوکبی شکل و گاهی به صورت مربع است که نوعا با خطوط رقاع، ثلث و اسلیمی برجسته تزیین یافته و بر روی بیشتر آنها آیات، احادیث، کلمات قصار و امثال و اشعاری به خط نسخ قرن ششم و هفتم ه . ق دیده می شود.

بالای معرق کاری حاشیه ای به عرض 15 سانتی متر با نقش های بسیار زیبا به خط طلایی رنگ وجود دارد که سوره هایی از قرآن مانند سوره اقعه و احادیثی از معصومین(ع) نوشته شده است. علاوه بر این حاشیه، کتیبه ای به عرض 50 سانتی متر بالاتر از کاشی های سنجری وجود دارد که حاوی سوره هایی از قرآن به خط ثلث برجسته است و در نهایت بالای آن، کتیبه ای از سنگ مرمر سفید با عرض حدود 32 سانتی متر کنده کاری شده که قصیده ای از دبیرالملک و اشعاری از مرحوم دکتر قاسم رسا را به خط نستعلیق دربردارد.


منیع: حریم ملکوت

بخش حریم رضوی