تبیان، دستیار زندگی
) گوشه هایی از بازتاب رزمایش پیامبر اعظم در رسانه های خارجی سخنگوى وزارت خارجه آمریكا در این راستا سخنگوى وزارت خارجه آمریكا با تکرار ادعاهای همیشگی خود در خصوص ایران گفت: این حركت نشان مى دهد كه ایران یك برنامه نظامى بسیار ف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از آن طرف آب چه خبر؟ (3)

گوشه هایی از بازتاب رزمایش پیامبر اعظم در رسانه های خارجی


سخنگوى وزارت خارجه آمریكا

در این راستا سخنگوى وزارت خارجه آمریكا با تکرار ادعاهای همیشگی خود در خصوص ایران گفت: این حركت نشان مى دهد كه ایران یك برنامه نظامى بسیار فعال و پرخاشگرانه را دنبال مى كند. آدام ارلى افزود: برنامه آنها شامل تلاش براى توسعه سلاح هاى كشتار جمعى و همچنین سیستم هاى پرتاب آنهاست.

آدام ارلی بدون ارائه هیچ مدرکی برای سخنان خود مانور ایران را تهدیدی برای کشورهای حوزه خلیج فارس دانست.

آسوشیتدپرس :ایران اکنون موشک شهاب سه را در اختیار دارد که برد آن 2000 کیلومتر است و می‌تواند اسراییل و پایگاه‌های آمریکا را در خاورمیانه هدف قرار دهد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریكا نیز كه نخواست نامش فاش شود، آزمایش های موشكی رژیم تهران در آب های خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز را نوعی زورآزمایی باهدف ارعاب جامعه بین ‌المللی توصیف كرد.

وزیر امورخارجه روسیه

وزیر امورخارجه روسیه شایعه رسانه‌ها‌ی غربی مبنی بر این که تجهیزات پیشرفته ای که ایران در رزمایش بزرگ خود در خلیج فارس آزمایش کرده متعلق به روسیه است، بی پایه و اساس دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، سرگئی لاوروف درباره آزمایش اژدر در رزمایش ایران در خلیج فارس اظهار داشت: من متخصص اژدر نیستم، اما می‏توانم بگویم که بسیاری از کشورها از جمله کشورهای غربی به ایران تسلیحات می‏فروشند.

وی شایعه روسی بودن تسلیحات آزمایش شده توسط ایران از جمله اژدر را رد کرد.

رسانه‌ها‌ی غربی چندی پیش به نقل از کارشناسان روسی ادعا کردند که طرح اژدری که چندی پیش ایران آزمایش کرد، متعلق به روسیه است.

وزیر امور خارجه عربستان

سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان در یک کنفرانس خبری درباره موضع کشورش در قبال رزمایش مشترک نیروهای سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس اظهارداشت: این اولین بار نیست که آنها (ایران) دست به رزمایش می‏زنند ما اعتقادی به این مسئله که آنها تهدیدی برای همسایگان خود محسوب می‏شوند، نداریم.

رادیو دولتى انگلیس

رادیو دولتى انگلیس نیز در تحلیلى با ابراز نگرانى از موفقیت آمیز بودن پرتاب این موشك تصریح كرد: این موشك قادر به حمل كلاهكى هزار كیلوگرمى است و به راحتى به خاك اسرائیل مى رسد. همچنین خبرگزارى آمریكایى آسوشیتدپرس در گزارشى در این خصوص نوشت: این آزمایش در صنایع نظامى ایران دستاوردى مهم به شمار مى رود. ایران در خلال جنگ با عراق توسعه تسلیحاتى خود را آغاز كرد تا تحریم تسلیحاتى آمریكا را جبران كند. ایران از سال 1992 اقدام به تولید تانك، نفربرهاى زرهى، موشك و یك فروند هواپیماى جنگنده كرده است.

رویتر: آزمایش دوم موشكی ایران احتمالا موجب تشدید نگرانی غرب خواهد شد.

وزرات دفاع آمریکا

وزرات دفاع آمریکا در واکنش به رزمایش نظامی ایران در آب های خلیج فارس بدون اعتراف به قدرت وتوانمندی‌ها‌ی بالای دفاعی این کشور اعلام کرد که ایران به طور مداوم در صدد بهبود سیستم‌ها‌ی تسلیحاتی خود بوده است، اما این کشور در تلاش است در این زمینه اغراق کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس، یک سخنگوی پنتاگون مدعی شد: ایران ممکن است در این باره که سیستم های رادارگریز خود را توسعه داده است و می‏تواند مانع از هدف قرار دادن این موشک‌ها‌ شود، بزرگ نمایی کرده باشد.

وایل ویتمن درعین حال اعتراف کرد که ایران در برنامه‌ها‌ی نظامی خود می‏تواند گام های را برداشته باشد.

خبرگزاری آلمان: موشک شهاب 3 دستاوردی چشمگیر از جانب وزارت دفاع ایران به شمار می‌رود. طبق گزارش‌ها، موشک شهاب سه ایران بین 1300 تا 2000 کیلومتر برد و در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار دارد.

این سخنگو با اعتراف به اینکه ممکن است ایران در تجهیزات رادار گریز، هدف گیر و همچنین توانایی‌ها‌ی فنی و تکنیکی بیشتر در صدد افزایش توانمندی خود در برداشتن گام های بزرگ برآمده باشد مدعی شد که آنها(ایرانی‌ها‌) در اظهاراتشان اغراق می‏کنند.

ویتمن ادعا کرد: تهران در رابطه با موشک های بالستیک به عنوان اولین سیستم بازدارنده حملات و اینکه بیشترین تعداد این موشک ها را در خاورمیانه دارد، اغراق کرده است.

وی همچنین گفت که آزمایش این موشک تعجب آور نیست، در چند سال گذشته ایران به آزمایش موشک های میان برد ادامه داده و موشکهای ضد ناو را نیز آزمایش کرده است.

این سخنگو اعتراف کرد: ما می‏دانیم ایرانی‌ها‌ با استفاده از توانمندی بومی و همچنین با توانمندی خارجی معمولاً در تلاش بودند تا سیستم نظامی را بهبود ببخشند.

نخست وزیر سوریه

نخست وزیر سوریه پیشرفت‌های علمی، پژوهشی و صنعتی ایران، از جمله دستاوردهای اخیر در صنایع دفاعی و دریایی را مسرت بخش و امید آفرین توصیف كرد.

خبرگزاری نووستی- روسیه

مسکو، 15 فروردین، خبرگزاری «نووستی»/"کنستانتین کاساچف" رئیس کمیته امور بین الملل مجلس دومای روسیه معتقد است که نمایش دادن قدرت توسط ایران بیجاست. به عقیده این نماینده مجلس، چنین عملکردی از سوی ایران حاصل عکس داشته و جو لازم را برای ایجاد اعتماد پیرامون برنامه هسته ای ایران فراهم نمی کند.

وی روز سه شنبه ضمن تفسیر پرتاب موشک جنگی توسط ایران به خبرنگاران گفت:"من فکر می کنم که چنین نمایش قدرتی از طرف ایران کاملا به جا نمی باشد چرا که حتی فرض عملیات نظامی (نسبت به ایران) در حال حاضر آن هم از طرف مخالف اصلی برنامه هسته ای ایران یعنی آمریکا مورد بحث نیست".

کاساچف تاکید کرد که در حال حاضر هیچ گزارشی در مورد جزئیات فنی –تاکتیکی موشک ها در دست نیست. وی گفت: "فقط اعلامیه نظامیان و سیاستمداران ایرانی مبنی بر این که این موشک نسبت به موارد مشابه جهانی خود برتری دارد، وجود دارد. من فعلا اساسی برای باور کردن این مطلب ندارم".

کاساچف همچنین معتقد است ایران باید توجه بیشتری به ایجاد موسسه مشترک غنی سازی اورانیوم با روسیه کند و نه نمایش قدرت خویش.

وی گفت: "اگر من به جای تهران بودم انعطاف بیشتری نسبت به پیشنهاد روسیه در مورد غنی سازی مشترک اورانیوم از خود نشان می دادم و نه تکیه بر نمایش نمونه های جدید تسلیحاتی".

هم چنین خبرگزاری آسوشیتدپرس استرالیا با عنوان "ایران فناوری جنگی را آزمایش می‌كند" و شبكه خبری بلومبرگ نیز در گزارشی با عنوان "نیروی دریایی ایران می‌گوید اژدری فوق سریع را با موفقیت آزمایش كرده است" به انعكاس این اخبار پرداختند.

برگرفته از خبرگزاری ها و سایت های معتبر سیاسی

مطالب مرتبط:

هفت + یک