خانه هایی که وبال آدمی خواهند شد !
«أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِیعٍ آیَةً تَعْبَثُونَ، وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ؛ کاخهای استوار میسازید به امید آنکه جاودانه خواهید ماند.» (سورهی شعراء، آیات 128 و 129 ).
آرزوهای دراز (طول امل) در قرآن
«طول امل» و به تعبیر دیگر «آرزوهای دور و دراز» از مهمترین رذایل اخلاقی است كه انسان را به انواع گناهان آلوده میكند، از خدا دور میسازد، به شیطان نزدیك میكند و گرفتار عواقب خطرناكی میسازد.
البته اصل «آرزو» و «امید» نه تنها مذموم و نكوهیده نیست، بلكه نقش بسیار مهمی در حركت چرخهای زندگی و پیشرفت در جنبههای مادی و معنوی بشر دارد.
اگر امید و آرزو در دل «مادر» نباشد هرگز فرزندش را شیر نمیدهد و انواع زحمتها و ناراحتیها را برای پرورش او تحمل نمینماید، همان گونه كه در حدیث معروف نبوی9 آمده است: «الامل رحمه لامتی و لولا الامل ما رضعت والده ولدها و لا غرس غارس شجرها؛ امید و آرزو، رحمتبرای امت من است و اگر امید و آرزو نبود هیچ مادری فرزندش را شیر نمیداد و هیچ باغبانی نهالی نمیكاشت». [1]
برای ایجاد تحرك بیشتر در گروههای مختلف اجتماعی باید امید به آینده را در دل آنها زنده نگه داشت.
ولی همین امید و آرزو كه رمز حركت و تلاش انسانهاست و مانند قطرات حیاتبخش باران، سرزمین دل انسان را زنده نگه میدارد، اگر از حد بگذرد به صورت سیلابی ویرانگر در میآید و همه چیز را با خود میبرد و سرانجام انسان را غرق دنیاپرستی و ظلم و جنایت و گناه میكند.
به همین دلیل پیامبر اكرم- صلی الله علیه و آله - «طول امل» را یكی از دو دشمن بسیار خطرناك برای انسانها شمرده و فرموده است:
«خصلتان اتباع الهوی و طول الامل، فاما اتباع الهوی فانه یعدل عن الحق، اما طول الامل فانه یحبب الدنیا؛ شدیدترین چیزی كه از آن بر شما میترسم دو خصلت است: پیروی از هوا و آرزوی طول و دراز؛ زیرا هواپرستی شما را از حق بازمیدارد و اما آرزوی دور و دراز شما را حریص بر دنیا میكند». [2].
علی (علیه السلام) از اینکه مردم کوفه در زمان حکومتش از نعمت آب ونان و سرپناه برخوردارند ابراز خرسندی میکند
سرچشمه غفلت و داشتن طول امل در سرنوشت اقوام گذشته
با این اشاره به آیات قرآن بازمیگردیم و نتیجه طول امل را در سرنوشت اقوام پیشین و انسانها به طور كلی مورد بررسی قرار میدهیم:
در قرآن کریم، به بیان داستان قوم «عاد» و «ثمود» پرداخته است كه پیامبرانی به نام «هود» و «صالح» داشتند این جمعیتبا پیشرفتی كه در كشاورزی و صنعت پیدا كرده بودند سختسرگرم به دنیا شده و به آن دل بسته بودند و آرزوهای دور و دراز آنها را در خود غرق ساخته بود و چنان گرفتار غرور و كبر و نخوت شده بودند كه نه تنها كمترین اعتنایی به دعوت خیرخواهانه پیامبرشان هود و صالح نكردند، بلكه به مبارزه با آنها برخاستند.
بیان آیات قرآن
قرآن مجید از زبان حضرت صالح خطاب به آن قوم سركش چنین نقل میكند: «به خاطر بیاورید كه قوم عاد به خاطر طغیان از میان رفتند و خداوند شما را جانشینان آنان قرار داد و در زمین مستقر ساخت كه در دشتهایش قصرها برای خود بنا میكنید و در كوهها (در دل سنگها) برای خود خانههایی میتراشید، به یاد نعمتهای خدا باشید و در زمین فساد نكنید»! [3]
پیرامون وضع قوم «عاد» قرآن کریم از زبان پیامبرشان (حضرت هود- علیه السلام -) چنین نقل میكند: «» أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِیعٍ آیَةً تَعْبَثُونَ، وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ؛ آیا شما بر هر مكان مرتفعی نشانهای از سر هوا و هوس میسازید؟ - و قصرها و قلعههای زیبا و محكم بنا میكنید كه گویی در دنیا جاودانه خواهید ماند! [4].
«کلمه» ریع «به معنای نقطه بلندی است از زمین، و کلمه» آیت «به معنای علامت ونشانه است و کلمه» عبث «به معنای آن کاری است که هیچ نتیجه و غایتی بر آن مترتبنمیشود.».
گویا قوم هود (علیه السلام) در بالای کوهها و نقاط بلند، ساختمانهایی میساختند، آن هم به بلندی کوه، تا برای گردش و تفریح بدانجا روند، بدون اینکه غرض دیگری در کارداشته باشند، بلکه صرفا به منظور فخر نمودن به دیگران و پیروی هوی و هوس، که در این آیه ایشان را بر این کارشان توبیخ میکند.
کلمه «مصانع» - به طوری که گفتهاند [5] - به معنای قلعههای محکم و قصرهایاستوار و ساختمانهای عالی است، که مفرد آن مصنع میباشد.
و اینکه فرمود: «لعلکم تخلدون» در مقام تعلیل مطلب قبل است، یعنی شما اینقصرها را بدین جهت میسازید که امید دارید جاودانه زنده بمانید؛ و الا اگر چنین امیدینمیداشتید هرگز دست به چنین کارهایی نمیزدید، چون این کارهایی که میکنید و اینبناهایی که میسازید طبعا سالهایی دراز باقی میماند، در حالی که عمر طولانیترین افرادبشر از عمر آنها کوتاهتر است.
هود- علیه السلام - با این سخن به آنها میفهماند كه یكی از علل مهم انحراف شما هوسرانی و تكیه بر آرزوهای دراز است كه شما را از خدا غافل كرده و در زرق و برق دنیا غرق ساخته است.
قوم عاد و ثمود تصور میكردند كه با این بناهای محكم و زیبا و خانههای مجللی كه در درون دل كوهها ایجاد كرده بودند، میتوانند خود را از آفات و گزند حوادث مصون دارند و سالیان دراز زنده بمانند و به عیش و نوش بپردازند.
همین معنی در باره قوم ثمود در آیات دیگری مطرح شده است و باز از زبان صالح این چنین میخوانیم: آیا چنین میپندارید كه همیشه در نهایت امنیت در نعمتهایی كه اینجاست، میمانید - در این باغها و چشمهها - در این زراعتها و نخلهایی كه میوههایش شیرین و رسیده است و شما از كوهها خانههایی (بسیار محكم) میتراشید و در آن به عیش و نوش میپردازید (و همه چیز را به دست فراموشی میسپارید!؟). [6].
هر بنای اضافی در دنیا، در قیامت وبال خواهد بود!
ساختن سرپناه برای آسایش کاری است پسندیده و در حدیث نبوی خانه بزرگ و کمی عیال از مصادیق سعادت به شمار آمده، علی (علیه السلام) از اینکه مردم کوفه در زمان حکومتش از نعمت آب ونان و سرپناه برخوردارند ابراز خرسندی میکند. خداوند متعال مواهب طبیعت را آفریده و در خدمت انسان قرار داده تا با استفاده از آن در راه عبودیت و تکامل حرکت کنند و هرگونه اسراف و تبذیر را ناروا دانسته و منع کرده است.
در حالی که نیازها و اولویت های بسیاری وجود دارد، ساختن بناهای مجلّل از سوی زمامداران، مصداق خودخواهی و عافیت طلبی است که مورد نکوهش آموزشهای قرآنی است
در آیات 128 و 129 سورهی شعرا خداوند به کسانی اشاره میکند که: از مسیر حق و عدالت خارج شده و راهی غیر از عبودیت و طاعت خداوند را برگزیدهاند و بر مکانهای مرتفع خانه میسازند تا کبریایی خویش را به رخ مردم بکشند و آن را بسیار محکم و استوار ساخته تا به گمان باطل خویش جاودانه بودن خود را بنمایانند. چنین بناهایی که در آن سری بر متکا قرار نمی گیرد و کسی در آن آسایش نمییابد مصداق ظلم بر بندگان خدا و اسراف و تبذیر است.
ساختن خانه ها و کشیدن دیوارها در بلندیها و ساحلها برای استفاده چند روز در سال، تنگناها و گرانی را بر مردم تحمیل میکند و باعث می شود که دیگران از حداقل امکانات محروم گردند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به مردی از انصار که خانه ای بیش از حد نیاز و در چند طبقه ساخته بود، فرمود: هر بنایی در قیامت وبال صاحب آن است مگر آن مقدار که انسان از آن ناگزیر است و مورد استفادهاش میباشد.
نتیجه گیری
1. باید در ساخت خانه و سایر لوازم در حد نیاز و ضرورت زندگی اکتفا شود.
2. محرومیت و بیسرپناهی محرومان بر اثر تجمّل پرستی و زیادخواهی دنیاطلبان است.
3. در حالی که نیازها و اولویت های بسیاری وجود دارد، ساختن بناهای مجلّل از سوی زمامداران، مصداق خودخواهی و عافیت طلبی است که مورد نکوهش آموزشهای قرآنی است.
4. بناهایی که در طول سال مورد استفاده قرار نمیگیرد از بناهایی است که به منظور تفاخر و تجمّل طلبی ساخته شده و مصداق اسراف و تبذیر است.
پی نوشت ها :
[1] . بحارالانوار، جلد 74، صفحه173.
[2] . المحجه البیضاء، جلد 8، صفحه 245.
[3] . اعراف، 74
[4] . شعرا،129 - 128
[5] . تفسیر کشاف، ج 3، ص 326، مجمع البیان، ج 5، ص 198.
[6] . شعرا،149 تا 146
فرآوری:اجلال
بخش قرآن تبیان
منابع :
آیت الله مكارم شیرازی- اخلاق در قرآن، ج 2
سایت حوزه.
مقاله؛ نفیسه ایروانی