تبیان، دستیار زندگی
. مناطق زیادی از جهان را جنگل های استوایی پوشانده اند. جاهایی مثل آمازون، سواحل شرقی برزیل در آمریکای جنوبی، کنگو در آفریقا و در آسیا، مانند شرق هند، فیلیپین و سواحل اندونزی و نواحی دورافتاده ی شرق آمریکای مرکزی را این نوع جنگل تشکیل داده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگل‌های استوایی
جنگل‌های استوایی

شاید در فیلم ها، جنگل های استوایی را دیده اید. مناطق زیادی از جهان را جنگل های استوایی پوشانده اند. جاهایی مثل آمازون، سواحل شرقی برزیل در آمریکای جنوبی، کنگو در آفریقا و در آسیا، مانند شرق هند، فیلیپین و سواحل اندونزی و نواحی دورافتاده ی شرق آمریکای مرکزی را این نوع جنگل تشکیل داده است.

به آب و هوای این مناطق ، آب و هوای گرمسیری بارانی نیز می گویند. در این مناطق دمای هوا در تمام طول سال یکسان است و تمام ماه های سال هم باران به صورت همیشگی و مداوم می بارد. بیش تر جنگل های استوایی همان طور که از اسمش معلوم است در دو طرف خط استوا قرار دارند. در بعضی جاها که باد مرطوب از طرف دریا می وزد، این جنگل ها دورتر از خط استوا هم دیده می شوند.

آیا می دانید که چرا در این مناطق، دمای هوا همیشه یکسان است؟

به خاطر این که خورشید در این مناطق در روز همیشه عمود می تابد و دیگر این که طول روز و شب با هم تفاوتی ندارد؛ یعنی همیشه دوازده ساعت روز و دوازده ساعت شب است. تفاوت دما در روی خشکی بیش تر از دو تا سه درجه سانتی گراد نیست و در روی دریا از این هم کم تر است؛ اما تفاوت دما بین روز وشب این جنگل ها زیاد است. مثلاً در کنگو، شب ها 9 درجه خنک تر از روزهاست. به همین دلیل در کنگو به شب، زمستان می گویند.

با این که دمای هوا در این جنگل ها زیاد بالا نیست، اما رطوبت و هوای شرجی، شرایط سخت و دشواری را به وجود می آورد که نمی توان به راحتی در این مناطق زندگی کرد. میانگین دما در این نواحی حدود 25 درجه سانتی گراد است.

در جنگل های گرمسیری باران اغلب در تمام طول سال می بارد به طوری که هوای خشک، کم تر دیده می شود. اندازه ی باران در طول سال در این مناطق حدود 2500 میلی متر است؛ در حالی که در جاهایی مثل کشور خودمان، مقدار باران در سال حدود 300 میلی متر است.

علت اصلی باران زیاد، وجود هوای گرم و مرطوب است که تا ارتفاع زیادی از زمین نیز ادامه دارد. به خاطر همین با کمی سردشدن هوا، رگبارهای خیلی زیاد و سیل آسایی می بارد.

اغلب اوایل صبح هوا صاف است و با گرم شدن هوا در روز، مقدار ابرها بیش تر می شود تا این که در ظهر، بارندگی شدیدی آغاز می شود و گاهی تا عصر ادامه می یابد. سپس آسمان صاف و باز می شود.

علاوه براین، بیش ترین طوفان ها در تمام دنیا در این مناطق روی می دهد. حدود 75 تا 150 روز در سال این در جنگل ها، طوفان های بسیار شدیدی می آید. معروف ترین این طوفان ها، هاریکن نام دارد. هاریکن ها، طوفان های بسیار شدید همراه با رعدوبرق وحشتناک و باران های رگباری زیاد و سیل آسا هستند. حدود 244 روز در سال در این جنگل ها باران می بارد. بیش ترین باران ها در اوایل بهار و پاییز و کم ترین باران ها در اوایل تابستان و زمستان در این نواحی می بارد.

به خاطر وزیدن نسیم های ساحلی، بهترین جاها برای زندگی در این مناطق در سواحل و تا حدود 50 تا 100 کیلومتری از این سواحل است. هرچه از مناطق ساحلی دور شویم، شرایط مناسب زندگی سخت تر خواهد شد.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:هدهد

مطالب مرتبط:

یک چشم برهم زدن

مراغه،شهر دوره مادها

مهاجرت پرندگان

دلفین های فیزیکدان

قلب من چه کار می کند؟

شهرهایی برای بازی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.