تبیان، دستیار زندگی
نسل بعد از انقلاب در کشور ما الگوهای مناسب و عینی مانند شهدا و ایثارگران برای رفتار و عمل داشتند که تا حدود زیادی نیز از آن درشکل دادن به هویتشان استفاده می کردند اما دو نسل بعد از انقلاب همانگونه که شاهد آن هستیم کم کم خود را به ارزشهایی پایبند نشان میده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ردپای هویت های بن تنی


نسل بعد از انقلاب در کشور ما الگوهای مناسب و عینی مانند شهدا و ایثارگران برای رفتار و عمل داشتند که تا حدود زیادی نیز از آن درشکل دادن به هویتشان استفاده می کردند اما دو نسل بعد از انقلاب همانگونه که شاهد آن هستیم کم کم خود را به ارزشهایی پایبند نشان میدهند که فاصله فکری و ذهنی آنها را روز به روز از خانواده و جامعه شان بیشتر می کند.


بن تن

نسل بعد از انقلاب در کشور ما الگوهای مناسب و عینی مانند شهدا و ایثارگران برای رفتار و عمل داشتند که تا حدود زیادی نیز از آن درشکل دادن به هویتشان استفاده می کردند اما دو نسل بعد از انقلاب همانگونه که شاهد آن هستیم کم کم خود را به ارزشهایی پایبند نشان میدهند که فاصله فکری و ذهنی آنها را روز به روز از خانواده و جامعه شان بیشتر می کند و آنچه شاهد آن هستیم پیروی و تقلید کورکورانه از ظواهر، گاه در حد افراطی آن است که موجب آسیب های اجتماعی و فرهنگی خواهد شد . این یعنی یک فاجعه برای جامعه زیرا که در این مسیر جامعه فرهنگ مادی و معنوی خود را از دست می دهد و با از دست دادن آنها هر چه سریعتر راه هلاکت و نابودی خود را می پیماید .

هنوز دوران اسپایدرمن و بتمن و ردپای عکس ها و بقایای عروسک ها و سپرها و ماشین هایشان لابلای اسباب بازی ها تمام نشده بود که در این مرحله، سر و کله بن تن و هیولاها و ساعت شگفت انگیزش پیدا شد. بن تن داستان یک پسر بچه معمولی آمریکایی است که همراه پدربزرگ و دختر عمویش گوئن به سفرمی پردازد و پس از برخورد یک شهاب سنگ با زمین و پیدا کردن یک ساعت عجیب الخلقه دارای قدرت مافوقی می گردد .

در حال حاضر نمایش بن تن توانسته کودکان زیادی را به طرف خود جلب کند. کودکان و خصوصا پسر بچه هایی که در پی خرید اسباب بازی ها و وسایلی اند که بر روی آنها عکس بن تن حک شده است، همچنین آنها با پوشیدن لباس های مختلف با شمایل کارتونی این انیمیشن خود را آراسته اند و این امر تا جایی پیش رفته که والدین با وجود تفاوت قیمت دفترچه های فانتزی دارای طرح های بن تن و معمولی که به نرخ دولتی توزیع می شود، توانایی مقابله با خواسته فرزندان خود را ندارند و این نشان دهنده آن است که انیمیشن بن تن تا چه حد توانسته نظر بچه ها را جلب کند.

در حال حاضر مهم این است که بدانیم وجود چه عواملی شخصیت و نمایش بن تن را نزد کودکان و نوجوانان جذاب کرده است. به واقع استفاده جالب سازندگان در ترکیب رنگها، نور ، صدا ، دکور، طراحی لباس و تصاویر ترکیبی انیمیشنی است که به خوبی توانسته نه تنها نظر مخاطب کودک بلکه نظر مخاطب بزرگسال خود را هم جلب کند. و این گونه است که در یک دوره جومونگ و سوسانو و در یک دوره عکس شخصیت های سریال ها و کارتون های غربی مانند بن تن یار دبستانی بچه های ابتدایی ما می شوند.

برای این منظور و نیل به هدف ، تولیدکنندگان داخلی، کالاهای با کیفیت را که جاذبه های لازم را با توجه به شرایط سنی و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دارند تولید کنند زیرا که كودك در تعامل با جهان بیرون، یاد می گیرد و تجربه اندوزی می كند و از این تجربیات در زندگی خود بهره می برد

اینک مسئله این است که چرا چنین تصاویری باید 9ماه جلوی چشم دانش آموزان و آینده سازان کشورمان باشد؟ چرا هیچ نظارتی نیست؟و آیا قانونی وجود دارد که از عرضه چنین محصولاتی جلوگیری کند؟

به بیانی دیگر علت آن است که وقتی فرد در شرایطی قرار گیرد که نیازهایش برآورده نشود و الگویی مناسب برای تقلید نداشته باشد در این صورت جذب الگوهای گروه های بیگانه ای می شود که کشش به تولید و الگوبرداری در آن گروهها بیشتر باشد که این امر در نهایت باعث آسیب های اجتماعی بسیاری خواهد شد.

برای مثال از آنجا که در سال های اخیر عروسك زیبای «باربی» در بین بچه‌ها جا باز كرده بود مسئولین برای مقابله با این امر تصمیم به ساخت عروسکی گرفتند که به جای عروسك فرنگی باربی وارد بازار شوند.بسیاری از رسانه‌ها بی‌آن‌كه بدانند این عروسك‌ها چه ویژگی‌هایی دارند آن‌ها را رقیبی جدی برای باربی عنوان و بارها مطرح كردند كه سارای ایرانی به همراه برادرش دارا، سخت امپراتوری باربی پلاستیكی را به خطر می اندازند  .سرانجام پس از مدت ها تبلیغ عروسک های دارا و سارا رونمایی شدند و دیری نگذشت که مسئولین متوجه شدند این عروسک به هیچ وجه یارای مقابله با حریف قدر خود یعنی باربی را ندارد.

بن تن

علت این بود که در طراحی عروسك‌های دارا و سارا خلاقیت و كودك محوری لحاظ نشده و همین امر باعث شد تا دارا و سارا نتوانند بچه‌ها را جذب كنند، به خصوص آن كه رنگ‌هایی كه در ساخت این عروسك‌ها استفاده شد برای بچه‌ها جذاب نبود در حالی كه لباس‌های رنگارنگ باربی و همراه داشتن وسایلی مانند وسایل آشپزخانه و وسایل شخصی، نیاز بچه‌ها را در دوران كودكی اقناع می كند. همچنین استفاده از لباس‌های محلی ایرانی بر تن آن‌ها از عواملی بود كه باعث شد كودكان توجهی به این عروسك‌ها نداشته باشند، ضمن آن كه برای مانوس شدن بچه‌ها با این عروسك‌ها هیچ گونه فرهنگ سازی صورت نگرفته بود.این عوامل به همراه عواملی همچون قیمت بالا ، وزن سنگین، عملكردی شتابزده( در مقابل سال‌ها فعالیت عروسكی مانند باربی بود، كه با سلایق و قیمت‌های مختلف تولید شده بود )مانع از مانوس شدن کودکان با این عروسک ها شد.

در واقع تولید و ورود عروسكی ملی در كشور ما كه كشوری با فرهنگ ایرانی و اسلامی است نیازمند طراحی و بررسی دقیق است تا بتواند در مقابل رقبای سر سخت خود سر بلند كند و خلاء عروسكی را با ویژگی‌های ملی كشور پر شود و این كار نیازمند صرف زمان و انجام كار كارشناسی دقیقی است كه متاسفانه در طراحی و ساخت عروسك‌های سارا و دارا لحاظ نشده بود. اما با این وصف باز هم به نظر نمی رسد برای اقدامی مجدد و رفع ایرادات عروسك ملی كشور، دیر شده باشد زیرا بن تن و عروسک ها و تبلیغاتش بر روی وسایل کودکان هنوز مانند باربی فراگیر نشده و هم اکنون فرصت آن است که به فکر راه چاره های بود تا زمان کاملا از دست نرفته زیرا که پشیمانی سودی ندارد.

وقتی فرد در شرایطی قرار گیرد که نیازهایش برآورده نشود و الگویی مناسب برای تقلید نداشته باشد در این صورت جذب الگوهای گروه های بیگانه ای می شود که کشش به تولید و الگوبرداری در آن گروهها بیشتر باشد که این امر در نهایت باعث آسیب های اجتماعی بسیاری خواهد شد.

به هر روی ذکر این نکته ضروری است که برای مقابله با تهاجم فرهنگی در این عرصه تنها مقابله و جمع آوری اقلام و کالاهایی که با فرهنگ ایرانی و اسلامی مغایرت دارند کفایت نمی کند. بلکه باید برای این منظور و نیل به هدف ، تولیدکنندگان داخلی، کالاهای با کیفیت را که جاذبه های لازم را با توجه به شرایط سنی و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دارند تولید کنند زیرا که كودك در تعامل با جهان بیرون، یاد می گیرد و تجربه اندوزی می كند و از این تجربیات در زندگی خود بهره می برد. بنابراین عروسك می تواند در منش و رفتار كودك تاثیرگذار باشد، به خصوص دریک جامعه مسلمان.همچنین به طور حتم در فرهنگ غنی ما، شخصیت ها و قهرمانانی که بتوان آن ها را در قالب تصاویر و... روی لوازم التحریر و کیف مدرسه دانش آموزان به نمایش گذاشت کم نیستند و این هنر تولیدکنندگان است که وارد این عرصه شوند و مسئولان نیز با حمایت از آنان زمینه را برای ترویج فرهنگ خودی فراهم کنند تا شاهد هجوم فرهنگ بیگانه به شکل های مختلف به ویژه در میان دانش آموزان که آینده سازان جامعه اند نباشیم .

فرآوری:فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منابع: تابناک/ جوان آنلاین/ خراسان

لینک های مرتبط  :

• مصیبت‌های فرهنگ ویترینی 

• ورود باربی دوربین دار به ایران + عکس