تبیان، دستیار زندگی
دستور غافلگیر کننده احمدی نژاد برای حضور خانم ها در ورزشگاه ها نامه‌ی دكتر احمدی نژاد و گفت‌وگوهایی با خادم، فراهانی، میرمرادزهی و جعفری دكتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور به رییس سازمان تربیت بدنی دستور داد با برنامه‌ریزی صح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود بانوان به ورز شگاه ها آزاد شد

دستور غافلگیر کننده احمدی نژاد برای حضور خانم ها در ورزشگاه ها
نامه‌ی دكتر احمدی نژاد و گفت‌وگوهایی با خادم، فراهانی، میرمرادزهی و جعفری

دكتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور به رییس سازمان تربیت بدنی دستور داد با برنامه‌ریزی صحیح و مقتضی شئون بانوان، بخشی از مرغوب‌ترین مكان‌های تماشاگران در ورزشگاه‌هایی كه مسابقات فوتبال ملی و مهم برگزار می‌شود، به طور ویژه به بانوان و خانواده‌ها اختصاص یابد.

این موضوع كه با استقبال نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جامعه‌ی ورزش روبرو شده ، واكنش‌هایی را در پی داشته است.

در زیر متن كامل نامه‌ی رئیس‌جمهور به رئیس سازمان تربیت بدنی و گفت‌وگوی ایسنا با امیررضا خادم، رییس كمیته‌ی تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی، هدایت‌الله میرمرادزهی، عضو فراكسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، فراهانی، مدیر كل حراست سازمان تربیت بدنی و جعفری، مدیرعامل باشگاه فجر شهید سپاسی شیراز آمده است:

متن كامل نامه‌ی رئیس‌جمهور به رئیس سازمان تربیت بدنی به این شرح است:

جناب آقای مهندس علی‌آبادی

معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی

سلام علیكم

همان گونه كه مطلعید مسابقات فوتبال جاذبه‌های فراوانی دارد و به‌ویژه در موارد حساس ملی و برجسته‌ی باشگاهی میلیون‌ها نفر به تماشا می‌نشینند و ده‌ها هزار نفر از جمله‌ی خانواده‌های فراوانی هستند كه علاقه‌مند و مشتاقند به اتفاق و از نزدیك و در محل ورزشگاه این مسابقات را مشاهده كنند.

بر خلاف تصور و تبلیغ عده‌ای، تجربه نشان داده كه حضور انبوه خانواده‌ها و بانوان در محیط‌های عمومی، سلامت، اخلاق و عفاف را در آن محیط‌ها حاكم كرده است.

جامعه‌ی زنان در تمامی صحنه‌های حماسه‌ساز دهه‌های اخیر در خط مقدم قرار داشته‌اند و امروز نیز طلایه‌دار حضور سازنده و با نشاط همراه با حفظ ارزش‌ها و قداست‌ها و مسوولیت‌های ویژه‌ی زن متعالی در عرصه‌های گوناگون هستند.

از این رو ضرورت دارد با همكاری وزارت كشور و با برنامه‌ریزی صحیح و مقتضی شئون بانوان محترم، بخشی از مرغوب‌ترین مكان‌های تماشاگران در مسابقات فوتبال ملی و مهم به طور ویژه به بانوان و خانواده‌ها اختصاص یابد.

مطمئن هستیم بانوان عزیز ما كه پاسدار عفاف و كرامت زنان هستند و در تمام مراحل یار و یاور انقلاب اسلامی بوده‌اند، امروز نیز پرچمدار ایجاد محیط سالم و امن اجتماعی خواهند بود.

خادم: برنامه اصولی نیاز است

رئیس كمیته‌ی تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نامه‌ی دكتر احمدی‌نژاد به رییس سازمان تربیت بدنی برای فراهم كردن فضای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها برای مسابقات فوتبال ملی و مهم‌، گفت: این بحثی است كه ما نیز مدت‌ها دنبال آن هستیم. ایجاد فضایی برای حضور بانوانی كه علاقه مند به حضور در میادین ورزشی و تماشای مسابقات هستند، امری طبیعی است كه به شكل خیلی اصولی و با برنامه می‌توان این مساله را انجام داد.

امیررضا خادم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: هم‌چنین حضور بانوان تعدیل كننده و كاهش دهنده‌ی موضوعات غیر اخلاقی و نابهنجار در میادین ورزشی خواهد بود،‌ از سوی دیگر با توجه آن كه بانوان نیز نیمی از جمعیت كشور ما را تشكیل می‌دهند و علاقمند به استفاده از تفریحات سالم و حضور در چنین فضاهایی هستند، لذا به نظر می‌رسد باید زودتر از اینها این اتفاق می‌افتاد و باید شرایط برای حضور بانوان فراهم می شد.

رئیس فراكسیون ورزش مجلس ادامه داد: با توجه به آن كه در بسیاری از رشته‌های ورزشی شرایط از جهت چارچوب‌های اعتقادی و اخلاقی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم است، طبیعتا باید حداقل گام به گام در این جهت اقدامات و اعمالی از قبل انجام می‌شده كه متاسفانه این كار به تاخیر افتاده است كه امیدوارم با دستوری كه رییس جمهور داده‌اند، این امر تسریع شود.

خادم در ادامه افزود: كاری كه ما قریب به دو سال است پیگیر آن هستیم و به نظر می‌رسد باید كمتر مطبوعاتی باشد و بیشتر با توجیه مجریان اقدام عملی در این موضوع را شاهد باشیم، امروز با تسریع بیشتر و حمایت بهتری باید تحقق پیدا كند.

این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بر این اعتقاد است كه حضور بانوان در یك جایگاه خاص و ایجاد امنیت برای حضور راحت و بدون دغدغه‌ی زنان در فضاها و از سوی دیگر توجیه افرادی كه در این مسابقات حضور پیدا می‌كنند و تلاش در رعایت این فضاها از سوی ورزشكاران، بازیكنان و قهرمانان و حفظ شئون مقتضی، شاید جزء بهترین و قوی‌ترین كارهایی است كه می‌توان اجرایی كرد.

خادم در پایان گفت: به طور مثال همان‌طور كه در ایام محرم و صفر یا برخی مراسم مذهبی كه در استادیوم‌ها برگزار شده، مردم و تماشاگران به موضوع به خوبی پاسخ داده‌ و چارچوب‌ها را رعایت كرده‌ا‌ند، قطعا در این ارتباط نیز این مسئله عملی خواهد بود.

عضو فراكسیون ورزش: باید اجرایی شود

نماینده‌ی مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نامه‌ی رئیس جمهور به رئیس سازمان تربیت بدنی برای فراهم كردن شرایط برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، این اقدام را مناسب دانست.

هدایت‌الله میرمرادزهی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی (ایسنا)، گفت: نظری كه دكتر احمدی‌نژاد به سازمان تربیت بدنی ارائه داده بسیار ارزشمند است.

وی با بیان این ‌كه بخش عظیمی از جامعه را زنان تشكیل داده لذا همان امكانات و تجهیزاتی را كه در بخش ورزش برای مردان در نظر گرفته شده باید برای زنان در نظر بگیریم، افزود: در واقع استعداد و توانمندی‌هایی كه تاریخ، دانشمندان و عالمان از زنان عنوان كرده‌اند کمتر از مردان نیست، حتی در برخی مسائل فنی و برخی حرفه‌های ورزشی پیروزی‌هایی كه به دست زنان دیده‌ایم، این موضوع را كاملا ثابت كرده است.

به گفته‌ی میرمرادزهی، به عنوان نماینده‌ی مجلس از رئیس سازمان تربیت بدنی و ریاست جمهوری درخواست كردیم كه مساله‌ی حضور زنان در ورزشگاه‌ها كه مطرح شده، عملی شود تا زنان كشور نیز بتوانند از امكانات ورزشی بهره‌مند شوند.

عضو فراكسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، معتقد است: اگر این ایده به صورت كارشناسی شده توسط متخصصان بررسی و در هیات دولت و مجلس مطرح شود، همه خواهان تصویب این مساله هستند، و همه به اجرایی شدن آن و فراهم كردن زمینه‌های حضور زنان در میادین ورزشی و حضور آنها برای تماشای مسابقات در ورزشگاه‌ها، كمك خواهند كرد.

فراهانی: به ساماندهی ورزشگاه ها نیاز داریم

مدیر كل حراست سازمان تربیت بدنی گفت: برای حضور خانوادگی مردم در ورزشگاه‌ها و یا دیدارهای مهم فوتبال به ساماندهی جدی نیاز داریم.

فراهانی پس از دستور رئیس جمهور به رئیس سازمان تربیت بدنی مبنی بر بررسی حضور بانوان در دیدارهای مهم فوتبال به خبرنگاران گفت: با توجه به دستور رئیس جمهور ما هم انجام وظیفه می‌كنیم و معتقدیم كه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ می‌تواند به تلطیف فضای موجود كمك كند.

وی با بیان این كه بی‌تردید انجام چنین كاری به ملزومات خاصی نیز نیازمند است، گفت: اگر در شرایط فعلی دستوری برای محیا كردن ملزومات لازم جهت حضور بانوان در ورزشگاه داده شده است بدون شك ما به زمان خاصی برای حضور بانوان نیاز داریم و باید بستر لازم را برای حضور آنها فراهم كنیم.

مدیر كل حراست سازمان تربیت بدنی در نظر گرفتن سرویس بهداشتی جداگانه را یك امر جدی برای حضور بانوان در ورزشگاه دانست و به ایسنا گفت: ما نمی‌توانیم نسبت به این قضیه بی‌توجه باشیم و این از جمله امکاناتی است كه باید در ورزشگاه ایجاد شود و در‌های ورود و خروج و جداسازی محیط نیز به ساماندهی نیاز دارد.

وی در پایان گفت: به هر حال، انجام چنین كاری تاكنون پیش بینی نشده بود و باید با دقت خاصی به فراهم كردن شرایط لازم بپردازیم.

جعفری: ضعف امكانات داریم

مدیرعامل باشگاه فجر شهید سپاسی شیراز گفت: با توجه به فضای فعلی حاكم بر ورزشگاه‌ها، ایجاد زمینه‌ی حضور بانوان دشوار خواهد بود.

جعفر جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار (ایسنا)، اظهار كرد: دستور رئیس جمهور در مورد بررسی زمینه‌ی حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بسیار متین است اما، این كار نیازمند برنامه‌ریزی ریشه‌ای و در نظر گرفتن مسایل مختلفی است.

وی افزود: فضای حاكم فعلی بر ورزشگاه‌ها به هیچ وجه اجازه‌ی چنین اقدامی را به ما نمی‌دهد، چرا كه مساله‌ی حضور بانوان با توجه به تبعات آن شوخی بردار نخواهد بود. متاسفانه از نظر فرهنگی ورزشگاه‌ها به شرایطی رسیده‌اند كه تضمینی وجود ندارد در صورت ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، عده‌ای از عنوان كردن شعارهای غیر اخلاقی خودداری كنند، بنابراین نیاز به فرهنگ سازی زیربنایی و بسیار جدی وجود دارد كه همین موضوع بسیار زمان برخواهد بود.

مدیرعامل باشگاه فجر شهید سپاسی ضعف امكانات تاسیساتی و رفاهی در ورزشگاه‌های كشور را نیز یادآور شد و افزود: در بعضی ورزشگاه‌ها تماشاگران و حتی مسوولان تیم‌ها با مشكلات بسیاری در این زمینه روبه‌رو هستند و بی‌تردید در شرایطی كه امكانات یك ورزشگاه حتی برای آقایان مناسب نیست، نمی‌توان برای حضور بانوان كاری كرد در هر صورت علاوه بر بهبود فضای فرهنگی باید زیر ساخت‌های تاسیساتی و امكانات ورزشگاه را نیز ارتقا دهیم.

جعفری در ادامه رعایت مسایل امنیتی، تفكیك و حفاظت از بانوان حاضر در ورزشگاه و توجیه بازیكنان در مورد حركاتشان طی بازی را از دیگر زمینه‌های پیش رو برای فراهم ساختن حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اعلام كرد.