تبیان، دستیار زندگی
دیدن «ژوزف سپ بلاتر» رییس فیفا در کنفرانس خبری در مقر آن سازمان با آن ابروهای افتاده و صدای لرزان و چهره ای هراسان که نشان از ترس او از سوالات خبرنگاران داشت برای خیلی ها معانی زیادی داشت. این حالات سپ بلاتر شاید خبر از صندلی لرزان او می دهد. سال ها بود ک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فساد از پی فساد

فیفا یا مافیا؟


دیدن «ژوزف سپ بلاتر» رییس فیفا در کنفرانس خبری در مقر آن سازمان با آن ابروهای افتاده و صدای لرزان و چهره ای هراسان که نشان از ترس او از سوالات خبرنگاران داشت برای خیلی ها معانی زیادی داشت. این حالات سپ بلاتر شاید خبر از صندلی لرزان او می دهد. سال ها بود که گاه و بیگاه اتهاماتی به فیفا و مخصوصا شخص سپ بلاتر وارد می شد اما هرگز کسی به طور جدی موفق به پیگیری نمی شد. آن هم به یک دلیل ساده، چرا که اتهامات متوجه فیفا بود و مرجع رسیدگی کننده هم خود فیفا! اما حال و پس از انتخابات پر سروصدای جام های جهانی 2018 و 2022 ورق برای فیفا برگشته است.


ژوزف سپ بلاتر

داستان ها از آنجا شروع شد که میزبانی جام جهانی 2018 را به روسیه و جام جهانی 2022 را به قطر که یک کشور کوچک عربی است واگذار کردند. انگلیسی ها که برای میزبانی جام 2018 کاندیدا شده بودند با وجود همه شایستگی ها نتوانستند میزبانی را به دست آورند. اما در این میان روزنامه «ساندی تایمز» انگلیس خبری را فاش کرد که فوتبال دنیا را تکان داد.

این روزنامه مدعی شد که مدارکی صوتی و تصویری در دست دارد که نشان میدهد برخی اعضای هیات رییسه فیفا رای خود را به پول فروخته اند. پس از این موضوع بود که همه خواهان تحقیق در این مورد شدند. اما فیفا باز هم سرباز زد و تنها چند اظهار نظر از فیفا در این مورد منتشر شد و در حقیقت به اتهامات پاسخ روشنی داده نشد.

در این میان بود که محمد بن همام رییس قطری کنفدراسیون فوتبال آسیا کاندیداتوری جدی خود را برای کسب ریاست فیفا اعلام کرد و این آغاز یک دوره جدید برای فیفا بود. فیفا یا بهتر بگوییم سپ بلاتر که تا ان زمان به اتهامات رشوه و فساد توجهی نمی کردند حالا به تکاپو افتاده بودند تا مدارک را در مورد کسب میزبانی توسط قطری ها بررسی کنند. بلاتر می خواست با این کار بن همام را که یک قطری است از سر راه بردارد و موفق هم شد. چرا که کمیته اخلاقی فیفا قرار بود روز یکشنبه اتهامات وارده به بن همام و چند تن دیگر از اعضای کمیته فنی فیفا را بررسی کند. بن همام که تا هفته قبل بارها بلاتر را کوبیده بود و حتی او را فاسد خوانده و گفته بود که فیفا را باید از وجود او پاک کرد به ناگاه یک روز قبل از تشکیل جلسه کمیته اخلاقی فیفا از کاندیداتوری برای تصدی ریاست فیفا کناره گیری کرد تا بلاتر بدون رقیب تنها نامزد تصدی ریاست فیفا باشد.

یاکوب زوما رییس جمهور آفریقای جنوبی و سپ بلاتر رییس فیفا

دلایل این کناره گیری در  چند فاکتور نهفته است، البته اولین و مهم ترین آنها را می توان دستور دولت قطر دانست چرا که با ادامه روند حملات بن همام به بلاتر احتمال بسیار زیادی وجود داشت که پس از برگزاری انتخابات و در صورت پیروزی بلاتر، او میزبانی جام جهانی را از قطری ها بگیرد، آن هم به دلیل خرید رای توسط قطری ها.  دلیل دیگر هم ترس خود بن همام از اینکه درصورت شکست مقابل بلاتر دیگر جایگاهی در فوتبال نخواهد داشت. البته تا همین جا هم رقابت با بلاتر اصلا برای او کم هزینه نبوده است. بن همان از ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا هر نوع فعالیت فوتبالی تعلیق شده است و به نظر هم نمی رسد دیگر به ریاست AFC برگردد.

چرا که روز یکشنبه پس از تشکیل کمیته اخلاقی فیفا بن هان به همراه جک وارن دیگر عضو کمیته فنی فیفا از کار در فوتبال به دلیل دریافت یا پرداخت رشوه تعلیق شدند. اتهامی که چیزی کمتر از یک ماه پیش توسط لرد تریزمن رییس سابق اتحادیه فوتبال انگلیس متوجه حدود 10 نفر از اعضای کمیته فنی فیفا برای انتخاب میزبانی جام جهانی کرد و حالا می بینید که او درست می گفته است. قطری ها با پرداخت رشوه میزبانی جام جهانی را از آن خود کرده اند که این موضوع تا همیشه مانند داغ ننگی بر پیشانی فیفا خواهد ماند.

به نظر نمی رسد کشور کوچکی که هیچ افتخاری حتی در سطح آسیا هم ندارد لیاقت برگزاری چنین رخدادی را داشته باشد، حالا هم که ثابت شده آنها با پول رای ها را خریده اند آیا نباید میزبانی را از آنها پس گرفت؟ و یا در کمترین کار ممکن نباید حداقل رای گیری برای جام جهانی 2022 تکرار شود، البته با اعضای رای دهنده جدید و نه فاسد؟

ایمیل جنجالی وارنر

پس از این حکم تعلیق بود که بن همان و به خصوص جک وارنر به زبان آمدند که بن همام از خودش دفاع کرد! او گفت تعجب کره است. جک وارنر هم خود بلاتر را فاسد خوانده و او را متهم کرده رشوه های میلیونی پرداخت و دریافت می کند چیزی که البته دور از ذهن نیست.

جک وارنر در حالی که با یک خبرنگار انگلیسی صحبت می کرد به او گفت: بلاتر فاسد است. او پول گرفته است و حالا من را محروم می کند؟ باید جلوی او را گرفت مهم ترین نکته مصاحبه او آنجا بود که به ایمیلی اشاره کرد که والکه دبیر کل فدراسیون جهانی فوتبال فیفا به او داده است: «من ایمیلی دارم که ثابت می کند بلاتر و والکه می دانستند قطری ها جام جهانی را با پول خریده اند. پسرم، اجازه بده به اتاقم بروم و آن ایمیل را بیاورم.»

بن همام و بلاتر در کنار یکدیگر

وارنر در حالی که پس از چند دقیقه برگشته بود پرینتی از یک ایمیل را نشان داد که از سوی والکه برای خود او ارسال شده بود. در قسمت هایی از این ایمیل می خوانیم «هیچ وقت نفهمیدم چرا بن همام با بلاتر رقابت می کند در حالی که می داند شانسی ندارد. شاید چون از بلاتر خوشش نمی اید و می خواهد او را با این کار آزار دهد و یا شاید هم فکر می کند می تواند همانگونه که میزبانی جام جهانی را خرید، فیفا را هم بخرد.»

این متن یک ایمیل شخصی از طرف دبیر کل فیفا به یکی از اعضای هیات رییسه فیفا است، به روشنی شاهد آن هستیم که سازمانی که گرداننده اصلی پرتماشاگرترین ورزش روی زمین است تا مغز استخوان فاسد است.

خود جروم والکه هم این ایمیل را تایید کرده و گفته وارن نباید آن را علنی می کرده است.

قطری ها لیاقت این رخداد را دارند؟

و اما حالا پس از این همه سروصدا و جنجال مشخص شده است که قطری ها از پول رشوه برای کسب میزبانی جام جهانی استفاده کرده اند، اما واقعا آنها لیاقت برگزاری این رقابت های بزرگ را دارند؟

به نظر نمی رسد کشور کوچکی که هیچ افتخاری حتی در سطح آسیا هم ندارد لیاقت برگزاری چنین رخدادی را داشته باشد، حالا هم که ثابت شده آنها با پول رای ها را خریده اند آیا نباید میزبانی را از آنها پس گرفت؟ و یا در کمترین کار ممکن نباید حداقل رای گیری برای جام جهانی 2022 تکرار شود، البته با اعضای رای دهنده جدید و نه فاسد؟

تصمیم گیری درباره وضعیت نهایی وارنر و بن همام دو ماه دیگر انجام می شود آیا نباید در صورت گناهکار بودن آنها که همین حالا هم با مدارک کافی اثبات شده است، میزانی را از قطری ها گرفت؟

آیا فیفا نباید حداقل برای ترسیم چهره نابود شده فیفا این رای گیری ها را تکرار کند؟ به نظر می رسد که متأسفانه باز هم باید سپ بلاتر را تحمل کنیم چرا که کس دیگری برای رقابت با او جود ندارد این یعنی دموکراسی یک نفره!

حالا که رسوایی های فیفا و بلاتر برای همه علنی شده است، اسپانسرهای مالی هم نگران وجهه خود هستند. آنها نگرانی های خود از بابت رسوایی های اخیر را رسما اعلام کرده اند. اسپانسرهای مشتریان اصلی خون رسانی سازمان فاسد فیفا نگران هستند. آیا آنها فیفا را تنها خواهند گذاشت؟

بلاتر رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال

فیفا تنها می ماند؟

حالا که رسوایی های فیفا و بلاتر برای همه علنی شده است، اسپانسرهای مالی هم نگران وجهه خود هستند. آنها نگرانی های خود از بابت رسوایی های اخیر را رسما اعلام کرده اند. اسپانسرهای مشتریان اصلی خون رسانی سازمان فاسد فیفا نگران هستند. آیا آنها فیفا را تنها خواهند گذاشت؟

اگر چه بلاتر اعلام کرده که فیفا در بحران نیست! اما سخنگوهای دو شرکت آدیداس و کوکاکولا در اظهار نظرهایی رسمی نگرانی و تاسف خود را از رسوایی های فیفا اعلام کرده اند.

سخنگوی شرکت کوکاکولا در گفت و گویی اعلام داشته: «ما از بابت این رخدادها متاسفیم. این رسوایی ها ناراحت کننده است و بسیار هم برای ورزش بد است ما کاملا از فیفا انتظار داریم که هر چه زودتر این موارد را پاکسازی کند و به افکار عمومی پاسخ دهد. هم چنین از آنها انتظار داریم کار درست را انجام دهند. سخنگوی شرکت آدیداس هم گفته: «آدیداس از شراکت طولانی و نزدیک خود با فیفا همواره راضی بوده است اما امیدواریم این موضوع ادامه داشته باشد ما در جام جهانی 2014 برزیل اسپانسر فیفا خواهیم بود، اما با همه اینها این اخباری که از سازمان فیفا به گوش می رسد بسیار برای چهره فیفا و فوتبال و حتی ما اسپانسر ها بد است. باید این وضعیت را درست کرد. حالا باید ماند و دید که عاقبت جام جهانی 2022 و خود فیفا چه خواهد شد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: گل