تبیان، دستیار زندگی
در گذشته‌های دور وظایف زن و مرد با مرزی بسیار دقیق‌تر از امروز تعیین شده بود. مردها بیرون از خانه كار می‌كردند و زنان داخل خانه. اما امروز درصد بالایی از زنان در جامعه فعالیت دارند و شاغل‌ هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقسیم‌ كار ‌در ‌خانه


در گذشته‌های دور وظایف زن و مرد با مرزی بسیار دقیق‌تر از امروز تعیین شده بود. مردها بیرون از خانه كار می‌كردند و زنان داخل خانه. اما امروز درصد بالایی از زنان در جامعه فعالیت دارند و شاغل‌ هستند. از طرفی امروز دیگر كار خانه برای مردها غریب نیست و این تفكر كه كار خانه فقط وظیفه زن است از بین رفته است، اما هنوز بسیاری از مردها فكر می‌كنند كه كار خانه وظیفه زن است.
تقسیم‌ كار ‌در ‌خانه

همه ما فارغ از شغلی كه داریم همراه همسرمان در یك خانه زندگی می‌كنیم كه به نسبت ساعاتی كه در آنجا هستیم، كارهایی باید انجام دهیم. اما راجع به این كه كارهای خانه وظیفه كیست، سوالات زیادی وجود دارد مثل این‌كه آیا كارهای خانه وظیفه زن خانه است؟ آیا اگر مردی در خانه كار می‌كند به همسرش لطف كرده است؟ آیا یك زن خانه‌دار حق ندارد در مورد سختی كار در خانه گله كند و از كسی كمك بخواهد؟ آیا وظیفه یك زن خانه‌دار انجام دادن همه امور خانه است و باید كارهای شخصی دیگر اعضای خانواده را هم انجام دهد؟ اگر این سوالات بدرستی پاسخ داده شود، شاید بسیاری از مشكلات بین زن و شوهرها بر سر تقسیم كارهای خانه حل شود، چون طرز فكر ما راجع به هر موضوعی در رفتارمان نسبت به آن تاثیر می‌گذارد.

در گذشته‌های دور وظایف زن و مرد با مرزی بسیار دقیق‌تر از امروز تعیین شده بود. مردها بیرون از خانه كار می‌كردند و زنان داخل خانه. اما امروز درصد بالایی از زنان در جامعه فعالیت دارند و شاغل‌ هستند. از طرفی امروز دیگر كار خانه برای مردها غریب نیست و این تفكر كه كار خانه فقط وظیفه زن است از بین رفته است، اما هنوز بسیاری از مردها فكر می‌كنند كه كار خانه وظیفه زن است، در حالی كه وقتی مردی زنی را به همسری خود بر می‌گزیند، وظیفه دارد مایحتاج زندگی او را تامین كند، پس كار بیرون وظیفه مرد است. با این حال باز هم گاهی زن و شوهرها نمی‌توانند در امر تقسیم كار به توافق عادلانه‌ای برسند.

چگونه تقسیم كار كنیم؟

بعد از این‌كه مرد قانع شد‌كار خانه وظیفه زن نیست و باید به او كمك كند و زن هم باور كرد كه همه كارها را نباید به تنهایی انجام دهد، حال نوبت به تقسیم كار می‌رسد. قبل از هر چیز فهرستی از كارهایی كه در خانه هست تهیه كنید و هر كدام از زن و مرد كارهایی كه تمایل به انجام آن را دارند علامت بزنند، مثلا بیشتر مردها آشپزی را دوست ندارند و زن‌ها هم از پس كارهای تعمیراتی و سنگین بر نمی‌آیند، قبل از هر چیز این كارهای خاص را در فهرست‌های جداگانه‌ای بنویسید تا وظایف ثابت هر كدام مشخص شود. البته باید دقت كنید كه این فهرست‌ها پایاپای هم پیش بروند.

طبیعی است وقتی تمام كارهای خانه روی دوش یك نفر باشد، این احساس به او دست می‌دهد كه در خدمت بقیه اعضای خانواده است و از او سوء استفاده می‌شود. اما اگر روحیه همكاری و تقسیم كار در خانه باشد، هیچ‌كس خسته نخواهد شد و همه از این‌كه به هم كمك می‌كنند، لذت می‌برند

گام بعدی تصمیم‌گیری راجع به كارهای باقیمانده است كه با توافق هر‌دوی شما تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید بسته به خلاقیت و خواست خود تقسیم كار كنید. مثلا زنانی كه خانه‌دارند، می‌توانند از همسرشان بخواهند كه جمعه‌ها به آنها در كار خانه استراحت دهند. گاهی نیز می‌توانید به صورت مقطعی كارها را با هم تعویض كنید تا تنوع ایجاد شود.

چند نكته :

پس از این‌كه تقسیم كار كردید و به توافق رسیدید كه در كارهای خانه با هم همكاری داشته باشید، برای این‌كه در این امر موفق شوید به چند نكته دقت كنید:

 اول : این كه هر كدام از شما به قول و قرار خود عمل كنید و در انجام آن كوتاهی نكنید و آن را به تعویق نیندازید. كارها را سرسری هم انجام ندهید تا دیگری مجبور به تكمیل آنها شود.

دوم : این‌كه از كار هم ایراد نگیرید بخصوص زن‌ها از عملكرد شوهرانشان ایراد نگیرند تا آنها نیز نسبت به كار دلسرد نشوند.

سوم : این كه هیچ‌وقت از جمله بلد نیستم،  استفاده نكنید، چرا كه كارهای خانه آنقدر پیچیده نیستند كه نتوانید آنها را به نحو مطلوب انجام دهید، بویژه مردها به بهانه این‌كه كارهای خانه را بلد نیستند، تن به این كارها نمی‌دهند در حالی كه در مردهای زیادی هستند كه تبحری بیش از زن‌ها برای انجام امور خانه دارند مانند آشپزی و همچنین هیچ كس حتی زن‌ها هم ذاتا كار خانه بلد نبوده‌اند و با تمرین آنها را آموخته‌اند.

تقسیم‌ كار ‌در ‌خانه

چهارم : این‌كه یكی از بهترین راه‌ها برای همكاری در خانه این است كه هر كس كارهای خود را انجام دهد، اعم از زن و شوهر و فرزندان. اگر این فرهنگ در خانواده جا بیفتد كه هر كس وسایلش را جابه‌جا كند، هر كس ظرف غذای خود را به آشپزخانه ببرد و هر كس ریخت و پاش خودش را جمع كند، نصف مشكل حل می‌شود و البته در این امر پدر خانواده مهم‌ترین الگو برای فرزندان است، چرا كه بچه‌ها به پدر خود نگاه می‌كنند و به همان میزان كه او كارهای خود را انجام می‌دهد، بچه‌ها نیز نسبت به كارهای خود احساس مسوولیت می‌كنند، مثلا اگرپدر بعد از اتمام غذا بلند شود و برود بچه‌ها هم همین كار را می‌كنند، اما اگر پدر ظرف غذایش را به آشپزخانه ببرد و در جمع كردن ظروف كمك كند، بچه‌ها نیز یاد می‌گیرند.

نكته آخر :  داشتن روحیه قدردانی است، اگر مردان بدانند كه قدردان بودنشان چقدر به زن‌ها انرژی می‌دهد، هیچ‌وقت فراموش نمی‌كنند كه از همسرشان تشكر كنند.

بیشتر مردها وقتی همه چیز در خانه مرتب است هیچ عكس العملی ندارند ولی اگر كمی خانه به هم ریخته شود یا در موردی كوتاهی شود، بسرعت اعتراض می‌كنند در حالی كه هر كس در ازای كاری كه انجام می‌دهد انتظار قدردانی دارد و زنان نیز لایق این قدردانی هستند پس از آنها قدردانی كنید، چرا كه كار خانه كاری سخت اما بدون مزد و تعطیلی است.

تربیت فرزندان

وقتی پای فرزندان به میان می‌آید همه مادر را مسوول تربیت او می‌دانند پس علاوه بر كارهای خانه پس از تولد فرزند وظیفه نگهداری و تربیت او نیز به عهده زنان انگاشته می‌ شود. فرزندان از همان ابتدا خصوصیاتی را از پدر خود و خصوصیاتی را نیز از مادر خود به صورت ژنتیكی به ارث می‌برند.

به همین میزان هم در مسائل تربیتی هم از مادر و هم از پدر الگوبرداری می‌كنند، اما به خاطر مجاورت بیشتر فرزندان با مادر، او كمی بیشتر از پدر بر فرزندان تاثیرگذار است، اما این به معنی آن نیست كه پدر هیچ مسوولیتی ندارد.

هریك از ما توانایی‌های روحی و شخصیتی داریم كه همسرمان ندارد و بعكس، پس باید هر كدام این توانایی‌های مثبت را به فرزندان خود یاد دهیم و مكمل یكدیگر باشیم.

مسلما تربیت فرزندان توسط پدر و مادر بسیار بهتر از این است كه آن را فقط به مادر سپرد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع :

چهار دیواری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.