تبیان، دستیار زندگی
تاریخ سینمای ما قدمتی صدساله دارد که در هفتاد سال اول آثار درخشان به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد ولی در سی سال انقلاب فیلم هایی ساخته شده که مدیون ارزش هاست و بسیاری از فیلمسازان بزرگ ما در طول این دوران فیلم ساختند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار درخشان سینمای ایران محصول دوران انقلاب است


تاریخ سینمای ما قدمتی صدساله دارد که در هفتاد سال اول آثار درخشان به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد ولی در سی سال انقلاب فیلم هایی ساخته شده که مدیون ارزش هاست و بسیاری از فیلمسازان بزرگ ما در طول این دوران فیلم ساختند.


آثار درخشان سینمای ایران محصول دوران انقلاب است

چهارمین شب کانون کارگردانان با شعار ستایش شان کارگردانی شب گذشته با اجرای داریوش فرهنگ در باغ موزه هنر ایرانی (باغ امیر احمدی) برگزار شد.

در این مراسم مجید مجیدی در صحبت هایش با اشاره به اینکه برخی دوستان کارگردان به نقد و مخالف گویی از شرایط حال سینمای ایران پرداختند گفت: مخالف گویی همیشه هم فضیلت محسوب نمی شود در حال حاضر خیلی ها نسبت به کار من نقد دارند و این را نمی شود کتمان کرد.

وی افزود: تاریخ سینمای ما قدمتی صدساله دارد که در هفتاد سال اول آثار درخشان به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد ولی در سی سال انقلاب فیلم هایی ساخته شده که مدیون ارزش هاست و بسیاری از فیلمسازان بزرگ ما در طول این دوران فیلم ساختند. ما کارگردانیم و واقعیت ها را نباید دفن کنیم بهتر است هر مساله را سر جای خودش نقد کنیم و همه چیز را در هم دخالت ندهیم. این صحبت ها ممکن است به مذاق برخی ها خوش نیاید اما وظیفه خودم دانستم که آنها را بگویم.

داریوش فرهنگ در ابتدای صحبت های خود گفت: اگر روزی ما با کالاهایی چون پسته، زعفران و نفت خود را به جهان می شناساندیم الان فیلم و فیلمسازی ماست که برای کشورمان غرور و سربلندی می آورد. کانون کارگردانان هروقت لازم بود با معاونت های فرهنگی تعامل داشته و تبادل نظر کرده و از این راه به خود شخصیت و اعتبار بخشیده است چراکه کارگردانان ستون اصلی سینما هستند.

وی همچنین در ادامه صحبت های خود از جلال شمسیان مدیرعامل شرکت نوین عرفا تشکر کرد.

در ادامه رییس کانون کارگردانان از مازیار میری دبیر این جشن تشکر کرد و افزود: از شورای مرکزی قبلی تشکر می کنم که فعالیت هایشان را در جهت مسایل مسکن کارگردانان جهت بخشیدند.

همایون اسعدیان اظهار داشت: امشب شب شان و منزلت کارگردان است و کارگردانی یک مفهوم است. به زودی زمانی می رسد که کانون در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.دوستان کانون در مقاطع مختلف مسوولیت های ویژه ای بر عهده داشتند و هدف همه هم رشد خانه سینما بود. امروز هر چه که هست ثمره تلاش اعضاست.

کانون کارگردانان هروقت لازم بود با معاونت های فرهنگی تعامل داشته و تبادل نظر کرده و از این راه به خود شخصیت و اعتبار بخشیده است چراکه کارگردانان ستون اصلی سینما هستند.

محمد مهدی عسگرپور دراین مراسم اظهار داشت: به عنوان عضوی از کانون خوشحالم که شاهد برگزاری شب چهارم هستم لازم است به نهادهای صنفی قدرت بدهیم و تقویت شان کنیم.

بخش بعدی مراسم به تجلیل پنج تن از کارگردانان دوره های مختلف سینمای ایران اختصاص داشت که ابتدا مهدی فخیم زاده در تعریف اولین کارگردان اظهار داشت: این کارگردان در پنج دهه از تاریخ سینمای ایران فعالیت های تاثیر گذاری داشته و همیشه در برنامه های صنفی یاریگر سایر دوستان و نظراتش برای همه حجت بود.

رسول صدرعاملی در جایی اشاره کرد که من به این نتیجه رسیده ام که فیلم ها خیلی مهم نیستند، آدم ها مهمترند. این فرد محمد متوسلانی است.

محمد متوسلانی پس از تعاریف فخیم زاده گفت: خوشحالم در این راه 50ساله توانستم تاثیرگذار باشم و امیدوارم برای دوستان دیگر هم چنین مراسمی برپا شود.

در ادامه کیومرث پوراحمد برای معرفی یکی دیگر از کارگردانان بیان داشت: فیلمسازان به دو صورت وارد این حرفه می شوند یا از طریق حمایت های فامیلی یا پشتکار و ایستادن روی پای خود. بهرام توکلی از اولین فیلم خود نشان داد که کارگردانی بلد است و ماندگار خواهد بود.توکلی هم درصحبت کوتاهی گفت: امیدوارم قدردان این تشویق ها باشم و بتوانم راهم را ادامه بدهم.

بخش آخر این جشن اهدای جایزه به سه کارگردان از سه دوره مختلف سینمایی بود که سیروس الوند برای اعلان کارگردان در نامه ای به معرفی علیرضا داوود نژاد پرداخت. سپس ناصر تقوایی در یک سخنرانی مفصل از رخشان بنی اعتماد قدردانی کرد و مجید مجیدی هم با اشاره به کارگردانی که در فیلم های بومی و ملی بسیار موفق عمل کرده از رضا میرکریمی تجلیل کرد.

در مراسم شب گذشته ویتوریو استرارو فیلمبردار ایتالیایی که هم اکنون با پروژه سینمایی "محمد(ص)" به کارگردانی مجید مجیدی همکاری دارد نیز در این مراسم حضور داشت و به جمله همیشگی اش در رابطه با حرفه خود مبنی بر اینکه سینما نوشتن با نور است اشاره کرد .

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری سینمای ایران