تبیان، دستیار زندگی
تا به حال به این اندیشیده اید که با سرعت رشد فناوری چه پدیده هایی انتظار ما را خواهند کشید؟ دهه آینده آبستن پیشرفت هایی خواهد بود که آگاهی بشر از دنیا اطرافش را به مرحله دیگری خواهد برد.در این جا به معرفی 7 فناوری که در خدمت بشر آینده است، می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسل بعدی انسان ها


تا به حال به این اندیشیده اید که با سرعت رشد فناوری چه پدیده هایی انتظار ما را خواهند کشید؟ دهه آینده آبستن پیشرفت هایی خواهد بود که آگاهی بشر از دنیا اطرافش را به مرحله دیگری خواهد برد.در این جا به معرفی 7 فناوری که در خدمت بشر آینده است، می پردازیم.

نسل بعدی انسان ها

 شبکه های مجازی

اینترنت این امکان را برای هر کسی مهیا می کند تا به میلیون ها نفر در مکان های بسیار دور، ارتباط برقرار کند. ما نخستین نسل از انسان ها هستیم که چنین توانایی داریم. خلاصه تر و کوتاه شدن پیغام ها در سال ها اخیر همین امر را می رساند.

نسل بعدی انسان ها

دولت ها به جای ارسال اطلاعیه های طولانی به خبرگزاری ها، به انتشار نسخه های خلاصه شده در شبکه های مجازی اقدام می کنند. به طور خلاصه بخواهیم بگوییم. این آغاز ابر آگاهی (Superconciousness) است.سایت ها و شبکه های اجتماعی از یک سو که جهانی هستند و محدودیت مرزی ندارند. اطلاعات کاملی از جمله نزدیک ترین رستوران ها و ناتوایی های محلی را هم ارائه می کنند. به این ترتیب شبکه های مجازی کم کم حکومت خود را بر زندگی روزمره آغاز خواهند کرد.

زمان آغاز  2007

ابروای فای

نسل بعدی انسان ها

پخش تصاویر دیجیتال تلویزیونی و دستگاه های گیرنده جدید خاطرمان هست. حذف سیگنال های آنالوگ و استفاده از سیگنال دیجیتال، یک مزیت دیگر به جز تصاویر تلویزیونی دارد و آن هم اتفاقی است که همانند خط تلفن افتاد. یعنی قابلیت عبور داده از فضاهای خالی و بدون استفاده این بستر. این سیگنال ها می توانند با پهنای باند 20 مگابیتی به انتقال داده بپردازند و این فناوری بزودی در همه جا به یک امر معمولی تبدیل خواهد شد.

جدول زمانی: این فناوری هنوز آزمایشی است و احتمالا از اواسط  سال 15 20 به بعد عملیاتی خواهد شد.

 واقعیت تکمیل شده

نسل بعدی انسان ها

ادغام دنیای دیجیتال با دنیای واقعی با همان Augmented Reality در حال رخ دادن است. واقعیت تکمیل شده مولفه مناسبی برای عصر تلفن های هوشمند است.

ما در این عصر رایانه های کوچک و قدرتمندی را در جیبمان حمل می کنیم. امروزه تلفن ها همواره به اینترنت متصل هستند و نمایشگرهای پیشرفته، دوربین های دقیق و حسگرهای آن ها کمک زیادی می کند تا بسادگی از آن ها استفاده کنیم. برای زندگی در دنیای دیجیتال تنها چند کلید و لمس فاصله است.

این فناوری هنوز در حال توسعه است و بزودی به بخشی از فرهنگ تبدیل می شود.م نمونه های اولیه    ARرا می توان در نرم افزار های موبایلی یافت. که بر بستر دنیای واقعی طرح می کشند و آدم را تا رسیدن به مقصد راهنمایی می کنند.

جدول زمانی: در حال حاضر این فناوری وجود دارد اما هنوز به بلوغ نرسیده است. هر چه تلفن های همراه و تبلت ها قدرتمندتر شوند، نرم افزارهای واقعیت تکمیل شده نیز توجه بیشتری به خود جلب خواهند کرد.

 نمایشگرهای شفاف

نسل بعدی انسان ها

مشکل واقعیت های تکمیل شده در گوشی های هوشمند یا تبلت ها این است که کاملاً نمی توان از آن به عنوان دریچه ای برای دیدن دنیای واقعی استفاده کرد از این رو نقص یک فناوری هنوز در دنیای واقعی دیده می شود. تصور کنید یک عینک به چشم دارید که می توانند ایمیل ها و کامنت های وب سایت تان را کنار چشمتان نشان دهد. در حالی که به رانندگی مشغول هستید یا در فروشگاهی بزرگ به خرید می پردازید. فاصله تا آن زمان زیاد نیست.

چند ماه قبل سامسونگ اعلام کرد. که تولید یک نمایشگر LED را آغاز کرده که شفافیت آن تنها 5 درصد است. ال جی نیز همراه با سامسونگ به این دنیا وارد شده است و قصد دارد نمایشگرهای شفاف با قابلیت لمس تولید کند این اختراعات هنوز ایده آل نیستند؛ اما بزودی به حد نهایت خود خواهند رسید پنجره خانه ای را تصور کنید که به جای استفاده از پرده از اسکرین سیور استفاده می کند یا می تواند به نمایش فیلم بپردازد.

نانور رایانه ها

نسل بعدی انسان ها

از نخستین رایانه های دنیا گرفته از انیاک تا رایانه های رومیزی، تا لب تاپ ها و گوشی های تلفن همراه فاصله زمانی، کوتاهی سپری شده است. گام بعدی، حضور نانو رایانه هایی در اندازه میلی متری خواهد بود. مهندسان دانشگاه میشیگان اخیراً یک میکرو پی سی را تولید کرده اند که تنها یک میلی متر مکعب اندازه دارد. این دستگاه برای این طراحی شده تا در چشم بیماران ایمپلنت شده فشار وارده به چشم را اندازه بگیرد. این تیم مهندسی همچنین دستگاه انتقال بی سیمی تولید کرده است که به کمک آن، ربات هایی در اندازه های میلی متری با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و همچنین نیاز برق مصرفی خود را خودشان تامین می کنند.

در آینده احتمالا به جراحی نیاز نخواهیم داشت و جزییات عملکردهای بیولوژیک ما برای دکتر با خودمان ارسال شوند. این اقدام به این جهت عملی می شود که این ربات های کوچک درون بدن هایمان زندگی خواهند کرد.

سنگ های کلیه می توانند پیش از بزرگ شدن شکسته شده و رگ های عروقی بدن تمیز شوند و بدون آن که عمل جراحی انجام بگیرد. چین و چروک ها صاف شوند. حتی می توانند ما را به اینترنت وصل کنند و پاد کست ها را بدون ارتباط با رایانه مستقیماً در گوشمان پخش کنند.

نسل بعدی انسان ها

این رایانه های کوچک همچنین می توانند هر شیء غیر جنبنده ای را هوشمند جلوه دهند. به عنوان مثال گوگل اخیراً از پروژه ای  به نام آندروید در خانه (Android @ Home) پرده برداری کرده است که مجموعه ای از ابزارها و پروتکل های بی سیم را در اختیار همه قرار می دهد تا تمام دستگاه های موجود در خانه را به یکدیگر  وصل کرده و هوشمند کنند. به این ترتیب هیچ وقت جواب های متصل به دستگاه موقعیت یاب گم نخواهد شد و چنگال ها می توانند کالری موجود در هر لقمه غذا را نشان بدهند.

جدول زمانی: انتظار می رود طی 3 سال آینده نخستین نانوربات ها به بدن انسان تزریق شوند. ابزارهای هوشمند نیز تا 2 سال آینده عرضه خواهند شد و تا انتهای دهه جاری میلادی، تقریباً همه ابزارهای هوشمند خواهند شد.

نمایشگر های واقعی رتینا

نسل بعدی انسان ها

اپل که نمایشگر جدید خود را رتینا (شبکیه چشم) نامیده است، انتظار ندارد طی یکی دو سال آینده رقیب قدرتمندتری از خود ببیند. اما آینده اصلی از آن پروژه ای به نام شبکیه حقیقی خواهد بود. تابستان گذشته اعلام شد که دستگاه تلسکوپی در اندازه نخودفرنگی تولید شده است و به بیمارانی که از پیری چشم رنج می برند، کمک می کند این دستگاه تصاویر را مستقیماً به چشم می فرستد.

نسل بعدی انسان ها
نسل بعدی انسان ها

دانشگاه  واشنگتن نیز لنزی طراحی کرده است که مستقیما می تواند نور LED را به شبکیه بفرستد و این همان تلویزیونی خواهد بود که همه به دنبالش بودیم.این فناوری هم چنین می تواند واقعیت تکمیل شده را یک قدم به جلو ببرد و همانند ترمیناتور، اطلاعات دنیای اطرافمان را مستقیماً در چشم مشاهده کنیم.

جدول زمانی: این تلسکوپ ها هم اکنون در دسترس هستند و تا پایان دهه جاری فراگیر خواهند شد.

اندام های بایونیک

نسل بعدی انسان ها

شاید تا یکی دو سال پیش، اندام های بایونیک تنها یک داستان علمی- تخیلی بود، اما پتناگون و داریا روی عضلات با یونیک سرمایه گذاری سنگینی کرده اند تا به معلولان و نظامیانی که عضوی از بدن خود را از دست داده اند، کمک کنند داریا با کمک دانشگاه جان هاپکینز بازویی بایونیک تولید کرده است که می تواند جایگزین عضو معلول شود.این بازو به گونه ای طراحی شده است که دستورها و فرامین مرتبط را مستقیماً از مغز دریافت و حتی حواس را از جمله حرارت، فشار و لرزش را منتقل می کند.

جدول زمانی: تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد؛ اما امید می رود تا اواسط دهه بعدی به طور کامل همه گیر شود.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

روزنامه جام جم