تبیان، دستیار زندگی
علی نصیریان پیشكسوت تئاتر، سینما و تلوزیون كشورمان با 55 سال سابقه در این عرصه ها خالق نقش هایی بسیاری ماندنی و ارزشمند در تاریخ سینما و تئاتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی نصیریان


علی نصیریان پیشكسوت تئاتر، سینما و تلویزیون كشورمان با 55 سال سابقه در این عرصه ها خالق نقش هایی بسیاری ماندنی و ارزشمند در تاریخ سینما و تئاتر است.

علی نصیریان

علی نصیریان هنرمند پیشكسوت تئاتر سینما و تلویزیون كشورمان در سال 1313 در تهران متولد شد.

كودكی وی معاصر با واپسین سال های سلطنت رضا شاه و آغاز ورود به سینما به طور عام در ایران بود.

وی دوره تحصیلات ابتدایی و متوسط خود را در مدارس تهران گذراند و پس از اخذ دیپلم هنرپیشگی در سال 1335 در تهران به گذراندن دوره های تئاتر در كلاس های معتبر تئاتر پرداخت. وی پس از این كه در زمینه درام نویسی تجربیاتی را از سر گذراند در سال 1341 طی یك بررسی تحصیلی برای مطالعه و یادگیری تئاتر به امریكا رفت و پس از بازگشت به ایران به فعالیت هنری مشغول شد.

وی علاوه بر تحصیل در رشته هنرپیشگی در هنرستان در كلاس های آزاد و معتبر تعلیم تئاتر به آموختن تئاتر و نیز نمایشنامه نویسی و تشكیل گروه های تئاتر پرداخت.

نصیریان در كلاس های آزاد معتبر تعلیم تئاتر در محضر بزرگانی چون رفیع حالتی، اسماعیل مهرتاش، مطیع الدوله مجازی، حبیب یغمایی، حسن ره آ‌ورد، ابوالقاسم جنتی عطایی، استاد یوسفی، خان ملك ساسانی، ناظر زاده كرمانی، و سركیسیان هنرهای زیادی آموخت از استاد وی در تئاتر سعدی حسین خیرخواه استاد بازیگری و حسین ناصحی استاد سلفژ بودند.

از هم دور‌ه ای ها و همكاران علی نصیریان می‌توان به بهمن فرسی، جعفر والی، فهیمه راستكار، عباس جوانمرد، منوچهر انور و شاهین سركیسیان اشاره كرد.

علی نصیریان بین سال های 1336 تا 1337 به نمایشنامه نویسی و تشكیل گروه های نمایش مشغول بود. از سال 1336 نیز در اداره هنرهای دراماتیك به فعالیت مشغول شد.

در خصوص مشاغل و قسمت های علی نصیریان باید گفت كه وی از سال 1336 كارمند اداره هنرهای دراماتیك شد كه سمت كارگردانی و بازیگری داشته است.

وی در سال 55 تا 57 رئیس اداره تئاتر بود و در سال 55 تا 56 عضو گروه نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر شد.

علی نصیریان در بازیگری بیشتر به نقش های تاریخی و مردمی علاقه دارد و اولین كسی است كه با تكیه بر ادبیات شفاهی از اشعار، تصنیف ها و سنت های عامیانه در نمایش هایش استفاده می كند.

وی براساس شیوه های نمایش سنتی ایران كه خود شاهد آن بوده و با آشنایی با ساختار و عناصر تئاتر دنیا، به تالیف آثاری می‌پردازند كه بانی و بنیانگذار نمایشنامه نویسی ملی ایران می شود.

علی نصیریان كسی است كه در تئاتر او را با كارهایی چون بلبل سرگشته، هالو و بسیاری از كارهای سینمایی سریال ها و تله تئاترهای معروف می شناسیم آثاری چون ستارخان، ناخدا خورشید، سربداران، هزاردستان، از كارهای به یاد ماندنی اوست.

علی نصیریان

علی نصیریان در زمینه نمایشنامه نویسی، تجربه های بسیاری دارد او با نگارش نمایشنامه بلبل سرگشته توانست در مسابقه نمایشنامه نویسی شركت كند و موفق به دریافت جایزه شود وی نمایشنامه های زیادی از جمله امیر ارسلان ، بنگاه تئاتر ال، بازرس، آگهی ازدواج، پهلوان كچل، چوب به دست های وزیل، طلسم حریر، مرد ماهیگیر استعمال دخانیات ممنوع، مردی كه مرده بود و خود نمی دانست، عروس باقرخان، بازی سیاه، آی با كلاه ای بی كلاه، ‌بهترین بابای دنیا، بیگانه ای در ‌خانه و آنتیگون را به صحنه برد و یا در آن ها ایفای نقش كرد.

او در فواصل سال های 39 تا 41 هم زمان با فعالیت تلوزیونی تعداد كثیری نمایش زنده را كه توسط گروه تئاتر اداره هنرهای دراماتیك اجرا می‌شد با كمك همكارانش به اجرای تلوبزیونی در آورد.

سربداران از نخستین سریال های او در اوایل دهه 60 به شمار می‌آید نقش متفاوت او در این سریال به لحاظ جنس نقش ومنفی بودنش نسبت به تمام كارهای سینمایی و نمایش ها از جایگاه ارزشمندی برخوردار بود. جدا از آثار اشاره شده بازی وی در فیلم بوی پیراهن یوسف بسیار ماندگار بود.

نصیریان پس از بازیس در فیلم ستارخان تا مدت ها حضور ثابت و مداومی در آثار تاریخی یا سمبولیك داشت یكی دیگر از این آثار كه در اواخر دهه 60 ساخته شد گرگها بود كه نصیریان در آن ایفاگر نقش حكیم بود.

هزار دستان یادگاری از یك عمر بازیگری در تاریخ سینمای ایران است زنده یاد علی حاتمی نقش متناسب با قابلیت های فیزیكی و توانایی های نصیریان برایش كنار گذاشت و او را در صدر نشانه جدا از این آثار سینمایی علی نصیریان می‌توان به برج مینو ،‌ مدرسه ای كه می‌رفتیم، روز باشكوه، كمیته مجازات، زندانی 707، آفتاب نشین ها، فصل خون، شعله های خشم، دیوانه ای از قفس پرید، پستچی سه بار در نمی‌زند و شاه خاموش و گاو اشاره كرد.

از بازی های نمایشی نصیریان نیز می‌توان به نمایش های پدر، نوشته اگوست استریندبرگ و كارگردانی مهدی فروغ، كاپیتان قراگز، به كارگردانی داود رشیدی، سگی در خرمن جا نوشته نصرت الله نویدی و به كارگردانی عباس جوانمرد هفت شب با میهمان ناخوانده به كارگردانی فرهاد آئیش و لونه شغال به نویسندگی و كارگردانی خودش اشاره كرد./ی2

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع: ویکی پدیا و سایت ایران تئاتر