تبیان، دستیار زندگی
گرما زدگی مشکلی است که گردشگران زیادی این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنند. به خصوص طبیعت گردان که در لبه تیغ گرمازدگی قرار دارند و هر لحظه ممکن است با دردسرهای این بیماری مواجه شوند. بنابراین بد نیست چند توصیه کمک های اولیه را درباره این مشکل بدانید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی گرما قاتل جان می شود!

گرمازدگی


گرما زدگی مشکلی است که گردشگران زیادی این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنند. به خصوص طبیعت گردان که در لبه تیغ گرمازدگی قرار دارند و هر لحظه ممکن است با دردسرهای این بیماری مواجه شوند. بنابراین بد نیست چند توصیه کمک های اولیه را درباره این مشکل بدانید.


کوتاه از گرمازدگی

1- گرما زدگی بیشتردر دمای بین 40-43 به بالا ایجاد می شود.

2- احتمال مرگ و میر در صورت گرمازدگی تا 90%می رسد.

3- معمولا كم آبی علامت قبلی گرما زدگی است.

4- در گرمازدگی كار شدید موثر تر از كم آبی است.

5- استراحت در فواصل معین و در زیر سایه و مكان های خنك می تواند از بروز گرمازدگی جلو گیری كند.

6- اشخاص پیر و چاق و اطفال و افرادی كه به بیماری های مزمن مثل دیابت واشكال در گردش خون مبتلا هستند، بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند.

علت بروز گرما زدگی

به طور کلی علت بروز گرما زدگی به این موارد مربوط می شود: فعالیت شدید در گرما (مثل کوهنوردان)، پوشش زیاد بدن، عدم تعادل گرمایی (یعنی حتی در سرما هم احتمال بروز گرما زدگی وجود دارد!)

ویژگی های ارتفاع

گرمازدگی

درباره گرما زدگی باید چند نکته خیلی مهم را بدانید. به خصوص اگر اهل کوهنوردی یا سفر به طبیعت کوهستانی هستید یا حتی ممکن است برنامه ای برای سفر به یک شهر و روستای مرتفع را داشته باشید.

به طور کلی هر 1000 متر افزایش ارتفاع 6 درجه كاهش دما در پی دارد و هر 300 متر افزایش ارتفاع اشعه ماورا بنفش خورشید را 4% افزایش می دهد. چرا که تراكم ابرها دیده نمی شود و آلودگی در هوا به حداقل می رسد. افزایش خشكی هوا معادل است با کاهش آب بدن. پس لطفا بطری آب به اندازه کافی همراه داشته باشید. یادتان باشد در گرمازدگی مهم‌ترین اتفاق كم‌آبی بدن است. البته پزشکان توصیه می کنند که در داخل آب، به مقدار كم قند و آبلیمو اضافه شود تا الكترولیت‌های لازم یعنی مواد معدنی كه آب متعادل بدن را ایجاد می‌كنند، جذب شوند.

وقتی بدن كم‌آب می‌شود، در عملكرد كلیه‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و بتدریج می‌تواند روی تمركز نیز تاثیر بگذارد. حتی كم‌آبی بدن، در تنظیم فشار خون تاثیرگذار است، به همین دلیل باید به طور مرتب به بدن آبرسانی شود. در غیر این صورت علائمی مثل تشنگی، ضعف، تهوع و استفراغ، خستگی، سردرد، سرگیجه و افزایش دمای بدن خواهید دید که از علایم گرمازدگی محسوب می‌شوند.

دامنه حرارتی بدن باید بین 5/36 -5/38 باشد. بنابراین اگر متوجه شدید گر گرفته اید یا بیش از 2 درجه تب دارید یا دمای بدنتان به بالاتر از 38 و نیم درجه رسیده، سریع به فکر خنک کردن خود بیفتید تا دچار اختلال عملكرد دستگاه ها و گرمازدگی نشوید.

تعریق موثرترین راه كاهش دمای بدن است كه به عواملی مثل درجه حرارت محیط، رطوبت، باد و پوشش بدن بستگی دارد.

فراوری:الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از همطناب، جام جم