تبیان، دستیار زندگی
امروزه برای پاک کردن رنگ‌های تاتو و از بین بردن نقش‌های آن از لیزرهای مختلفی استفاده می‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاک کردن تاتو دشوار است


امروزه برای پاک کردن رنگ‌های تاتو و از بین بردن نقش‌های آن از لیزرهای مختلفی استفاده می‌شود. البته تنها پزشک متخصص می‌تواند لیزر مناسب را انتخاب کند و کار پاک کردن تاتو را برای فرد انجام دهد.


تاتوی ابرو

سال‌ها پیش وقتی صحبت از خالکوبی می‌شد، همه به یاد قشر خاصی می‌افتادند که روی دست‌ها، بازوها و گردن شان جملاتی را می‌نوشتند یا اشکالی را به تصویر می‌کشیدند، اما امروز شرایط تغییر کرده است و حالا افراد بیشتری را می‌بینیم که این کار را انجام می‌دهند.

به همین سادگی، خالکوبی‌های قدیم با کمی تغییر جای خود را به تاتو داده‌اند و همه اقشار جامعه برای زیبایی بیشتر به سراغش می‌روند. طوری که در این سال‌ها تاتوی چشم، ابرو و لب یکی از پرطرفدارترین کارهایی است که افراد مختلف و به خصوص خانم‌ها انجام می‌دهند. اما باور کنید انجام تاتو هم شرایط خاصی دارد که اگر رعایت نشود، دردسرساز خواهد شد.

دکتر زهره نیکبخت، متخصص بیماری‌های پوست و مو با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت هنگام تاتو کردن، در گفت‌وگو با جام‌جم هشدار می‌دهد:

«اگر تاتو در شرایط استریل و بهداشتی انجام نشود و رنگ‌ها نیز غیرمجاز و غیراستاندارد باشند، به طور حتم سلامت فرد با انجام تاتو به خطر خواهد افتاد. در این شرایط مشکلات و عوارض ناخوشایندی ایجاد می‌شود که حتی ممکن است تا سال‌ها بعد از انجام تاتو نیز ادامه پیدا کند، ولی متاسفانه امروز هم مراکز زیادی وجود دارد که در چنین شرایطی کار تاتو را انجام می‌دهند و مردم نیز به آنها مراجعه می‌کنند.»

یکی از مهم‌ترین عوارض تاتو که باید مورد توجه قرار گیرد، انتقال عفونت است. در حقیقت تاتو می‌تواند باعث انتقال عفونت‌های باکتریایی شود

عوارض تاتو تا سال‌ها ادامه دارد

با انجام تاتو، سلامت پوست را که به عنوان اولین سد دفاعی در برابر ورود میکروب‌ها به بدن عمل می‌کند، به خطر می‌اندازیم. علاوه بر آلودگی‌ها و عوارضی که در نتیجه وارد شدن سوزن به پوست ایجاد خواهد شد، رنگ‌های تاتو نیز ممکن است دردسرساز شوند. همچنین باید توجه داشته باشید عوارض تاتو ممکن است تا سال‌ها بعد ادامه داشته باشد و حتی پس از ده‌ها سال به شکلی متفاوت نمایان شود.

دکتر نیکبخت در این‌باره یادآور می‌شود: «عوارض تاتو ممکن است بلافاصله پس از تاتو یا سال‌ها پس از آن نمایان شوند. مشکلاتی که بلافاصله پس از تاتو کردن یا چند روز بعد بروز می‌کنند، مانند آلرژی (حساسیت)، پخش شدن رنگ و نفوذ نابه‌جای رنگ زیر پوست است.

از جمله عوارضی هم که پس از گذشت چند سال احتمال دارد ایجاد شوند، کلوئید و یا ندول‌های برجسته‌ای زیر پوست است.»

به گفته وی درمان این عوارض نیز بسیار مشکل و آزاردهنده است.

دکتر نیکبخت خاطرنشان می‌کند: «یکی از مهم‌ترین عوارض تاتو که باید مورد توجه قرار گیرد، انتقال عفونت است. در حقیقت تاتو می‌تواند باعث انتقال عفونت‌های باکتریایی شود و مشکلاتی نیز ایجاد کند.

چنانچه در انجام تاتو شرایط بهداشتی رعایت نشود، باید انتظار انتقال بیماری‌های مختلفی را نیز داشته باشیم. انتقال بیماری‌هایی مانند هپاتیت B ، C و ایدز از جمله مشکلاتی است که فرد را تهدید خواهد کرد.»

دکتر نیکبخت درباره مراقبت‌های پس از تاتو توضیح می‌دهد: «بلافاصله پس از انجام تاتو خود فرد می‌تواند اقدامات موثری از نظر رعایت بهداشت انجام دهد، ولی متاسفانه پس از آن تا زمانی که دچار عوارض نشود، هیچ کار خاصی نمی‌توان انجام داد.»

پاک کردن تاتو کاری دشوار است

امروزه برای پاک کردن رنگ‌های تاتو و از بین بردن نقش‌های آن از لیزرهای مختلفی استفاده می‌شود. البته تنها پزشک متخصص می‌تواند لیزر مناسب را انتخاب کند و کار پاک کردن تاتو را برای فرد انجام دهد.

دکتر نیکبخت با اشاره به این نکته که پاک کردن رنگ تاتو کار آسانی نیست، توضیح می‌دهد: «بعضی از انواع دستگاه‌های لیزر می‌توانند رنگ‌های شناخته شده تاتو را پاک کنند؛ البته در صورتی که رنگ استاندارد باشد و تنها از رنگ‌های شناخته شده یعنی 4 رنگ اصلی مشکی، قرمز، سبز و آبی استفاده شده باشد. ولی افراد باید در نظر داشته باشند که پاک کردن تاتو کاری پرهزینه و طولانی‌مدت است.»

در شرایطی که رنگ‌های تاتو استاندارد نباشند، پاک کردن تاتو، سخت‌تر می‌شود و حتی با دستگاه‌های لیزر هم به راحتی نمی‌توان آن را پاک کرد

این پزشک متخصص یادآور می‌شود: «اگر هنگام پاک کردن تاتو رنگ‌ها به طور کامل از پوست خارج شوند، عوارضی که در آینده ممکن است سلامت فرد را تهدید کنند نیز تا حدی کاهش می‌یابند. بنابراین اگر پاک کردن‌ تاتو اصولی، بهداشتی و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود، ضرری ندارد، ولی اگر کوچک‌ترین مشکلی وجود داشته باشد، پاک کردن تاتو هم می‌تواند عوارضی ایجاد کند.»

دکتر نیکبخت به مراکزی اشاره می‌کند که برای پاک کردن تاتو، رنگ تیره آن را به عمق پوست منتقل می‌کنند و می‌گوید: «چنانچه برای پاک کردن رنگ تاتو، تنها با استفاده از سوزن‌ها، رنگ تیره را به عمق پوست بفرستند، پاک کردن آن سخت‌تر از قبل خواهد شد. در حقیقت این کار به معنای تاتو کردن روی تاتوی قبلی است که دیگر حتی لیزر هم قادر به پاک کردن آن نخواهد بود.

لذا هیچ وقت نباید با چنین شرایطی تاتو را پاک کرد و هیچ مرکزی نباید با رنگ پوست و رنگ سفید روی تاتوی قبلی کار کند. با این شیوه ی پاک کردن تاتو، مردم دچار مشکلات زیادی خواهند شد و عوارض بیشتری آنها را درگیر خواهد کرد.»

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منبع :

جام جم آنلاین - نیلوفر اسعدی‌بیگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.