تبیان، دستیار زندگی
حضور امیر قلعه نویی به عنوان مربی قهرمان لیگ برتر به تنهایی كافی بود تا علاقمندان به برنامه 90 برای دیدن یك برنامه پر جنجال‌ و البته مناظره رو در رو با فردوسی پور پای گیرنده‌های تلویزیونی بنشینند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوئل قلعه نویی و فردوسی پور


حضور امیر قلعه نویی به عنوان مربی قهرمان لیگ برتر به تنهایی كافی بود تا علاقمندان به برنامه 90 برای دیدن یك برنامه پر جنجال‌ و البته مناظره رو در رو با فردوسی پور پای گیرنده‌های تلویزیونی بنشینند.


 قلعه نویی و فردوسی پور

عادل فردوسی پور همانند هفته‌های گذشته دوشنبه شب برنامه‌اش روی آنتن بود و این بار برای پایان دادن به اختلاف قلعه نویی و باشگاه سپاهان با برنامه اش موفق‌ترین مربی لیگ برتر را به عنوان مهمان برنامه به استودیو 90 آورد، هر چند در پایان باز هم بسیاری از اختلافات حل نشده باقی ماند.

پس از پایان مرحله یك چهارم نهایی جام حذفی سوال مسابقه پیامك برنامه 90 درباره قهرمان جام حذفی بود كه در میان چهار تیم استقلال، پرسپولیس ، فولاد و ملوان كه به مرحله نیمه نهایی راه یافتند، سرخپوشان با 58 درصد از نظر مردم به عنوان تیمی با بیشترین شانس قهرمانی انتخاب شد. در این مسابقه پیامك بیش از دو میلیون نفر شركت كرد.

اولین میهمان برنامه 90 مدافع تیم ملی ناشنوایان بود كه پس از قهرمانی در رقابت‌های آسیا به دعوت فردوسی پور در برنامه حاضر شد.

پرگر در این برنامه با انتقاد از مسئولان ورزش به علت بی توجهی به ورزشكاران ناشنوا از آنان خواست كه در موضوع تعیین جوایز و پاداش برای تیم‌های ملی تبعیض قایل نشده و همه را به یك چشم ببینند. وی همچنین توضیحاتی درباره قوانین رقابت‌های ناشنوایان و نحوه برگزاری این مسابقات ارائه داد.

پخش بازی‌های سپاهان و ذوب آهن در مرحله یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بخش بعدی برنامه 90 بود و پس از آن عادل فردوسی پور برنامه تشییع پیكر ناصر حجازی را برای بینندگان به نمایش در آورد.

تهیه كننده برنامه 90 چندین بار با تاكید كردن بر ورزشی بودن ناصر حجازی دلیل محبوبیت او را «مردمی بودن » او توصیف كرد.

دوربین 90 كه این هفته به عكس عكاسان حرفه‌ای از مراسم تشییع پیكر حجازی در ورزشگاه آزادی اختصاص داده شده بود، به همراه آهنگ غم انگیزی كه بر روی تصاویر پخش می‌شد، حال و هوای خاصی به برنامه بخشید. عكس‌های ناصر حجازی از دوران جوانی تا آخرین لحظات زندگی و پس از آن عكس‌های ورزشگاه آزادی كه توسط عكاسان خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها برای برنامه نود ارسال شده بود، در این قسمت پخش شد.

بازی پلی آف لیگ دسته اول كه با برتری مقاومت شهید سپاسی و صعود این تیم به لیگ برتر همراه بود، به اندازه حاشیه‌هایش جذاب نبود.

تصاویر برنامه 90 از نحوه ورود به ورزشگاه ، میزبانی ضعیف استان بندرعباس و گلایه‌های هواداران به خوبی نشان داد كه چرا سوزوكی در بازدید از ورزشگاه‌های ایران تهدید می‌كند كه در این صورت ایران یك سهمیه‌ هم نمی گیرد.

در حالی كه یكی از انتقادهای همیشگی امیر قلعه نویی به فردوسی پور این بود كه چرا پس از قهرمانی در دور گذشته لیگ او آنچنان كه باید و شاید به تیم اصفهانی توجه نكرده ، این بار مجری و تهیه كننده برنامه 90 دروازه‌بان و سرمربی تیم سپاهان را به برنامه اش دعوت كرد و دقایقی را به بحث و گفت و گو‌ نشست.

قلعه نویی با انتقاد از فردوسی پور گفت: شما دوست نداشتید سپاهان قهرمان شود و این استاد كه الان به من می‌گویی از ته دلت نیست. تو در همین برنامه در گفت و گو‌ با ابراهیم زاده به صراحت گفتی كه دوست دارم ذوب آهن قهرمان شود.

سید مهدی رحمتی در این برنامه درباره عملكرد سپاهان در فصل جاری صحبت كرد و مدیریت ، كادر فنی و بازیكنان با كیفیت را یكی از دلایل قهرمانی دانست.

وی بار دیگر رقم‌های 700 ـ 600 میلیونی را در لیگ برتر رد و عنوان كرد: پارسال هم در برنامه شما گفتم كه چنین پول هایی را نگرفتم.

دروازه‌بان ملی پوش سپاهان با بیان این كه با قانون سقف قرار داد به هیچ وجه موافق نیست در باره وضعیتش در فصل آینده گفت: دوست دارم در اروپا بازی كنم و منتظر یك مساله كوچك هستم تا ببینم وضعیتم چگونه خواهد شد، اما اگر در ایران بمانم، اولویت من ماندن در اصفهان است.

پس از خروج رحمتی از استودیو 90 دوئل طولانی و پر حرف و حدیث فردوسی پور و قلعه نویی آغاز شد.

فردوسی پور پس از ورود قلعه نویی به استودیو قهرمانی سپاهان در لیگ برتر را به او تبریك گفت و او را موفق‌ترین مربی لیگ برتر دانست. قلعه نویی اما با این تعریف و تمجیدها كاری نداشت و با بیان این كه تو اكنون ناراحت‌ترین فردی هستی كه من جلویت نشستم ، نشان داد كه شمشیر را از رو بسته است.

وی ابتدا درباره قهرمانی سپاهان و وضعیت و عملكرد فنی تیم در لیگ برتر در رقابت‌های آسیایی صحبت كرد و عادل فردوسی پور هم با بیان این تك مضراب كه «فعلا بگذارید نكته‌های مثبت را بگویم كار به جاهای دیگر هم می كشد» تا توانست از سپاهان ، مدیریت و برنامه‌ریزی این تیم تعریف و تمجید كرد.

در ادامه برنامه گزیده‌هایی از مصاحبه‌های سرمربی سپاهان در فصل گذشته و قسمت‌های از آرشیو برنامه 90 كه منجر به اختلاف بین سپاهان و این برنامه شده بود، بر روی آنتن رفت.

نود

در حالی كه دو طرف اصرار داشتند كه از پسوند «عزیز» در پایان اسم دیگری استفاده كنند، بررسی مشكلات سپاهان و برنامه 90 آغاز شد.

قلعه نویی با انتقاد از فردوسی پور گفت: شما دوست نداشتید سپاهان قهرمان شود و این استاد كه الان به من می‌گویی از ته دلت نیست. تو در همین برنامه در گفت و گو‌ با ابراهیم زاده به صراحت گفتی كه دوست دارم ذوب آهن قهرمان شود.

فردوسی پور در دفاع گفت: من نظر شخصی ام را به عنوان یك علاقمند گفتم، چرا كه در آن موقع ذوب آهن واقعا خوب بازی می‌كرد. اصلا چه سودی برای من دارد كه این تیم قهرمان شود یا آن تیم. چه چیزی به من می‌رسد؟

پخش قسمت‌هایی از حركت احمد جمشیدیان در پایان یكی از بازی‌های سپاهان سوژه دیگر اختلاف بین باشگاه سپاهان و برنامه نود را واكاوی كرد.

مجری برنامه 90 در دفاع از عملكردش گفت: ما رسانه هستیم و رسالتی داریم، همچنان كه وقتی این حركات را خلعتبری در ذوب آهن ، كعبی در استیل آذین و افراد دیگر انجام دادند، ما آن را پخش كردیم و كسی به ما نگفت كه شما شهرستان ستیز هستید.‌ آقای قلعه نویی من از شما و از مجموعه سپاهان انتظار دارم، انتقاد پذیر باشید و جواب انتقاد را با تهمت و افترا و بیانیه ندهید كه قلعه نویی در پاسخ به این صحبت فردوسی پور گفت: من بیانیه ای ندادم و بیانیه كار باشگاه بوده و شما می توانید از كسی كه آن را صادر كرده ناراحت باشید.

قلعه نویی همچنین عنوان كرد: من انتقاد پذیر هستم ، اما انتقادی كه فنی باشد. در جام ملت‌های آسیا این تیم ملی در اختیار من بود قبل از بازی با مالزی چندین مقاله علیه من نوشته شد. من آنهایی را كه فنی بود و به دردم می‌خورد استفاده كردم، اما آن‌هایی كه برای ترور شخصیت من بود را نگاه هم نینداختم.

سرمربی سپاهان با انتقاد از نظرسنجی برنامه 90 هم به فردوسی پور گفت: چرا از احساسات مردم استفاده می‌كنید. نظر مردم مهم است، اما دیدید كه یك بار 70 درصد گفتند دایی گزینه مناسبی است و هفته قبل از اخراج او حمایت كردند. چرا به جای این كه مسابقه می‌گذارید كه سرمربی تیم ملی داخلی باشد یا خارجی، برنامه‌های گزینه های مختلف را به مردم ارائه نمی‌دهید؟

فردوسی پور در پاسخ به قلعه نویی گفت: من عقیده دارم مردم بهترین قضاوت كننده هستند، چرا نباید نظر آن‌ها را بپرسید؟ چرا وقتی مردم مربی خارجی می‌خواهند نباید به حرفشان گوش دهید، یا نظر مردم را قبول دارید یا ندارید، اگر دارید چرا به نظر سنجی‌های برنامه 90 ایراد می‌گیرید، خود شما چندین بار در همین نظر سنجی‌ها به عنوان بهترین ، موفق‌ترین مربی انتخاب شده اید ، آن موقع نظر مردم مهم نبود؟

قلعه نویی خطاب به فردوسی پور گفت: تو خیلی زرنگ هستی و همین طوری است كه استاد دانشگاه شده‌ای! در مورد بیانیه هم فكر كنم دو هزار بار از این كلمه استفاده كردی. چگونه شما حق دارید از بیانیه باشگاه ناراحت شوید، اما ما حق نداریم از كارهای برنامه 90 و چیزهایی كه علیه ما پخش شده ناراحت شویم.

قلعه نویی در پاسخ گفت: من هیچ وقت از این برنامه نفعی نبرده‌ام و هیچ وقت هیچ چیز به سود ما نبوده است، شما در برنامه خودت را رسوا كردی، همان برنامه را می‌گویم كه آقای شریفی گفت «تو با او تماس گرفتی و از او خواستی كه محرومیت كریمی را برای بازی با سپاهان را ببخشد» فردوسی پور در این لحظه اجازه نداد صحبت های قلعه نویی به پایان برسد و گفت: من چندین بار گفته ام كه اولا من زنگ نزدم، دوما آقای شریفی همیشه از من نظر خواهی می‌كند من هم به او گفتم به نظر من این محرومیت برای كریمی زیاد است. همچنان كه قبلا گفته بودم ، محرومیت فلان بازیكن كم است و این موضوع هیچ ربطی به این ندارد كه باشگاهی بخواهد بیانیه بدهد و ما را با اقسام چیزهایی كه تا به حال نشینیده بودیم ما را متهم كنند،‌ از تحریف در نظر مردم گرفته تا شهرستان ستیزی و چیزهای دیگر.

قلعه نویی خطاب به فردوسی پور گفت: تو خیلی زرنگ هستی و همین طوری است كه استاد دانشگاه شده‌ای! در مورد بیانیه هم فكر كنم دو هزار بار از این كلمه استفاده كردی. چگونه شما حق دارید از بیانیه باشگاه ناراحت شوید، اما ما حق نداریم از كارهای برنامه 90 و چیزهایی كه علیه ما پخش شده ناراحت شویم. پارسال چقدر در همین برنامه روی اشتباهات داوری و این كه سپاهان امتیازهای زیادی گرفته مانور دادی؟ اما امسال كه اشتباهات به ضرر ما بود اصلا روی آن مانور ندادی. در برنامه ات هم كه صریحا گفتی كه دوست دارم ذوب آهن قهرمان شود. من 32 سال است كه در فوتبال حضور دارم و شاید مردم متوجه نشوند، اما من می‌فهمم كه كسی چه حسی دارد و نیتش از انجام كاری چیست؟ شما در همین هفته آخر لیگ یك فریم از صحبت‌های من پخش كردید كه گفته بودم «جلالی مرد است» و بعد بلافاصله گفتید كه «سپاهان پنج بازیكن اصلی‌اش را در تركیب قرار نداد» این كار یعنی چه؟ یعنی می‌خواهید به مردم القاء كنید كه قلعه نویی مرد نیست.

فردوسی پور با بیان این كه این بحث طولانی شده آخرین صحبت‌هایش را مطرح كرد و گفت: من به هیچ قبول نمی‌كنم كه برنامه نود با باشگاه سپاهان، شهر خاص و یا فرد خاصی مشكل دارد، ما فقط هر چه بوده به نمایش گذاشته ایم تا مردم قضاوت كنند. اما فقط باشگاه سپاهان بود كه دست به چنین كاری زد. از آن حركت‌های خودجوش در ورزشگاه گرفته تا صادر كردن بیانیه.

برنامه 90 پس از بیش از 200 دقیقه پخش زنده سرانجام با آشتی و خوش و بش قلعه نویی و فردوسی پور به پایان رسید، اما نوع جملات و عبارات استفاده شده توسط این دو نفر در دقایق پایانی برنامه نشان داد كه ریشه اختلافات هنوز خشكیده نشده است.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا