تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به فیلم « لاک پشت ها هم پرواز می کنند » احمد شاهوند نگاهی به فیلم « لاک پشت ها هم پرواز می کنند » « لاك پشتها هم پرواز می كنند » سومین و كامل ترین بخش از سه گانه « كردستان » بهمن قبادی است. قبادی در این فیلم جنگ آمریك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كسی كف دریاچه ماهی قرمز ندیده؟

نگاهی به فیلم « لاک پشت ها هم پرواز می کنند »


احمد شاهوند

نگاهی به فیلم « لاک پشت ها هم پرواز می کنند »

« لاك پشتها هم پرواز می كنند » سومین و كامل ترین بخش از سه گانه « كردستان » بهمن قبادی است. قبادی در این فیلم جنگ آمریكا و عراق را بهانه قرار داده و در بطن این اتفاق ملتهب، به رابطه عاشقانه ای خیره می شود كه سرانجام تلخی آن را پایان می دهد.

در ابتدای فیلم آگرین، ‌دختر چهارده ساله كه لب پرتگاه ایستاده و قصد خودكشی دارد، لحظه ای به پشت سرش نگاهی می اندازد.دوربین قطع می شود به نمایی از دریاچه. باز دوباره به آگرین بر می گردیم. او خود را از پرتگاه به پایین پرت می كند.

سومین فیلم بهمن قبادی اینچنین آغاز می شود. یك شروع محكم و كوبنده كه نفس بیننده را در سینه اش برای مدتی حبس می كند. در ادامه به گذشته نه چندان دور - شاید دو سه هفته قبل - بر می گردیم و با پسری به نام سوران كه به ستلایت معروف است آشنا می شویم كه كارش نصب آنتن تلویزیون و ماهواره در اردوگاه پناهندگان كردهای عراقی در مرز تركیه است. فصل معرفی اردوگاه و كردها و ستلایت، شكل و شمایلی طنزگونه و مستند دارد. اما از جایی كه آگرین با پسر حرام زاده اش كه در حلبچه و توسط گروهی از سربازان عراقی به دنیا آمده و هنگاو، برادر بی دست اش كه قدرت پیشگویی دارد وارد قصه می شوند، درام فیلم شكل می گیرد.

قبادی كه یك سوم فیلم اش را مستندگونه آغاز كرده بود یكبار و با چرخشی حساب شده، آگاهانه به شخصیت های منتخبش نزدیك می شود. آغاز این نزدیكی و تمركز فصل آشنایی سوران و آگرین است. كشمكش سوران با خودش برای نزدیك شدن به آگرین و كشمكش آگرین با خودش بر سر خلاص شدن از دست خودش و پسرش درام اصلی فیلم را با گرمایی هر چه تمامتر شكل می دهد. قبادی از دل پس زمینه خشنی چون جنگ عراق و آمریكا، پیش زمینه ای خشن تر خلق می كند كه طرفینش نوجوانانی بیش نیستند.

قبادی در سومین فیلم بلند خود، هر چه در چنته داشته رو كرده است. داشته های قبادی در « لاك پشتها هم پرواز می كنند »‌ مثال زدنی است. تنها شاید بازی گرفتن از نوجوانانی كه دو نفر از آنها نقص جسمانی دارند قطعا وقت و زمان و توان بسیار زیادی از قبادی گرفته است. اما وقتی نتیجه كار چنین دیدنی و تحسین برانگیز باشد، آن تلاش به دل می نشیند. هم به دل قبادی، هم به دل بیننده ها.

فیلم فصل های تكان دهنده و ماندگار زیادی دارد. نگاه كنید به فصل میدان مین و تقلای سوران كه می خواهد پسر آگرین را نجات دهد. تعلیق موجود در این فصل بیننده را روی صندلی میخكوب می كند. همینطور فصل مرگ پسر آگرین در كف دریاچه كه چه مظلوم آرام گرفته است. یا فصل درد دل های دو نفره آگرین و برادرش و ...

« لاك پشتها هم پرواز می كنند » نماینده ایران در اسكار 2005 بوده است. با توجه به این كه قبادی در آخرین فیلمش چندان دل خوشی از حضور آمریكا در عراق نداشته ، اما فیلم قبل از آنكه ضدآمریكایی باشد (كه نیست) ضد رژیم صدام است.

لینک ها:

گالری عكس فیلم لاك پشت ها هم پرواز می كنند

لاك‎ پشتهاهم‎ پروازمی‎كنند، برنده‎‎جایزه صلح

بازتاب نمایش لاك پشت ها پرواز می كنند در لندن

گزارشی از فیلمهای در حال ساخت

بهمن قبادی از توقف فیلمبرداری"نیوه مانگ" خبر داد

گفت‌وگو با بهمن قبادی