تبیان، دستیار زندگی
کارشناسان قادر به ساخت هدستی شدند که با استفاده از آن دیگر نیاز به استفاده از Joystick و سایر وسایل دستی برای بازی ها نمی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا در مورد نقشه برداری از مغز شنیده اید؟


کارشناسان قادر به ساخت هدستی شدند که با استفاده از آن دیگر نیاز به استفاده از Joystick و سایر وسایل دستی برای بازی ها نمی باشد.


قشه برداری از مغز

علم تا سطحی پیشرفت کرده است که رویاها و تصورات را جامه عمل می پوشاند چند روز پیش مطلبی نوشتیم که بحث در مورد برنامه دارپا بود که قصد دارد اطلاعات را از طریق کاتدهایی که در مغز جایگزاری می شود به سربازان خود مخابره کند پس از آن این موضوع تبدیل به بحثی علمی و اخلاقی شد که تا چه حد این موضوع اخلاقی است و همچنین پزشکان برای کمک به افراد معلول از آن استفاده می کنند.

موضوع امروز نیز بی ربط به آن نیست زیرا افرادی همچون کسانی که ذوق بازی های کامپیوتری دارند و یا شاید از این مسیر پول خوبی در می آورند هم به این دسته از افراد پیوستند.

اگر بخواهید از آنچه در این زمینه که بسیار گستره بزرگی از تحول را برای بشریت رقم زده است اطلاعات کلی داشته باشید می توان گفت در ارتباط میان مغز و ماشین در حال حاضر در زمینه های زیر استفاده می شود:

 کاربرد پزشکی/ کلینیکی

  کنترل ویلچیر یا موشواره کمکی برای افراد معلول توسط  تکنولوژی‌

•  بازی‌های بی‌سیم که بدون استفاده از دست، انجام می‌شوند (Hands Free)

•  ارزیابی تبلیغات و بسته‌بندی آنها بر اساس مطالعه امواج مغزی مشتریان

** در این مقاله قصد داریم تحلیلی هرچند کوچک در مورد سوم داشته باشیم.

سازندگان بازی ها می خواهند بازی هر چه بیشتر طبیعی جلوه کند و بیشترین لذت را برای بازی کنان به ارمغان آورد بد نیست که در مورد نحوه ساخت و انجام این عمل تحلیلی علمی داشته باشیم.

چقدر در مورد نقشه برداری از مغز شنیده اید؟

حتما شنیده اید فرد یا افرادی که در اثر آسیب های جسمانی به مغز، مانند ضربه مغزی، دچار مشکل شده اند و باز گشت به این جهان را نداشته و حتی اعضای بدنشان اهداء شده است.

آسیب های مغزی جریان عادی پالس های الکتریکی در  مغز را دچار وقفه می کند.

آیا در مورد نقشه برداری از مغز شنیده اید؟

به همین گونه، آسیب های سمی، اختلال های حمله ای (صرع)، بیماری آلزایمر، کم اکسیژنی و عفونت مغز (برای نمونه، ورم مغزی مزمن لایم) فعالیت های امواج مغزی را تغییر می دهد.

OCD, ADD، اضطراب، افسردگی، و ناتوانی یادگیری "معرفه" های موج مغزی خاص خود را دارند.

EEG ... نوعی ثبت فعالیت های امواج مغزی است.  QEEG … ، که بیشتر به عنوان نقشه برداری مغز شناخته می شود، به تجزیه و تحلیل همه جانبه فرکانس های گستره باندی که EEG خام را تشکیل می دهد اشاره می کنند.

QEEG به همان روش EEG ثبت می شود، اما داده های به دست آمده در این ثبت برای ایحاد مکان نگاری و نقشه های رنگی که فعالیت های الکتریکی قشر مخ را تصویر می کند مورد استفاده قرار می گیرد...

همانطور که گفتیم کارشناسان از این نقشه برداری ها برای ساخت بازی استفاده کرده اند؛  چگونه؟؟؟

Gizmag می نویسد:

کارشناسان قادر به ساخت هدستی شدند که با استفاده از آن دیگر نیاز به استفاده از Joystick و سایر وسایل دستی برای بازی ها نمی باشد.

بدین صورت که این هدست امواج مغز را خوانده و  کاری که شخص می خواهد انجام دهد را بر روی محیط بازی اجرا می کند.

«اولین هدست بی‌سیم دنیا که بر اساس EEG مغزی است» معرفی شد ، Mynd  نام داشت که در ماه مارس 2011 معرفی شد، این هدست در ابتدا به منظور تحقیقات توسط شرکت Neurofocus تولید و فقط به شرکت‌های پژوهشی فروخته شد.

Mynd :

آیا در مورد نقشه برداری از مغز شنیده اید؟
• بصورت بی سیم عمل می کند

 از الکترودهای هوشمند استفاده می  کند

 با استفاده از آرایش حسگرهای EEG کار می کند

 مغز را به طور کامل تحت پوشش قرار می دهد

 قادر است هر کدام از  فعالیت امواج مغز را تا 2 هزار بار در ثانیه دریافت کند

 موارد متمایز آن تعداد الکترودها یا حسگرهاست

 EEG از 19 الکترود استفاده می‌کند؛ بدین معنی که 19 کانال اطلاعاتی از طریق جمجمه خوانده می‌شود

 در بعضی موارد تجمع الکترودها به 250 یا بیشتر هم می‌رسد!!

توجه:  هرچه  تعداد حسگرها بیشتر باشد ، به این  معنی می باشد که دریافت اطلاعات از امواج مغزی و دستیابی به «راه‌حل‌های فکری» بیشتری صورت گرفته است.

به منظور اتصال ترمینال‌های مغز با الکترودهایی که روی جمجمه سوار می شوند تا کنون برای استفاده از امواج مغز از ژل استفاده می شده است اما در حال حاضر  Mynd با تکیه بر چربی طبیعی پوست و تعرق آن ، اتصل لازم را ایجاد می کند که نتایج بدست آمده با استفاده از ژل میز برابر می باشد.

از جمله استفاده‌های دیگر از هدست‌های EEG برای بازی، ، باید طرحی برای تبدیل فکر به عمل پیدا کرد. افکار مانند اینکه «توپی شما فاصله می گیرد» می‌توان تبدیل به «حرکت شخصیت های  بازی به سمت عقب» باشد، یا حرکات صورت مثل بالا بردن ابرو، به شلیک کردن تعبیر شود!

هدست‌های EEG از آزمایشگاه به  دنیای واقعی قدم گذاشتند و با وجود اینکه تعداد آنها محدود است، پیشرفت سریعی خواهند داشت. در  آینده، امید به پیشرفت وسایل هیجان‌انگیز، مخصوصا در زمینه معلولیت، وارد بازار شوند.

فائزه سید خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

.iricss مجله  , gizmag