تبیان، دستیار زندگی
گوشه هایی از بازتاب رزمایش پیامبر اعظم در رسانه های خارجی خبرگزاری آسوشیتدپرس "آسوشیتدپرس" نوشت: ایران برای دومین بار در چند روز گذشته اقدام به آزمایش موشكی جدید كرد و یك فروند موشك زیرسطحی پرسرعت را كه بنا به گفته این كشور...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از آن طرف آب چه خبر؟(1)

گوشه هایی از بازتاب رزمایش پیامبر اعظم در رسانه های خارجی


خبرگزاری آسوشیتدپرس

"آسوشیتدپرس" نوشت: ایران برای دومین بار در چند روز گذشته اقدام به آزمایش موشكی جدید كرد و یك فروند موشك زیرسطحی پرسرعت را كه بنا به گفته این كشور هیچ زیردریایی و یا ناو جنگی قادر به گریز از آن نیست، شلیك كرد.

آسوشیتدپرس :ایران اکنون موشک شهاب سه را در اختیار دارد که برد آن 2000 کیلومتر است و می‌تواند اسراییل و پایگاه‌های آمریکا را در خاورمیانه هدف قرار دهد.

این خبرگزاری با اشاره به توانایی ایران افزود: آزمایش‌های یاد شده در جریان رزمایش‌هایی صورت گرفت كهسپاه پاسداران نخبه ایران از روز جمعه گذشته سرگرم اجرای آن در خلیج فارس و دریای عمان است.

این خبرگزاری آمریكایی از نقش ایران برای تامین امنیت منطقه اشاره ای نکرد، اما نوشت كه آزمایش‌های موشكی ایران احتمالا موجب افزایش نگرانی آمریكا شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: ایران دومین آزمایش مهم موشك جدیدش را روز یكشنبه و در زمانی كه تنش‌ها با آمریكا بر سر برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافته انجام داد و اژدری فوق سریع را پرتاب كرد كه می‌گوید هیچ زیردریایی یا ناوی قادر به گریز از آن نیست. این اژدر جدید "حوت" نام دارد و می‌توان نگرانی نسبت به قدرت ایران در خلیج فارس كه كریدور حیاتی تامین نفت جهان و محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریكاست را افزایش دهد.

آسوشیتدپرس ادامه داد: سرعت "حوت" سه یا چهار برابر سریعتر از یك اژدر معمولی و هم‌سرعت با سریع ترین موشك زیر آبی جهان، (VA-111 SHKVAL ساخت روسیه است كه در سال 1995 تولید شد. هنوز مشخص نیست كه آیا "حوت" بر پایه(

ساخته شده است یا خیر!

این گزارش افزود: تلویزیون ایران کلیپ کوتاهی را از پرتاب این موشک پخش کرد. ایران اکنون موشک شهاب سه را در اختیار دارد که برد آن 2000 کیلومتر است و می‌تواند اسراییل و پایگاه‌های آمریکا را در خاورمیانه هدف قرار دهد.

این خبرگزاری نوشت: این آزمایش در صنایع نظامی ایران دستاوردی مهم به شمار می‌رود. ایران در خلال جنگ با عراق توسعه‌ی تسلیحاتی خود را آغاز کرد تا تحریم تسلیحاتی آمریکا را جبران کند. ایران از سال 1992 اقدام به تولید تانک، نفربرهای زرهی، موشک و یک فروند هواپیمای جنگنده کرده است.

خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه نیز با انعكاس اظهارات دریادار "علی فدوی " معاون نیروی سپاه پاسداران در مورد آزمایش موشك زیر سطحی، از سپاه به‌عنوان نیروهای" زبده " یاد كرد.

این خبرگزاری نوشت: هزاران تن از نیروهای ایران در حال انجام رزمایشی در خلیج فارس برای آماده‌سازی نیروهای مسلح در برابر " تهدیدهایی" هستند كه در بحبوحه افزایش تنش با غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران به وجود آمده است.

خبرگزاری رویتر

خبرگزاری رویتر در مطلبی با عنوان "تلویزیون: ایران موشكی را پرتاب می‌كند كه می‌تواند از رادار بگریزد" نوشت: تلویزیون ایران اعلام كرد كه نیروی مسلح ایران روز جمعه موشك تولید داخل این كشور را كه رادارگریز است با موفقیت پرتاب كرد.

رویتر: آزمایش دوم موشكی ایران احتمالاً موجب تشدید نگرانی غرب خواهد شد.

رویتر ادامه داد: تلویزیون نوع این موشك را فجر -3 خواند، اما فرمانده‌ی نیروهای مسلح سپاه پاسداران نام سلاح جدید را معرفی نكرد و برد موشك را به وزن كلاهك آن مربوط دانست و آن را سلاحی دفاعی دانست.

این خبرگزاری انگلیسی با اشاره به آزمایش‌های موشكی ایران به اقتدار نیروی دریایی ایران و تسلط آن بر منطقه از جمله تنگه هرمز اشاره كرد. این خبرگزاری نیز مدعی شد، آزمایش دوم موشكی ایران احتمالا موجب تشدید نگرانی غرب خواهد شد.

رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از "اصغر سلطانیه" نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: جهان نباید از آزمایش موشكی ایران نگران شود چرا كه هركشوری فعالیت‌های نظامی متعارفی برای دفاع از خود دارد.

رادیو بی‌بی‌سی

رادیو بی‌بی‌سی در گزارشی سعی كرد آزمایش‌های موشكی ایران و موضوع هسته‌ای را با هم مرتبط كند.

بی‌بی‌سی با اشاره به تاكید روزهای اخیر برخی مقام‌های غربی برای حل مسالمت آمیز مساله هسته‌ای ایران نوشت: "متیو بان" از محققان دانشگاه هاروارد آمریكا می‌گوید در صورت نرمش دو طرف مناقشه و حركت در جهت تامین منافع دو جانبه می‌توان به دسترسی به راه حلی صلح آمیز برای پایان دادن به این غائله امیدوار بود.

خبرگزاری كیودو

خبرگزاری كیودو نیز در مطلبی با عنوان "ایران موشكی را پرتاب می‌كند كه رادارگریز است" نوشت: رسانه‌های ایران گزارش دادند كه این كشور موشكی رادارگریز را با موفقیت پرتاب كرده است.

خبرگزاری شینهوا

خبرگزاری چینی شینهوا نیز با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت تلویزیون ایران به نقل از یك افسر ارشد گزارش كرد كه ایران روز جمعه به صورت موفقیت‌آمیز موشكی را كه قابلیت استتار در برابر رادار و نیز اصابت به چندین هدف را دارد، آزمایش كرده است.

در این گزارش آمده است كه آزمایش این موشك بخش مهمی از مانور نظامی بوده كه از امروز در خلیج فارس آغاز شده است.

خبرگزاری آلمان

خبرگزاری آلمان نیز در گزارشی از تهران نوشت: سپاه پاسداران روز جمعه اعلام کرد یک فروند موشک جدید با موفقیت در یک مانور دریایی آزمایش شده است.

خبرگزاری آلمان: موشک شهاب 3 دستاوردی چشمگیر از جانب وزارت دفاع ایران به شمار می‌رود. طبق گزارش‌ها، موشک شهاب سه ایران بین 1300 تا 2000 کیلومتر برد و در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار دارد.

این گزارش افزود: این موشک دستاوردی چشمگیر از جانب وزارت دفاع ایران به شمار می‌رود. طبق گزارش‌ها، موشک شهاب سه ایران بین 1300 تا 2000 کیلومتر برد و در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار دارد.

در این گزارش آمده است‌ كه رژیم صهیونیستی در تیررس این موشک‌ها قرار دارد و این موضوع سبب نگرانی جدی تل‌آویو شده است. تهران به جامعه‌ی بین‌المللی اطمینان داده است که این موشک‌ها صرفا برای اهداف دفاعی هستند.

خبرگزاری ایتارتاس

خبرگزاری ایتارتاس نیز با انتشار خبری در این باره نوشت: رزمایش بزرگ دریایی ایران از شمالی‌ترین قسمت خلیج فارس تا چابهار و دریای عمان جریان دارد.

ایتارتاس افزود: ایران این قسمت از خلیج فارس را که 80 درصد نفت تولیدی منطقه از آن عبور می‌کند، تحت کنترل خود دارد.

روزنامه استیتس‌من

روزنامه "استیتس‌من" در مطلبی تحت عنوان "ایران اژدری فوق سریع را آزمایش می‌كند" و شبكه خبری بی.بی.سی نیز در مطلبی با همین عنوان نوشت: ایران آنچه را كه می‌گوید سریع ترین موشك زیرآبی جهان است و برای گریز از رادار و تخریب زیردریایی‌های دشمن طراحی شده آزمایش كرده است.

روزنامه‌ی بوستون نیز در گزارشی با عنوان "تهران می‌گوید موشك آزمایش شده در خلیج فارس همه‌ی ناوها را تخریب می‌كند" به انتشار این خبر پرداخت.

روزنامه الوطن:

به گزارش فارس، روزنامه سعودی الوطن در یکی از شماره های خود نوشت، در حالی كه آمریكا خود را برای انجام مانورهای جدید آماده می‌كند ایران به آزمایش‌های نظامی خود ادامه داد و این بار یك قایق پرنده و یك فروند موشك ساحل به دریا موسوم به موشك كوثر را آزمایش كرد.

به نوشته این روزنامه آمریكا قصد دارد شانزدهم این ماه میلادی مانورهای آسیاب را با مشاركت كشورهای آلمان، هلند و یونان برگزار كند.

الوطن به نقل از رادیو سراسری ایران نوشت: «موشك كوثر با رادار قابل پیگیری نیست و پارازیت‌ها هم نمی‌توانند دستگاه هدایت آن را از كار بیاندازند.»

این روزنامه افزود: «وزارت دفاع ایران از پرداختن به جزئیات قایق پرنده كه در تصاویر تلویزیونی دیده می‌شد خودداری و تنها اعلام كرد این وسیله بالگرد نیست، اما تلویزیون ایران اعلام كرد قایق پرنده با موفقیت آزمایش شد و این وسیله كه به طور كامل در داخل كشور ساخته شده به خاطر طراحی پیشرفته بدنه خود با هیچ راداری در دریا یا در آسمان قابل پیگیری نیست و می‌تواند از روی آب به پرواز درآید و در حال حركت نیز اهداف خود را با دقتی بسیار مورد اصابت قرار دهد.»

برگرفته از خبرگزاری ها و سایت های معتبر سیاسی

مطالب مرتبط:

هفت + یک