تبیان، دستیار زندگی
پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین طی تحلیلی تصریح كرد ایران با اتخاذ سیاست‌ خودكفایی و پیشرفت در زمینه فناوری تاثیرات منفی تحریم‌ها بر اقتصاد خود را به شدت كاهش داده است. توضیحات بیشتر را در زیر می خوانیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودکفایی و مقابله با تحریم


پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین طی تحلیلی تصریح كرد ایران با اتخاذ سیاست‌ خودكفایی و پیشرفت در زمینه فناوری تاثیرات منفی تحریم‌ها بر اقتصاد خود را به شدت كاهش داده است.  توضیحات بیشتر را در زیر می خوانیم


تحریم

پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین طی تحلیلی به بررسی میزان اثرگذاری تحریم ها بر اراده سیاسی ایران پرداخت و نوشت: تهران با اتخاذ سیاستهای خودكفایی اقتصادی و پیشرفت در زمینه های مختلف فناوری و تكنولوژی عملا تاثیرات منفی تحریم ها بر اقتصاد ملی خود را به شدت كاهش داده است .

این گزارش افزود: 23 می 2011 وزرای خارجه اروپا با تحریم 100 شركت ایرانی كه به نحوی در برنامه هسته ای ایران مشاركت داشتند موافقت كردند . پیش از این نیز هیلاری كلینتون وزیر خارجه آمریكا در مصاحبه با نیویورك تایمز گفته بود: "فكر می كنم این تحریمها ایران را متعجب و شگفت زده كرده است. جامعه بین المللی آماده افزایش فشار و تحریم بر ضد ایران است . ما از منابع مختلف در سراسر جهان می شنویم كه این تحریمها تاثیرات زیادی بر اقتصاد ایران داشته است و امیدوارم این تحریمها بر طرز تفكر و نگرش مقامهای ایرانی نیز تاثیر گذار باشد" .

بر اساس این گزارش به رغم این ادعاها، ایرانیها از راهكارهای مختلف دیپلماتیك، سیاسی و تجاری تاثیرات منفی تحریمها را كاهش داده اند . در جهان سیاست تحریم یك نوع ابزار سیاسی است كه برای تغییر رفتار كشورهای هدف مورد استفاده قرار می گیرد . پس از پیروزی انقلاب ایران در سال 1979 آمریكا و به طور كلی غرب سعی كردند سیاستهای ایران را با اعمال تحریم های اقتصادی و تجاری تغییر دهند .

در جهان سیاست تحریم یك نوع ابزار سیاسی است كه برای تغییر رفتار شورهای هدف مورد استفاده قرار می گیرد

پس از مطرح شدن برنامه هسته ای ایران در سال 2003 غرب سعی كرد تا سیاستهای هسته ای ایران را با اعمال تحریم های بیشتر تغییر دهد . ولی در این مدت دولت ایران نیز سعی كرد تا شركای تجاری خود را افزایش دهد و به جای داشتن روابط تجاری با غرب به سوی شرق روی آورده است و با این روش تاثیرات منفی تحریمهای كشورهای غربی را كاهش دهد . میدل ایست آنلاین افزود: تهران با اتخاذ سیاستهای خودكفایی اقتصادی و پیشرفت در زمینه های مختلف فناوری و تكنولوژی عملا تاثیرات منفی تحریم ها بر اقتصاد ملی خود را به شدت كاهش داده است . دولت ایران بر این باور است كه تحریمهای غرب نعمتی برای پیشرفت اقتصادی و فناوری این كشور بوده است . علاوه بر این متنوع شدن شركای تجاری ایران و افزایش درامدهای نفتی طی سالهای اخیر موجب شده تا آثار منفی تحریم های بین المللی كمتر در ایران احساس شود .

بر اساس این گزارش در ایران در خصوص تاثیرات تحریمها سه نظریه وجود دارد. این نظرات مهمترین دیدگاههای سیاسی جامعه ایران را نشان می دهد : نظریه نخست بر تسلیم پذیری در برابر غرب تاكید دارد. بر اساس این نظریه كه گروه های موسوم به اصلاح طلب معتقد به آن هستند ایران باید در سیاستهای خارجی خود تجدید نظر كند. ایران باید برای مشاركت در تصمیم سازی های مهم بین المللی و حفظ منافع ملی در سیاستهای خارجی خود به طور كلی تجدید نظر كند . اصلاح طلبان بر این باورند كه دولت باید در روش تعامل خود با جامعه جهانی تغییر ایجاد كند .

به اعتقاد این افراد تحریمها هر سال بیش از سی میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد ایران وارد می كند و فشار زیادی را به تجارت و بازرگانی خارجی ایران وارد كرده است و اقتصاد ایران را در جهان منزوی كرده است . تحریمهای بانكی و استفاده تجار ایرانی از بانكهای واسطه برای باز كردن ال سی موجب افزایش هزینه های تجاری شده است .

دولت ایران بر این باور است كه تحریمهای غرب نعمتی برای پیشرفت اقتصادی و فناوری این كشور بوده است

اما گروهی از اصول گرایان بر این باورند كه مهمترین هدف نظام اسلامی دستیابی به ارزشها و آرمانهای اسلامی است . آنها بر این باورند غرب زیاده خواه است و سیاستهای غرب در قبال نظام اسلامی همواره زیاده خواهانه و ستیزه جویانه است . به اعتقاد این گروه نظام اسلامی باید در برابر فشارهای غرب مقاومت كند چرا كه تضعیف و حذف نظام اسلامی انگیزه اصلی غرب در بهانه جویی های خود علیه ایران است. آنها معتقدند تحریمها موجب تقویت نظام اسلامی و خودكفایی بیشتر خواهد شد. این گروه معتقدند اقتصاد جهانی آنقدر وسیع و گسترده است كه ایران بتواند به راحتی تحریمها را دور بزند .

گروهی دیگر از اصول گرایان هستند كه معتقدند باید سیاست میانه ای بین این دو داشت. آن ها معتقدند دولت باید در سیاستهای خارجی عملگرا باشد . این گروه بر این باورند كه تحریمها می تواند تاثیر منفی بر اقتصاد ایران داشته و موجب تضعیف اقتصاد ایران شود . این گروه بر افزایش تعامل اقتصادی ایران با جهان تاكید دارند .

بخش اقتصاد تبیان


منبع: خبرگزاری فارس