تبیان، دستیار زندگی
در مطلب قبلی روش بریدن شیشه‌های مسطح را با یکدیگر دیدیم. در این مطلب می‌خواهیم، دو روش بریدن لوله‌های شیشه‌ای را ببینیم. یکی از روش‌های بریدن لوله‌های شیشه‌ای این است که روی لوله علامت بگذارید و آن را به وسیله یک سوهان سه پر خط بیندازید و ضربه بزنید تا...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بریدن لوله‌های شیشه‌ای

دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مهارت بریدن لوله‌های شیشه‌ای است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

در مطلب قبلی روش بریدن شیشه‌های مسطح را با یکدیگر دیدیم. در این مطلب می‌خواهیم، دو روش بریدن لوله‌های شیشه‌ای را ببینیم.

1ـ بریدن لوله‌های شیشه‌ای :

یکی از روش‌های بریدن لوله‌های شیشه‌ای این است که روی لوله علامت بگذارید و آن را به وسیله یک سوهان سه پر خط بیندازید و ضربه بزنید تا لوله بریده شود.

بریدن لوله‌های شیشه‌ای

با لبه یک سوهان مسطح نیز می‌توان این کار را انجام داد. وقتی سوهان می‌زنید، سعی کنید لبه آن عمود بر محور لوله باشد تا بریدن لوله آسان شود.

بریدن لوله‌های شیشه‌ای

بهتر است پس از سوهان زدن، لوله را کنار میز قرار دهید و زیر آن درست در محلی که سوهان زده‌اید، یک چوب کبریت یا خلال دندان بگذارید. یک طرف لوله را به میز فشار دهید و به طرف دیگر نیرو وارد کنید لوله فوراً خواهد شکست. به طریقه دیگری نیز می‌توانید لوله شیشه‌ای را ببرید: ابتدا روی آن را با سوهان خط بیندازید، سپس دو طرف لوله را با دو دست گرفته و دو انگشت شست را رو به روی هم در طرفین خطی که با سوهان انداخته‌اید نگهدارید. حال لوله را با دو انگشت شست به خارج، و با بقیه انگشت‌ها به داخل فشار دهید، شیشه به آسانی خواهد شکست.

بریدن لوله‌های شیشه‌ای

برای صاف کردن محل شکستگی، لوله را روی شعله بگیرید.

بریدن لوله‌های شیشه‌ای

2ـ بریدن بطری شیشه‌ای به وسیله سیم مقاومت‌دار :

در حدود 60 سانتی‌متر سیم نیکروم، به قطر تقریبی 55/0 میلی‌متر تهیه کنید؛ به دو انتهایش دسته‌های عایق ببندید؛ یک کلید نیز در یکی از دسته‌ها برای آن در نظر بگیرید. این سیم را در مدار جریان 12 ولت و 5 آمپر یک باتری اتومبیل یا ترانسفورماتور قرار دهید. وقتی مطمئن شدید که سیم‌های ارتباط و همچنین کلید قطع و وصل برای این جریان مناسب است، جریان را برقرار سازید.

بریدن لوله‌های شیشه‌ای

سیم مقام باید در اثر عبور جریان برق به خوبی گرم شده و کاملاً سرخ شود. در صورتی که سیم تا این حد گرم نشد، باید مولد قوی‌تری انتخاب کنید، یا سیم‌های ارتباط را عوض کنید. اگر باز هم به همین میزان گرم نشود، باید طول سیم مقاوم را کم‌تر کنید.

بریدن لوله‌های شیشه‌ای

اکنون روی بطری، در محلی که دو انتهای سیم مقاوم به هم نزدیک می‌شوند، با سوهان علامت بگذارید. سیم مقاوم را به شکل حلقه دور بطری قرار دهید، اما دقت کنید تا دو انتهای آن با همدیگر تماس پیدا نکنند. جریان الکتریسیته را برقرار سازید. در مدت چند ثانیه، قاعدتاً باید بطری از محلی که دورش سیم مقاومت‌دار پیچیده شده است، ترک بردارد.

بریدن لوله‌های شیشه‌ای

بعد از 15 تا 20 ثانیه اگر بطری نشکست، جریان برق را قطع کنید. فوراً بطری را زیر شیر آب سرد بگیرید، به طور قطع آب سرد باعث خواهد شد که بطری در جایی که سیم قرار گرفته، بشکند. در آخرین مرحله شکستن بطری، کمی محتاط باشید.

بخش پژوهش‌های دانش‌آموزی تبیان- تهیه: علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی